Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.
Назва звіту
|
Надані рекомендації
|
Статус виконання
|
---|---|---|
Системний звіт «Великі проблеми малого бізнесу» |
Переглянути План заходів з реалізації Стратегії розвитку МСП на предмет визначення їхньої актуальності, пріоритетності та доцільності. Мінекономіки |
Виконано
— коментарі:
Наразі Урядом затверджено постанову КМУ від 03 березня 2021 р. №179, якою прийнято Національну економічну стратегію на період до 2030 року. В свою чергу, Національною економічною стратегією до 2030 року передбачено заходи, які не втратили своєї актуальності та доцільності в зв’язку з закінченням дії реалізації Стратегії розвитку МСП до 2020 року.
|
Затвердити оновлений реалістичний план заходів щодо підтримки і розвитку МСП з урахуванням рекомендацій РБО, викладених у цьому звіті. План заходів розвитку МСП має охоплювати заходи для всіх груп цих суб’єктів підприємництва (мікро-, малого та середнього бізнесу), а також бути підкріплений відповідними фінансовими ресурсами. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
Ініціативи реалізуються відповідно до постанови КМУ від 27 травня 2020 року № 534, якою затверджено Державну програму стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020-2022 роки
|
|
Розроблення оновленого плану виконання заходів Стратегії МСП має базуватися на принципі партисипативності, зокрема до цього процесу повинні бути залучені всі ключові стейкхолдери як з боку держави, так і з боку бізнес-спільноти, що представляють усі групи підприємців. Загальним фокусом цього документа мають стати структурні зміни у секторі МСП, зокрема заходи, що сприятимуть перетворенню малих підприємств у середні та створенню умов для появи більшої кількості швидкозростаючих малих підприємств, підприємств з експортним потенціалом або підприємств зі значним інноваційним компонентом. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
Наразі Урядом затверджено постанову КМУ від 03 березня 2021 р. №179, якою прийнято Національну економічну стратегію на період до 2030 року. В свою чергу, Національною економічною стратегією до 2030 року передбачено заходи, які не втратили своєї актуальності та доцільності в зв’язку з закінченням дії реалізації Стратегії розвитку МСП до 2020 року.
|
|
Розробити концепцію інформування та/або консалтинг-зон для бізнесу. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
Пілотний проект з утворення Інформаційних пунктів підприємця при органах місцевого самоврядування без утворення додаткових юридичних осіб реалізується Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за підтримки Офісу розвитку малого і середнього підприємництва та проекту FORBIZ на виконання Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва до 2020 року та Плану заходів з її реалізації. Проект має на меті відпрацювати модель державної безкоштовної інформаційної підтримки суб’єктів мікро підприємництва та потенційних підприємців на локальному рівні в 4 пілотних регіонах (Запорізька, Тернопільська, Черкаська та Чернігівська області) в тому числі в об’єднаних територіальних громадах, які мають підприємницький потенціал. Пілотний етап триватиме протягом 2019 – 2020 років після чого будуть надані рекомендації щодо можливості її масштабування в інших населених пунктах та регіонах.
|
|
Запровадити практику інформування МСП про основні зміни до законодавства (наприклад, через оприлюднення на веб-сайті Офісу розвитку МСП), що безпосередньо встановлюють нові вимоги до мікро- та малого бізнесу. Мінекономіки |
Виконано
— коментарі:
Про будь-які зміни активно повідомляє Офіс розвитку МСП на своїй сторінці у Facebook за адресою: https://www.facebook.com/SME.GOV.UA
|
|
Розробити рекомендації органам місцевого самоврядування щодо уніфікованого представлення/розміщення на їхніх сайтах інформації, необхідної для бізнесу. Мінекономіки |
Не розпочато
|
|
Оскільки відслідковування прогресу виконання поставлених завдань за напрямом сприяння експорту МСП та їхньої інтернаціоналізації в рамках Стратегії МСП не забезпечується, а чіткі кількісні та якісні показники експортної діяльності МСП не передбачені Експортною стратегією, РБО вважає за необхідне рекомендувати КМУ та Мінекономіки при визначенні подальших заходів, спрямованих на розвиток експорту, передбачити індикатори, які б дозволяли здійснювати моніторинг зрушень саме для суб’єктів МСП та відокремлювати при аналізі статистичних даних вплив реалізованих заходів від показників великих підприємств. КМУ |
Не розпочато
|
|
Забезпечити прозоре та ефективне функціонування ЕКА відповідно до кращих міжнародних практик. При здійсненні завершальних законодавчих кроків для запуску роботи ЕКА рекомендується КМУ, Мінфіну та Мінекономіки провести додатковий аналіз:
а) рівня капіталізації ЕКА та державної підтримки, аби установа могла охоплювати якомога більше представників бізнесу, в т.ч. й суб’єктів МСП, і забезпечити більшу доступність власного функціоналу, та
б) сфер підтримки, визначених ст. 8 Закону, передусім в контексті їхньої узгодженості з визначеними пріоритетними секторами Експортної стратегії. КМУ |
В процесі виконання
— коментарі:
Постановою КМУ від 21.08.2019 № 772 затверджено Правила провадження діяльності приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство” зі страхування від комерційних та некомерційних ризиків, перестрахування та надання гарантій”. Окрім того, погоджено організаційну структуру ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та здійснено ряд кадрових призначень керівного складу. Сформовано статутний капітал у обсязі 200 млн. гривень. До Мінфіну подано бюджетну декларацію щодо збільшення статутного капіталу ПрАТ “ЕКА” на 2,0 млрд. гривень. Уряд орієнтує на запуск повноцінної роботи установи до кінця 2020 року.
|
|
Остаточно узгодити та реалізувати створення повноцінної мережі закордонних структур (торговельних представництв), наділених достатнім ресурсом та функціоналом для ефективної підтримки вітчизняного бізнесу, в т.ч. суб’єктів МСП, з поступовим розширенням географічної присутності таких структур. Доцільним у цьому контексті вбачається і забезпечення тісної співпраці закордонних структур з Офісом при опрацюванні ним запитів суб’єктів підприємництва, зокрема МСП. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
13.04.2020 на сайті Мінекономіки було опубліковано звіт з виконання Експортної стратегії за 2019.
|
|
Вжити заходів із запуску Національного експортного веб-порталу, його належного й регулярного наповнення для активних та потенційних експортерів корисною та доступною інформацією, з впровадженням окремого розділу, що стосується стимулювання та можливостей використання інновацій експортерами, як визначено Планом завдань і заходів з реалізації Експортної стратегії. Мінекономіки |
Виконано
— коментарі:
23.12.2020 Урядом було презентовано запуск Єдиного експортного веб-порталу - https://export.gov.ua/ на базі Дія.Бізнес. Сайт акумулює корисну інформацію для експортерів та передбачає його постійне активне оновлення. В частині інноваційної діяльності на сайті вже публікуються оголошення/новини про проведення спеціалізованих виставок технологій та пропозиції співпраці іноземних компаній з інноваційними українськими постачальниками (наприклад, 1, 2, 3, 4).
|
|
Здійснити перегляд та оцінку актуальності нереалізованих заходів, вказаних у Плані заходів з реалізації Стратегії МСП, пріоритезувати заходи, що можуть мати швидкий та значущий ефект на доступ МСП до фінансування, та припинити реалізацію неефективних заходів. КМУ |
Виконано
— коментарі:
Реалізацію Стратегії МСП завершено. Планом заходів передбачено 35 завдань, які містять 63 заходи. станом на 31.12.2020: виконано заходів – 55; виконано частково – 3; заходи, що втратили актуальність – 3; заходи, що виконуються – 2. Наразі Урядом затверджено постанову КМУ від 03 березня 2021 р. №179, якою прийнято Національну економічну стратегію на період до 2030 року. В свою чергу, Національною економічною стратегією до 2030 року передбачено заходи, які не втратили своєї актуальності та доцільності в зв’язку з закінченням дії реалізації Стратегії розвитку МСП до 2020 року. Уряд працює над розробкою “Національної економічної стратегії 2030”. Основні вектори економічного розвитку, у тому числі у напряму «Підприємництва» опрацьовуються у тісній співпраці представників Уряду та відповідних асоціацій, експертів, бізнесу та народних депутатів. Отже, робота над стратегічним підходом до розвитку МСП триває.
|
|
Розглянути можливість створення на базі урядових веб-ресурсів, наприклад, порталу Офісу розвитку МСП sme.gov.ua, окремого розділу, присвяченого доступу МСП до фінансування. Забезпечити агрегацію актуальної інформації про програми фінансування та гранти, відповідні освітні програми для МСП. Мінекономіки |
Виконано
— коментарі:
На Порталі для підприємців sme.gov.ua розміщено донорські, банківські та бюджетні програми підтримки (https://sme.gov.ua/support_programs/). На сайті Мінекономіки також міститься перелік з програмами підтримки підприємців (https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=5dee0c19-31f9-4a56-9f86-c05dc322cbb4&tag=ProgramiPidtrimkiPidprimtsiv).
|
|
Проаналізувати виконання регіональних програм фінансово-кредитної підтримки суб’єктам підприємництва за рахунок бюджетних коштів, що реалізуються з 2018 року, на предмет їхньої ефективності та задля напрацювання оптимального підходу до надання фінансово-кредитної підтримки суб’єктам підприємництва. Мінекономіки |
В процесі виконання
|
|
Розглянути можливість запровадження критеріїв для участі в програмах пільгового кредитування відповідно до пріоритетних завдань державної політики, наприклад:
- на допомогу в адаптації до відповідних стандартів ЄС;
- підприємствам/проектам, заснованим співробітниками, що потрапили під скорочення протягом останнього року;
- підприємствам, що зареєстровані в регіонах з високим рівнем безробіття та/або низькою економічною активністю (так звані «депресивні регіони»). Мінекономіки |
В процесі виконання
|
|
Активізувати виконання заходів, спрямованих на посилення інституційної спроможності об’єднань підприємців (організацій підтримки бізнесу), зокрема — виконання відповідної Програми, розробленої у ході реалізації Стратегії МСП. Пріоритезувати в рамках Програми заходи, спрямовані на підтримку конкурентоспроможності, представництво та комунікацію інтересів МСП. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
З метою покращення умов для мікро, малого та середнього підприємництва та на виконання Указу Президента України від 17.10.2019 № 761/2019 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення сприятливих умов для діяльності фізичних осіб – підприємців” Урядом утворено Координаційну раду з питань розвитку мікропідприємництва та малого підприємництва (далі – Координаційна рада), затверджено Положення про неї та Склад Координаційної ради (постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2019 № 892). Основними завданнями Координаційної ради є, серед іншого, підготовка стратегічних рішень щодо проведення реформ у сфері сприяння розвитку мікро та малого підприємництва, а також визначення шляхів, механізмів та способів вирішення проблемних питань.
|
|
Пріоритезувати виконання заходів Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року, спрямованих на посилення захисту авторського права, вдосконалення національної системи захисту прав на винаходи (патентування), а також гармонізації національного патентного законодавства з відповідними стандартами ЄС, зокрема:
• узгодити технічні регламенти, стандарти і роботи з оцінки відповідності;
• нормативно впорядкувати процес передачі об’єктів права інтелектуальної власності;
• запровадити підтримку державою патентування інтелектуальної власності українських інноваторів за кордоном шляхом співфінансування та ін Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
На засіданні Уряду 12 лютого 2020 року було прийнято низку рішень, покликаних спростити життя підприємцям та стимулювати розвиток економіки. За результатами засідання Уряду затвердили низку рішень, зокрема, про гармонізацію правозастосування у сфері технічного регулювання з відповідними нормами європейського законодавства - внесли відповідні зміни в існуючі постанови КМУ, відтепер технічні регламенти відповідають угоді про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів.
|
|
Мінекономіки сприяти подальшому нарощенню інституційного потенціалу Офісу розвитку МСП Мінекономіки |
В процесі виконання
|
|
Заохочувати розвиток мережі партнерських відносин з колективними діями у приватному секторі (наприклад, Всеукраїнська мережа доброчесності та комплаєнсу) з метою визначення єдиної платформи для надання менторської допомоги суб’єктам МСП з питань комплаєнсу та ділової доброчесності. Мінекономіки |
В процесі виконання
|
|
Посилити навчальну спроможність створеної платформи, спрямованої на підвищення обізнаності компаній про міжнародні стандарти у сфері комплаєнсу та запровадження таких стандартів приватним сектором шляхом проведення всеукраїнських заходів та створення інформаційного довідника/програми з успішними прикладами для представників МСП тощо. Мінекономіки |
Не розпочато
|
|
Розробити програму комплаєнс-семінарів прикладного характеру за участю різних зацікавлених сторін, у т.ч. у регіонах, для підвищення загальної обізнаності бізнесу про практики ділової доброчесності, а також для подальшої спільної розробки мінімального стандарту (керівництв) у сфері комплаєнсу з подальшою підтримкою МСП у впровадженні таких комплаєнс-практик. Мінекономіки |
Не розпочато
|
|
Ініціювати розробку за участю МСП мінімального стандарту (керівництв) у сфері ділової доброчесності, спеціально орієнтованого на потреби МСП у сфері комплаєнсу. Запровадження такого стандарту має створити необхідний фундамент для визначення стійкості комплаєнс-культури в Україні шляхом, зокрема, впровадження механізмів сертифікації компаній за умови існування більш опрацьованих та усталених комплаєнс-програм. Після запровадження стандарту — за участю стейкхолдерів вивчити законодавство на предмет спрощення регулювання МСП з огляду на застосування стандарту у сфері комплаєнсу. Мінекономіки |
В процесі виконання
— коментарі:
Наразі проектом АМР США «Конкурентоспроможна економіка» спільно з Всеукраїнською мережею доброчесності і комплаєнс розробляється пакет мінімальних стандартів у сфері ділової доброчесності для МСП.
|
|
Належним чином та у найкоротші строки завершити реалізацію заходів, передбачених Стратегією МСП у частині, що стосується проведення навчання, тренінгів, спрямованих на розвиток компетенцій/навичок та підвищення обізнаності МСП у сфері ділової доброчесності. Мінекономіки |
В процесі виконання
|
|
Мінекономіки, іншим ЦОВВ, обласним та Київській міській держадміністрації продовжувати підтримувати активний діалог та проводити спеціальні форуми для МСП. Разом з цим, зазначеним суб'єктам доцільно проаналізувати поточний стан та розширити підготовку покрокових інструкцій з детальною інформацією про ключові процеси у здійсненні господарської діяльності, необхідні для започаткування чи припинення окремих видів бізнесу та щодо уніфікованого представлення/розміщення на їхніх сайтах інформації, необхідної для бізнесу. Додатково, така інформація має супроводжуватися інтерактивними інструментами самоперевірки для МСП, щоб вони мали змогу самостійно перевірити свій рівень комплаєнсу Мінекономіки |
В процесі виконання
|