You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Природні монополісти vs. конкурентний бізнес: шляхи поліпшення співпраці»

Зобов'язати операторів інженерних мереж оприлюднювати інформацію про технологічні вимоги щодо підключення до мереж для сприяння реалізації інвестиційних програм.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, вказана вимога наразі встановлена для операторів газотранспортної та газорозподільчої систем у силу положень Кодексу газотранспортної системи та Кодексу газорозподільних систем.Також згідно з пунктом 4.1.38 Кодексу систем розподілу ОСР оприлюднюють та оновлюють всю необхідну інформацію на офіційному веб-сайті й несуть відповідальність за своєчасність оприлюднення інформації і її достовірність.Втім, чинне законодавство не зобов’язує операторів інших мереж (тепло-, водопостачання і водовідведення) публікувати інформацію щодо технологічних вимог для приєднання до мереж. Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП листом від 18.10.2019 року №11129/13.2/7-19 повідомлено, що виконання цього заходу не передбачено.
Зобов'язати ліцензіатів публічно інформувати споживачів про поточні приєднання, статус заявок на приєднання тощо.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, починаючи з 12.11.2017 замовники послуги з приєднання до електромереж можуть відслідковувати у режимі online детальний перебіг подій щодо організаційних та технічних заходів, які здійснюються електропередавальною організацією з метою надання послуги з приєднання замовнику. Порядок функціонування особистого кабінету закріплений у пункті 4.9 Кодексу систем розподілу.Водночас, вказана вимога не імплементована у відношенні до операторів інших мереж (газо-, тепло-, водопостачання і водовідведення).
Провести консультації із ліцензіатами, експертами та громадськістю щодо проблем приєднання виробників та споживачів до мереж теплопостачання та шляхів їх вирішення.

НКРЕКП
Мінрегіон
АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: НКРЕКП спільно з консультантами проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» проводиться робота щодо розробки проектів відповідних нормативних документів з питань приєднання до системи централізованого теплопостачання.У рамках вказаного проекту USAID спеціалісти НКРЕКП є членами робочої групи, що працює над розробкою порядку (методики) приєднання до теплових мереж, розрахунку плати за приєднання та фінансування послуг з приєднання тощоВказані порядки (методики) на разі не затверджені а тому відповідні консультації повинні і надалі проводитись за необхідності.
Розробити Правила приєднання до водопровідних та каналізаційних мереж так, щоб вони регулювали, зокрема, питання надання/отримання Технічних умов, оплати за приєднання до мереж водопостачання і каналізації на основі формули із урахуванням вартості робіт та послуг окремих етапів цих процедур.Нові Правила повинні розмежовувати поняття «доступ» і «приєднання/підключення», а також містити норми, які регулюють питання, пов'язані з:наданням / отриманням дозволу на приєднання;проектуванням об'єкта будівництва (мереж водопостачання та водовідведення);особливостями надання / отримання технічних умов, у т.ч. визначенням порядку (методики) формування вартості послуг з видачі технічних умов;визначенням порядку оплати за приєднання, враховуючи вартість робіт і послуг окремих етапів цієї процедури (зокрема, робіт і послуг, пов'язаних з підключенням до інженерних мереж водопостачання та водовідведення);визначенням пайового внеску (зокрема, з метою запобігання випадків примусу замовників під виглядом пайового внеску купувати на користь власника мереж матеріальні цінності та / або виконувати певні роботи, які безпосередньо не відносяться до замовленої заявником процедури приєднання);тимчасовим приєднанням;прийняттям мереж в експлуатацію для можливості транспортування ресурсу;зміною власника об’єкта унеможливлюючи зловживання і встановлення невиправданих вимог.

НКРЕКП
Мінрегіон

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП та Мінрегіоном, останнє наразі працює над змінами до Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, зокрема щодо врегулювання питання видачі технічних умов для приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення.Відповідне завдання включене до Плану прикладних наукових і науково-технічних розробок з пріоритетних напрямів діяльності у сферах будівництва, житлово-комунального господарства і регіонального розвитку Мінрегіону на 2017 рік.Наразі відповідні зміни не розроблені і не затверджені.
Розробити концепцію переходу від методу тарифоутворення "витрати плюс" на RAB методологію в сфері постачання електроенергії та газу та забезпечити всі необхідні заходи для реалізації тарифоутворення на основі стимулювання в галузі опалення, водопостачання та водовідведення.

НКРЕКП
Мінрегіон

В процесі виконання
— коментарі: НКРЕКП протягом 2015-2017 рр. розробила нормативну базу з питань впровадження стимулюючого регулювання у сфері електроенергетики та комунальних послуг, а саме у сфері передачі електричної енергії, розподілу електричної енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, теплопостачання:Таким чином, наразі Рада намагається встановити сфери, у яких концепція переходу від методу тарифоутворення «витрати плюс» на RAB методологію ще не розроблена та потребує подальшого нормативно-правового урегулювання.
Розробити поправки до відповідної методики оцінки вартості активів, вдосконалюючи базу оцінки та перевіряючи її результати.

НКРЕКП
Міненерго
Мінрегіон
ФДМУ

В процесі виконання
— коментарі: Представники НКРЕКП у складі Робочої групи, створеної ФДМУ, разом з представниками ФДМУ взяли участь у розробці змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом ФДМУ № 293 від 12.03.2013. За результатами спільної діяльності Робочої групи та співпраці з консультантами Проекту USAID напрацьовані зміни для розгляду та надання пропозицій листом від 13.02.2017 № 1510/18/7-17 направлено на розгляд до ФДМУ.Роботи із підготовки до впровадження стимулюючого регулювання у сфері теплопостачання по розробці проекту укрупнених показників вартості відтворення, які будуть додатками до Методики, безпосередньо проводять учасники пілотного проекту, а саме ПАТ «Київенерго» та ПАТ «Облтеплокомуненерго» м. Чернігів за участю державного підприємства «Науково-дослідний інститут будівельного виробництва».

Створити єдину інформаційну систему для сектору та систему бенчмаркінгу.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Як повідомила Раду НКРЕКП, розробка та створення інформаційної системи для збору інформації від ліцензіатів передбачена «Програмою сприяння регуляторній реформі централізованого теплопостачання України» за рахунок коштів Гранту Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA). Водночас, Раді не відомі дії, що вчинюються НКРЕКП задля створення такої системи.
Встановити вимоги з розкриття інформації на веб-сторінках провайдерів послуг щодо головних показників їх діяльності.

НКРЕКП
ОДА
МОВВ

В процесі виконання
— коментарі: Вимоги з розкриття на веб-сторінках провайдерів послуг щодо головних показників їх діяльності визначені Законом України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», який був прийнятий Верховною Радою України 10.12.2015.Водночас, провайдери послуг здебільшого не забезпечили впровадження норм цього Закону.

Системний звіт «Підключення до електропостачання»

Оптимізація критеріїв і термінів проведення тендерних процедур для субєктів природних монополій завдяки ширшому використанню рамкових договорів.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: 22 січня 2019 року Рада отримала відповідь від Міністерства економіки, зі змісту якої випливає, що на виконання статті 13 Закону «Про публічні закупівлі», - відповідно до якої особливості укладення і виконання рамкових угод визначаються Уповноваженим органом, - Міністерством економіки затверджено наказ №1372 від 15 вересня 2017 року «Про затвердження Порядку укладання і виконання рамкових угод». Також Рада отримала запевнення, що адміністратором електронної системи закупівель здійснено технічну реалізацію функціоналу, який дозволяє замовникам оголошувати закупівлі за рамковими угодами відповідно до зазначеного вище Порядку.