You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Зменшення корупційних ризиків та створення умов для залучення інвестицій в будівництві»

Спільно з обласними управліннями будівництва обласних державних адміністрацій:1. передбачити в щорічному плані діяльності Міністерства регулярну методичну роботу із замовниками закупівель відносно підходів до визначення вартості предмета закупівель шляхом проведення тренінгів (у тому числі за рахунок міжнародної технічної допомоги) і випуску методичних рекомендацій, в яких будуть враховані наступні правила:при очікуваному фінансуванні будівництва об'єкта протягом декількох років замовнику слід проводити процедуру закупівлі на загальну очікувану вартість робіт за об'єктом в цілому, а за результатами процедури закупівлі з переможцем укладати довгостроковий договір про закупівлю, який передбачає виконання робіт протягом декількох років; плануючи закупівлю, слід пам'ятати, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, для того щоб уникнути проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону (ч. 5 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі»).для визначення очікуваної вартості закупівлі робіт слід керуватися нормативними документами України в галузі будівництва, які визначають правила визначення вартості будівництва, проектно-вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво - національними стандартами. Зокрема, неухильно використовувати при розрахунку вартості робіт національний стандарт України «Правила визначення вартості будівництва» ДСТУ Д.1.1-1:2013. Цей стандарт носить обов'язковий характер при визначенні вартості будівництва об'єктів, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії; застосування його визначається договором. Отже, як у вимогах до розрахунку ціни пропозиції, так і в проекті договору про закупівлю (а саме - в умовах щодо визначення договірної ціни договору підряду) доцільно відзначити умову про застосування цього стандарту.у разі планування учасником залучення субпідрядних організацій для виконання робіт ціна пропозиції конкурсних торгів повинна включати вартість усіх запропонованих до виконання робіт, передбачених документацією конкурсних торгів, з урахуванням робіт, запланованих до виконання субпідрядними організаціями.2. для підготовки закупівель та виготовлення тендерної документації замовникам закупівель використовувати затверджений робочий проект з відповідними погодженнями, затвердженими і вирішеними земельними питаннями (якщо це передбачено). Стадії робочого проекту має передувати обґрунтування необхідності проведення ремонтних робіт за системою управління якістю за відповідними видами інфраструктури, техніко-економічне обґрунтування і громадське обговорення для визначення всіх можливих ризиків.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: На виконання пункту 7 частини першої статті 8 Закону України “Про публічні закупівлі” на сайті Мінекономрозвитку створено інформаційний ресурс Уповноваженого органу, спрямований на поширення інформації щодо застосування законодавства про публічні закупівлі, який дозволяє отримати он-лайн консультації рекомендаційного характеру з питань закупівель, а також ознайомитися із узагальненими відповідями, що готуються з урахуванням поширених проблемних питань всім суб’єктам сфери публічних закупівель.

Внести зміни в Господарський кодекс України в частині договорів підряду на виконання робіт, укладених відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" про вимоги щодо надання вільного доступу до інформації про хід виконання робіт замовником та виконавцем (підрядником, субпідрядником і інженером з технічного нагляду) з метою забезпечення громадської підзвітності державних замовників на всіх етапах закупівель, починаючи від проектування до завершення будівництва і введення в експлуатацію.

Мінекономіки
Мінрегіон

Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі: Мінекономрозвитку лютому 2019 року проведено нараду з представниками Мінрегіону та експертами по даному питанню Ради бізнес-омбудсмена. Зокрема, враховуючи інформацію Мінрегіонбуду щодо створення робочої групи з державного будівельного контролю, що, серед іншого, працює над розробленням електронного кабінету, в якому буде висвітлюватись вся інформація про об’єкти будівництва, учасники зустрічі погодились з тим, що пункт 23 Рекомендацій втратив актуальність, наразі відсутня потреба внесення змін до Господарського Кодексу України в частині надання вільного доступу до інформації про хід виконання робіт замовником та виконавцем (підрядником, субпідрядником і інженером з технічного нагляду). Про результати робочої зустрічі Раду бізнес-омбудсмена було проінформовано листом Мінекономрозвитку від 25.03.2019 № 3301-04/12680-07. Протягом 2016-2019 років РБО не отримувала скарг на відповідні процедури. Таким чином рекомендація не є актуальною і знята з контролю.

Підготувати зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»:

-щодо: доповнення основних термінів закону (ст. 1) поняттям «консорціум» для забезпечення можливостей спільного подання пропозиції на торги декількома учасниками без створення окремої юридичної особи.

-щодо зменшення (а в подальшому і скасування, принаймні для закупівель вище порогів ЄС) обов'язкового мінімуму вагомості критерію «низька ціна» з 70% до 50% для закупівлі робіт. Домінування тільки «низької ціни» при одночасно слабо описаних умов договору та вимог до предмету закупівлі може спричинити невиконання або неналежне виконання договору переможцем з найнижчою ціною.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: 19.04.2020 набула чинність нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі», що була затверджена 19.09.2019 Законом України № 114-IX. А. Забезпечено правову можливість для участі групи суб’єктів господарювання як учасників процедур (консорціумів); Б. Альтернативним вирішенням проблеми наявності обов'язкового мінімуму вагомості критерію «низька ціна» в новій редакції ЗУ «Про публічні закупівлі» запроваджено критерій життєвого циклу. Слід також зазначити, що з метою попередження виникнення проблем з демпінгом, недобросовісною, антиконкурентною поведінкою на ринку Закон передбачає визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції та можливість відхилення замовником такої пропозиції, якщо учасник не надав належного обґрунтування аномально низької ціни своєї пропозиції.

При підготовці законопроекту "Про концесії" врахувати необхідність внесення відповідних змін до Закону України "Про публічні закупівлі" стосовно оприлюднення інформації про концесійні конкурси на єдиному веб-порталі закупівель.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: Закон України «Про концесію» № 157-IX від 03.10.2019 передбачає взаємодію з єдиним веб-порталом закупівель

Включити в робочі плани подальшої адаптації законодавства про публічні закупівлі до законодавства ЄС Директиву 2014/24/ЄС про публічні закупівлі та Директиву 2014/25/ЄС про закупівлі підприємствами, які працюють у сфері водозабезпечення, енергетики, транспорту та поштових послуг. Зокрема, стосовно положень європейського законодавства, які релевантні при проведенні публічних закупівель, пов'язаних із будівництвом (критерії "life-cycle costs" (що особливо важливо в будівництві, де на етапі закупівель необхідно враховувати витрати на обслуговування та утримання об'єкту, усунення дефектів протягом гарантійного терміну), впливу репутації компанії на можливість брати участь в закупівлях, поняття аномально низької ціни - abnormally low price тощо).

Мінекономіки

Виконано