You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Природні монополісти vs. конкурентний бізнес: шляхи поліпшення співпраці»

Зобов'язати операторів інженерних мереж оприлюднювати інформацію про технологічні вимоги щодо підключення до мереж для сприяння реалізації інвестиційних програм.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, вказана вимога наразі встановлена для операторів газотранспортної та газорозподільчої систем у силу положень Кодексу газотранспортної системи та Кодексу газорозподільних систем.Також згідно з пунктом 4.1.38 Кодексу систем розподілу ОСР оприлюднюють та оновлюють всю необхідну інформацію на офіційному веб-сайті й несуть відповідальність за своєчасність оприлюднення інформації і її достовірність.Втім, чинне законодавство не зобов’язує операторів інших мереж (тепло-, водопостачання і водовідведення) публікувати інформацію щодо технологічних вимог для приєднання до мереж. Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП листом від 18.10.2019 року №11129/13.2/7-19 повідомлено, що виконання цього заходу не передбачено.
Зобов'язати ліцензіатів публічно інформувати споживачів про поточні приєднання, статус заявок на приєднання тощо.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, починаючи з 12.11.2017 замовники послуги з приєднання до електромереж можуть відслідковувати у режимі online детальний перебіг подій щодо організаційних та технічних заходів, які здійснюються електропередавальною організацією з метою надання послуги з приєднання замовнику. Порядок функціонування особистого кабінету закріплений у пункті 4.9 Кодексу систем розподілу.Водночас, вказана вимога не імплементована у відношенні до операторів інших мереж (газо-, тепло-, водопостачання і водовідведення).
Розробити єдину концепцію переходу на фіксований тариф на приєднання до електромереж із урахуванням всіх процедур, джерел фінансування та стейкхолдерів, що дозволить перекласти обов'язки із виготовлення проектної документації на енергопостачальну організацію й, у свою чергу, повністю позбавить замовника від необхідності отримувати технічні умови приєднання.

НКРЕКП
Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Існує остаточний (але ще не затверджений) проект Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу. Також згідно з пунктом 4.6.2 Кодексу систем розподілу у разі стандартного та нестандартного приєднання «під ключ» розроблення проектно-кошторисної документації на електроустановки зовнішнього електрозабезпечення здійснюється ОСР (та включає ввідний пристрій з комутаційним апаратом (ввідним)). Водночас, технічні умови містять вимоги до інженерного забезпечення в мережах замовника та відповідно проектування та будівництво покладається на Замовника; технічне завдання містить вимоги до інженерного забезпечення в мережах ОСР і відповідно їх проектування та будівництво здійснюється ОСР.
Урахувати всі можливі джерела фінансування (на модернізацію) для справедливого визначення вартості приєднання до електричних мереж.

НКРЕКП
Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Існує остаточний (але ще не затверджений) проект Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу.
Розробити параметри для розрахунку вартості приєднання до електричних мереж.

НКРЕКП
Мінрегіон

Виконано
— коментарі: У травні 2017 року НКРЕКП розробила та розмістила на своєму веб-сайті калькулятор визначення орієнтовної вартості послуги зі стандартного приєднання (функціонує з травня 2017 року): http://www.nerc.gov.ua/?calc=ok До того ж, формула розрахунку плати за нестандартне приєднання, що міститься у проекті Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу, дозволяє заздалегідь розрахувати вартість такого приєднання.

Провести додаткові громадські слухання в рамках підготовки законопроекту "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо плати за з'єднання ..." та з'ясувати питання, що виникають під час приєднання електроустановок (об'єктів) замовників до електричних мереж, та обговорити деталі можливих шляхів їх врегулювання на законодавчому рівні, включаючи питання розширення доступу до інформації щодо стану мереж та наявних потужностей, відкритого реєстру підключень тощо.

НКРЕКП

Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі: Наразі питання розширення доступу до інформації щодо стану мереж та наявних потужностей, ведення реєстру підключень не врегульовані на законодавчому рівні.

Удосконалити контроль за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов в сфері постачання електричної енергії.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.

Удосконалити контроль за дотриманням ліцензійних умов у сфері постачання, виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, зокрема, через затвердження НКРЕКП відповідного Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.

Проводити регулярний аналіз скарг споживачів послуг, зокрема, з питань приєднання до тепломереж, та за результатами розгляду скарг вживати відповідні дисциплінарні заходи.

НКРЕКП

Виконано

Проводити постійну методичну-роз'яснювальну роботу з ліцензіатами стосовно усунення виявлених зловживань монопольним становищем.

НКРЕКП
АМКУ

Виконано
— коментарі: Як повідомила Раду НКРЕКП, під час розгляду звернень фізичних та/або юридичних осіб, проведення заходів державного контролю остання проводить роз’яснювальну роботу з ліцензіатами стосовно недопущення зловживання ними своїм монопольним становищем (дотримання відповідних ліцензійних умов).Також 29.09.2016 був підписаний Меморандум про посилення співпраці на ринках електричної енергії, природного газу та у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення між АМКУ та НКРЕКП:http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/130144;jsess ionid=847042A438B05A2E8334164C53780D1B.app1 Водночас, Раді не відомий характер, систематичність і результативність заходів, що вживаються НКРЕКП спільно з АМКУ в рамках виконання Меморандуму.
Провести консультації із ліцензіатами, експертами та громадськістю щодо проблем приєднання виробників та споживачів до мереж теплопостачання та шляхів їх вирішення.

НКРЕКП
Мінрегіон
АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: НКРЕКП спільно з консультантами проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» проводиться робота щодо розробки проектів відповідних нормативних документів з питань приєднання до системи централізованого теплопостачання.У рамках вказаного проекту USAID спеціалісти НКРЕКП є членами робочої групи, що працює над розробкою порядку (методики) приєднання до теплових мереж, розрахунку плати за приєднання та фінансування послуг з приєднання тощоВказані порядки (методики) на разі не затверджені а тому відповідні консультації повинні і надалі проводитись за необхідності.

Розробити Правила приєднання до водопровідних та каналізаційних мереж так, щоб вони регулювали, зокрема, питання надання/отримання Технічних умов, оплати за приєднання до мереж водопостачання і каналізації на основі формули із урахуванням вартості робіт та послуг окремих етапів цих процедур.Нові Правила повинні розмежовувати поняття «доступ» і «приєднання/підключення», а також містити норми, які регулюють питання, пов'язані з:наданням / отриманням дозволу на приєднання;проектуванням об'єкта будівництва (мереж водопостачання та водовідведення);особливостями надання / отримання технічних умов, у т.ч. визначенням порядку (методики) формування вартості послуг з видачі технічних умов;визначенням порядку оплати за приєднання, враховуючи вартість робіт і послуг окремих етапів цієї процедури (зокрема, робіт і послуг, пов'язаних з підключенням до інженерних мереж водопостачання та водовідведення);визначенням пайового внеску (зокрема, з метою запобігання випадків примусу замовників під виглядом пайового внеску купувати на користь власника мереж матеріальні цінності та / або виконувати певні роботи, які безпосередньо не відносяться до замовленої заявником процедури приєднання);тимчасовим приєднанням;прийняттям мереж в експлуатацію для можливості транспортування ресурсу;зміною власника об’єкта унеможливлюючи зловживання і встановлення невиправданих вимог.

НКРЕКП
Мінрегіон

В процесі виконання
— коментарі: Згідно з листом Мінрегіон № 8/13.1/1370-21 від 16.03.21 проект наказу «про внесення змін до Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України» наразі опрацьовується структурними підрозділами Мінрегіону.
Внести зміни до порядку розрахунку плати за приєднання об'єктів замовників до газових мереж, впровадивши принципи формування справедливих тарифів на підключення споживачів до газових мереж.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: На сьогодні основні вимоги та умови розрахунку плати за приєднання об'єктів замовників до газотранспортної або газорозподільної системи визначені у Методології встановлення плати за приєднання до газотранспортних і газорозподільних систем, затвердженій постановою НКРЕКП від 24.12.2015 № 3054:http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0396-16 Положеннями вказаної Методології передбачено, зокрема, створення прозорих і недискримінаційних умов визначення плати за стандартне/нестандартне приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи об’єктів замовників, забезпечення можливості визначення вартості послуги з приєднання на етапі планування створення бізнесу, недопущення порушень в зловживань операторами ГТС/ГРС при визначенні вартості послуг з приєднання таких об’єктів.
Ухвалити процедуру погодження клієнтської бази споживачів із газорозподільними компаніями.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Постановою НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП щодо впровадження добового балансування на ринку природного газу та процедури розробки, подання і затвердження Плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років» від 27.12.2017 № 1437 передбачається, зокрема, процедура формування реєстру споживачів постачальника, що функціонуватиме на інформаційній платформі оператора газотранспортної/газорозподільної системи:http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v1437874-17
Розробити концепцію переходу від методу тарифоутворення "витрати плюс" на RAB методологію в сфері постачання електроенергії та газу та забезпечити всі необхідні заходи для реалізації тарифоутворення на основі стимулювання в галузі опалення, водопостачання та водовідведення.

НКРЕКП
Мінрегіон

В процесі виконання
— коментарі: НКРЕКП протягом 2015-2017 рр. розробила нормативну базу з питань впровадження стимулюючого регулювання у сфері електроенергетики та комунальних послуг, а саме у сфері передачі електричної енергії, розподілу електричної енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, теплопостачання:Таким чином, наразі Рада намагається встановити сфери, у яких концепція переходу від методу тарифоутворення «витрати плюс» на RAB методологію ще не розроблена та потребує подальшого нормативно-правового урегулювання.
Розробити поправки до відповідної методики оцінки вартості активів, вдосконалюючи базу оцінки та перевіряючи її результати.

НКРЕКП
Міненерго
Мінрегіон
ФДМУ

В процесі виконання
— коментарі: Представники НКРЕКП у складі Робочої групи, створеної ФДМУ, разом з представниками ФДМУ взяли участь у розробці змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом ФДМУ № 293 від 12.03.2013. За результатами спільної діяльності Робочої групи та співпраці з консультантами Проекту USAID напрацьовані зміни для розгляду та надання пропозицій листом від 13.02.2017 № 1510/18/7-17 направлено на розгляд до ФДМУ.Роботи із підготовки до впровадження стимулюючого регулювання у сфері теплопостачання по розробці проекту укрупнених показників вартості відтворення, які будуть додатками до Методики, безпосередньо проводять учасники пілотного проекту, а саме ПАТ «Київенерго» та ПАТ «Облтеплокомуненерго» м. Чернігів за участю державного підприємства «Науково-дослідний інститут будівельного виробництва».

Забезпечити програму підготовки для співробітників регуляторного органу і ліцензіатів щодо застосування RAB методології.

НКРЕКП

Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі: Освітні заходи (зокрема, тренінги, круглі столи, семінари тощо) для співробітників НКРЕКП та ліцензіатів у сфері водо-, теплопостачання і водовідведення проводяться у відповідності із річними робочими планами в рамках реалізації Муніципальної енергетичної реформи в Україні, що фінансується Агентством з міжнародного розвитку (USAID).

Забезпечити впровадження норм Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення".

НКРЕКП
ОДА
МОВВ

Виконано
— коментарі: За інформацією НКРЕКП, нею вчинені наступні дії:на офіційному веб-сайті НКРЕКП розміщені всі дані, зазначені у ч.1 ст.1 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», як це вимагається ч.1 ст.4 вказаного Закону;прийнято постанову НКРЕКП від 30.03.2017 № 464 «Про щорічне забезпечення споживачів ключовою інформацією про послуги у сферах енергетики та комунальних послуг»: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v0464874-17;у квітні 2017 року запроваджено додатковий сервіс - інформаційно-довідкову телефонну лінію 044-204-70-72 для споживачів послуг у відповідних галузях;підготовлено серію інформаційних листівок для споживачів: http://www.nerc.gov.ua/?id=26426. НКРЕКП в межах компетенції розміщує інформацію відповідно до законодавства. МОВВ за вибірковим дослідження РБО також розміщують інформацію, передбачену їх компетенцією

Удосконалити систему обліку при наданні послуг електро-, водо,- тепло-, газо- забезпечення.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: 14 березня 2018 року НКРЕКП затвердила Кодекс комерційного обліку електричної енергії, що визначає принципи організації обліку, процеси та процедури для забезпечення формування даних щодо обсягу виробленої, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії.Засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг визначені Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02.08.2017.Наразі НКРЕКП в межах компетенції на виконання пункту 7 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» вищевказаного Закону забезпечує вдосконалення нормативно-правової бази НКРЕКП з метою приведення її у відповідності до вимог цього Закону.

Розробити показники якості обслуговування і моніторингу контролю якості та систему контролю за дотриманням вимог.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Моніторинг показників якості послуг з електропостачання запроваджений Комісією у 2006 році і на сьогодні здійснюється відповідно до постанови НКРЕКП від 23.03.2017 № 345: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0345874-17 Відповідно до постанови НКРЕКП від 31.05.2017 №714, що набрала чинності 10.09.2017 здійснюється моніторинг показників якості з передачі електроенергії - НЕК «Укренерго»: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0714874-17 У сфері водопостачання та водовідведення моніторинг показників якості послуг запроваджений з прийняттям постанови НКРЕКП від 23.02.2017 № 226, яка набрала чинності 23.08.2017: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0226874-17 У сфері газопостачання моніторинг показників комерційної якості послуг здійснюється відповідно до постанови НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156, яка набрала чинності 08.10.2017: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v1156874-17 Окрім того НКРЕКП розробляються форми звітності щодо показників якості надання послуг у сфері теплопостачання.Контроль за дотриманням вимог до показників якості послуг здійснюється під час заходів контролю за дотриманням ліцензіатами законодавства та ліцензійних умов.

Розробити порядок контролю за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності за всіма видами діяльності (зокрема, електро-, водо, - тепло-, газо- забезпечення).

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.
Розробити механізм взаємозалежності рівня тарифу і якості обслуговування.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: Механізм взаємозалежності рівня тарифу та якості послуг враховується при переході на стимулююче тарифоутворення і передбачений у низці постанов НКРЕКП для електророзподільних компаній, газорозподільних та газопостачальних компаній, у сфері водо- та теплопостачання.
Зміцнити повноваження регулюючого органу і надати більш широкий спектр інструментів впливу на недобросовісних надавачів послуг.

НКРЕКП

Виконано
— коментарі: 22.09.2016 прийнято Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статтею 17 якого чітко визначено повноваження НКРЕКП. Цим Законом передбачено особливості здійснення державного контролю на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 19), відповідальність за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 22): http://zakon.rada.gov.ua/go/1540-19 Таким чином Законом зміцнено повноваження НКРЕКП й надано інструменти впливу на недобросовісних надавачів послуг.Окрім того з набранням чинності Закону України «Про ринок електричної енергії» посилено відповідальність надавачів послуг за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії.

Створити єдину інформаційну систему для сектору та систему бенчмаркінгу.

НКРЕКП

В процесі виконання
— коментарі: Як повідомила Раду НКРЕКП, розробка та створення інформаційної системи для збору інформації від ліцензіатів передбачена «Програмою сприяння регуляторній реформі централізованого теплопостачання України» за рахунок коштів Гранту Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA). Водночас, Раді не відомі дії, що вчинюються НКРЕКП задля створення такої системи.
Встановити вимоги з розкриття інформації на веб-сторінках провайдерів послуг щодо головних показників їх діяльності.

НКРЕКП
ОДА
МОВВ

В процесі виконання
— коментарі: Вимоги з розкриття на веб-сторінках провайдерів послуг щодо головних показників їх діяльності визначені Законом України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», який був прийнятий Верховною Радою України 10.12.2015.Водночас, провайдери послуг здебільшого не забезпечили впровадження норм цього Закону.

Покращити роботу зі скаргами споживачів послуг.

НКРЕКП
АМКУ

Виконано
— коментарі: 31.08.2017 на офіційному веб-сайті НКРЕКП був оприлюднений проект постанови НКРЕКП "Про затвердження Правил врегулювання спорів, які виникають між суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг": http://www.nerc.gov.ua/?id=27182