17677

16.11.2023

Менше блокувань накладних, більше перевірок

Протягом липня-вересня 2023 року РБО отримала 310 скарг компаній щодо недобросовісної поведінки державних органів та закрила 180 справ. Станом на початок листопада розслідування 99 справ триває. У третьому кварталі  Рада допомогла бізнесу повернути 305,6 млн. грн. З початку діяльності сума фінансового ефекту Ради склала 25 млрд. грн.

Найбільш поширеною категорією скарг бізнесу традиційно були податкові питання, хоча їх пропорція у звітному кварталі змінилася завдяки поступовому прогресу з виконанням державними органами рекомендацій РБО щодо полагодження СМКОР. Відтак, у липні-вересні 2023 року податкових питань стосувалося 176 або 58% скарг (проти близько 70% у I та II кварталах 2023 року). Водночас вперше в період дії воєнного стану категорія податкових перевірок вийшла на перший план та практика Ради доводить, що майже половину скарг щодо оскарження результатів перевірок вдається вирішувати успішно. Разом з цим, проблеми в системі ПДВ, щодо яких минулого року Рада провела власне розслідування, ще не до кінця врегульовано. Бізнес-омбудсмен наголошує, що попри зменшення випадків блокування накладних порівняно з IV кв. 2022 року, стабілізація зупинилася на рівні в 3-4 рази вищому від бажаного. 

Крім податкових питань, у третьому кварталі до Ради продовжили надходити звернення щодо зловживань правоохоронних органів та митниці –  їх кількість склала 13% та 9% відповідно. Проте радикальних сплесків, чи-то кардинальних зрушень у цих сферах установа не спостерігала.

«Ані законний бізнес, ані міжнародні партнери не хочуть сплеску натягнутих за вуха штрафів та донарахувань на підставі формальних причин, які призводять до покарання компаній, попри те, що вони вже повністю виконали свої податкові зобов’язання. На шляху до євроінтеграції України та її невідворотньої перемоги держава має з розумінням та увагою поставитись до бізнесу, що забезпечує стійкість української економіки», — зазначає Роман Ващук, бізнес-омбудсмен України.

Рада активно розгортає співпрацю з Міністерством відновлення та Агентством відновлення, допомагаючи їм налагоджувати зв’язки з компаніями-членами провідних бізнес-асоціацій, які є потенційними учасниками процесу відбудови. Аналогічно розвивається й співробітництво РБО з НАЗК в реалізації поточної Державної антикорупційної стратегії.

Нині Рада також залучена в робочу групу при Секретаріаті Кабінету Міністрів щодо напрацювання змін у Податковий кодекс стосовно запровадження дії процедури адміністративного оскарження. Закон про адмінпроцедуру, прийняття якого Рада просувала протягом багатьох років, набере чинності вже у грудні 2023 року. Із ним бізнес отримає нові можливості та інструменти для оскарження спірних рішень держорганів. 

Відзначився третій квартал і позитивною довгоочікуваною новиною, пов’язаною з інституціоналізацією РБО на законодавчому рівні. В закон №3311-IX про державну підтримку інвестиційних проєктів із значними інвестиціями в Україні, що у вересні підписав Президент, нарешті інтегроване положення про бізнес-омбудсмена. Наразі очікується оновлення відповідної Постанови про бізнес-омбудсмена. 

Зрештою у III кварталі Рада у партнерстві  з Офісом з розвитку підприємництва та експорту і національним проєктом Дія.Бізнес реалізувала спільний проєкт вебінарів, присвячений податковим та митним питанням бізнесу. Підвищити спроможність бізнесу самостійно попереджати зловживання держорганів лишається важливим напрямком роботи Ради.

Рада бізнес-омбудсмена (РБО) залишається однію з ключових інституцій в Україні, яка спрямована на захист прав українського бізнесу перед державними органами та всі її юридичні послуги надаються підприємцям безкоштовно.

Подати скаргу до РБО можна через форму на оновленому вебсайті установи: https://boi.org.ua/podaty-skargu/

Читати звіт за посиланням.

Наступна новина: Ключові тези бізнес-омбудсмена на конференціях з вібудови України у Варшаві та Торонто (листопад 2023 року)