You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Великі проблеми малого бізнесу»

Переглянути План заходів з реалізації Стратегії розвитку МСП на предмет визначення їхньої актуальності, пріоритетності та доцільності.

Мінекономіки
Інші ЦОВВ

В процесі виконання

Затвердити оновлений реалістичний план заходів щодо підтримки і розвитку МСП з урахуванням рекомендацій РБО, викладених у цьому звіті. План заходів розвитку МСП має охоплювати заходи для всіх груп цих суб’єктів підприємництва (мікро-, малого та середнього бізнесу), а також бути підкріплений відповідними фінансовими ресурсами.

Мінекономіки
Інші ЦОВВ

В процесі виконання

Розроблення оновленого плану виконання заходів Стратегії МСП має базуватися на принципі партисипативності, зокрема до цього процесу повинні бути залучені всі ключові стейкхолдери як з боку держави, так і з боку бізнес-спільноти, що представляють усі групи підприємців. Загальним фокусом цього документа мають стати структурні зміни у секторі МСП, зокрема заходи, що сприятимуть перетворенню малих підприємств у середні та створенню умов для появи більшої кількості швидкозростаючих малих підприємств, підприємств з експортним потенціалом або підприємств зі значним інноваційним компонентом.

Мінекономіки
Інші ЦОВВ

В процесі виконання

Розробити концепцію інформування та/або консалтинг-зон для бізнесу.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП
МінЦифри

В процесі виконання
— коментарі: Пілотний проект з утворення Інформаційних пунктів підприємця при органах місцевого самоврядування без утворення додаткових юридичних осіб реалізується Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за підтримки Офісу розвитку малого і середнього підприємництва та проекту FORBIZ на виконання Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва до 2020 року та Плану заходів з її реалізації. Проект має на меті відпрацювати модель державної безкоштовної інформаційної підтримки суб’єктів мікро підприємництва та потенційних підприємців на локальному рівні в 4 пілотних регіонах (Запорізька, Тернопільська, Черкаська та Чернігівська області) в тому числі в об’єднаних територіальних громадах, які мають підприємницький потенціал. Пілотний етап триватиме протягом 2019 – 2020 років після чого будуть надані рекомендації щодо можливості її масштабування в інших населених пунктах та регіонах.

Запровадити практику інформування МСП про основні зміни до законодавства (наприклад, через оприлюднення на веб-сайті Офісу розвитку МСП), що безпосередньо встановлюють нові вимоги до мікро- та малого бізнесу.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП
МінЦифри

В процесі виконання
— коментарі: Про будь-які зміни активно повідомляє Офіс розвитку МСП на своїй сторінці у Facebook за адресою: https://www.facebook.com/SME.GOV.UA

Розробити рекомендації органам місцевого самоврядування щодо уніфікованого представлення/розміщення на їхніх сайтах інформації, необхідної для бізнесу.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП
МінЦифри

В процесі виконання

Забезпечити прозоре та ефективне функціонування ЕКА відповідно до кращих міжнародних практик. При здійсненні завершальних законодавчих кроків для запуску роботи ЕКА рекомендується КМУ, Мінфіну та Мінекономіки провести додатковий аналіз:

 

а) рівня капіталізації ЕКА та державної підтримки, аби установа могла охоплювати якомога більше представників бізнесу, в т.ч. й суб’єктів МСП, і забезпечити більшу доступність власного функціоналу, та

 

б) сфер підтримки, визначених ст. 8 Закону, передусім в контексті їхньої узгодженості з визначеними пріоритетними секторами Експортної стратегії.

КМУ
Мінфін
Мінекономіки

В процесі виконання
— коментарі: Постановою КМУ від 21.08.2019 № 772 затверджено Правила провадження діяльності приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство” зі страхування від комерційних та некомерційних ризиків, перестрахування та надання гарантій”. Окрім того, погоджено організаційну структуру ПрАТ “Експортно-кредитне агентство” та здійснено ряд кадрових призначень керівного складу. Сформовано статутний капітал у обсязі 200 млн. гривень. До Мінфіну подано бюджетну декларацію щодо збільшення статутного капіталу ПрАТ “ЕКА” на 2,0 млрд. гривень. Уряд орієнтує на запуск повноцінної роботи установи до кінця 2020 року.

Остаточно узгодити та реалізувати створення повноцінної мережі закордонних структур (торговельних представництв), наділених достатнім ресурсом та функціоналом для ефективної підтримки вітчизняного бізнесу, в т.ч. суб’єктів МСП, з поступовим розширенням географічної присутності таких структур. Доцільним у цьому контексті вбачається і забезпечення тісної співпраці закордонних структур з Офісом при опрацюванні ним запитів суб’єктів підприємництва, зокрема МСП.

Мінекономіки
МЗС

В процесі виконання
— коментарі: 13.04.2020 на сайті Мінекономіки було опубліковано звіт з виконання Експортної стратегії за 2019.

Вжити заходів із запуску Національного експортного веб-порталу, його належного й регулярного наповнення для активних та потенційних експортерів корисною та доступною інформацією, з впровадженням окремого розділу, що стосується стимулювання та можливостей використання інновацій експортерами, як визначено Планом завдань і заходів з реалізації Експортної стратегії.

Мінекономіки
Офіс з просування експорту

В процесі виконання
— коментарі: Станом на 30.06.2020 у відкритому доступі веб-порталу немає. Наразі створено прототип експортного веб-порталу на сервері Мінекономіки та виділено індивідуальну IP адресу export.gov.ua. З початку червня 2020 р. здійснюється тестування порталу і налаштування його до публічного запуску (орієнтовна дата завершення тестування – 15.07.2020). Одночасно опрацьовується договір між GIZ та Мінекономіки щодо передачі Міністерству виключних майнових прав на об’єкт інтелектуальної власності. Після укладення зазначеного договору та передачі експортного веб-портал на баланс, його буде впроваджено в тестову експлуатацію

Здійснити перегляд та оцінку актуальності нереалізованих заходів, вказаних у Плані заходів з реалізації Стратегії МСП, пріоритезувати заходи, що можуть мати швидкий та значущий ефект на доступ МСП до фінансування, та припинити реалізацію неефективних заходів.

КМУ
Мінекономіки

В процесі виконання

Проаналізувати виконання регіональних програм фінансово-кредитної підтримки суб’єктам підприємництва за рахунок бюджетних коштів, що реалізуються з 2018 року, на предмет їхньої ефективності та задля напрацювання оптимального підходу до надання фінансово-кредитної підтримки суб’єктам підприємництва.

Мінекономіки

В процесі виконання

Розглянути можливість запровадження критеріїв для участі в програмах пільгового кредитування відповідно до пріоритетних завдань державної політики, наприклад:

 

- на допомогу в адаптації до відповідних стандартів ЄС; 

 

- підприємствам/проектам, заснованим співробітниками, що потрапили під скорочення протягом останнього року; 

 

- підприємствам, що зареєстровані в регіонах з високим рівнем безробіття та/або низькою економічною активністю (так звані «депресивні регіони»).

Мінекономіки

В процесі виконання

Активізувати виконання заходів, спрямованих на посилення інституційної спроможності об’єднань підприємців (організацій підтримки бізнесу), зокрема — виконання відповідної Програми, розробленої у ході реалізації Стратегії МСП. Пріоритезувати в рамках Програми заходи, спрямовані на підтримку конкурентоспроможності, представництво та комунікацію інтересів МСП.

Мінекономіки

В процесі виконання
— коментарі: З метою покращення умов для мікро, малого та середнього підприємництва та на виконання Указу Президента України від 17.10.2019 № 761/2019 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення сприятливих умов для діяльності фізичних осіб – підприємців” Урядом утворено Координаційну раду з питань розвитку мікропідприємництва та малого підприємництва (далі – Координаційна рада), затверджено Положення про неї та Склад Координаційної ради (постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2019 № 892). Основними завданнями Координаційної ради є, серед іншого, підготовка стратегічних рішень щодо проведення реформ у сфері сприяння розвитку мікро та малого підприємництва, а також визначення шляхів, механізмів та способів вирішення проблемних питань.

Пріоритезувати виконання заходів Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року, спрямованих на посилення захисту авторського права, вдосконалення національної системи захисту прав на винаходи (патентування), а також гармонізації національного патентного законодавства з відповідними стандартами ЄС, зокрема:

 

• узгодити технічні регламенти, стандарти і роботи з оцінки відповідності;

 

• нормативно впорядкувати процес передачі об’єктів права інтелектуальної власності;

 

• запровадити підтримку державою патентування інтелектуальної власності українських інноваторів за кордоном шляхом співфінансування та ін

Мінекономіки

В процесі виконання
— коментарі: На засіданні Уряду 12 лютого 2020 року було прийнято низку рішень, покликаних спростити життя підприємцям та стимулювати розвиток економіки. За результатами засідання Уряду затвердили низку рішень, зокрема, про гармонізацію правозастосування у сфері технічного регулювання з відповідними нормами європейського законодавства - внесли відповідні зміни в існуючі постанови КМУ, відтепер технічні регламенти відповідають угоді про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів.

Мінекономіки сприяти подальшому нарощенню інституційного потенціалу Офісу розвитку МСП

Мінекономіки

В процесі виконання

Заохочувати розвиток мережі партнерських відносин з колективними діями у приватному секторі (наприклад, Всеукраїнська мережа доброчесності та комплаєнсу) з метою визначення єдиної платформи для надання менторської допомоги суб’єктам МСП з питань комплаєнсу та ділової доброчесності.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП

В процесі виконання

Посилити навчальну спроможність створеної платформи, спрямованої на підвищення обізнаності компаній про міжнародні стандарти у сфері комплаєнсу та запровадження таких стандартів приватним сектором шляхом проведення всеукраїнських заходів та створення інформаційного довідника/програми з успішними прикладами для представників МСП тощо.

Мінекономіки

В процесі виконання

Розробити програму комплаєнс-семінарів прикладного характеру за участю різних зацікавлених сторін, у т.ч. у регіонах, для підвищення загальної обізнаності бізнесу про практики ділової доброчесності, а також для подальшої спільної розробки мінімального стандарту (керівництв) у сфері комплаєнсу з подальшою підтримкою МСП у впровадженні таких комплаєнс-практик.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП

В процесі виконання

Ініціювати розробку за участю МСП мінімального стандарту (керівництв) у сфері ділової доброчесності, спеціально орієнтованого на потреби МСП у сфері комплаєнсу. Запровадження такого стандарту має створити необхідний фундамент для визначення стійкості комплаєнс-культури в Україні шляхом, зокрема, впровадження механізмів сертифікації компаній за умови існування більш опрацьованих та усталених комплаєнс-програм. Після запровадження стандарту — за участю стейкхолдерів вивчити законодавство на предмет спрощення регулювання МСП з огляду на застосування стандарту у сфері комплаєнсу.

Мінекономіки

В процесі виконання
— коментарі: Наразі проектом АМР США «Конкурентоспроможна економіка» спільно з Всеукраїнською мережею доброчесності і комплаєнс розробляється пакет мінімальних стандартів у сфері ділової доброчесності для МСП.

Належним чином та у найкоротші строки завершити реалізацію заходів, передбачених Стратегією МСП у частині, що стосується проведення навчання, тренінгів, спрямованих на розвиток компетенцій/навичок та підвищення обізнаності МСП у сфері ділової доброчесності.

Мінекономіки
Офіс розвитку МСП
Інші ЦОВВ

В процесі виконання

Мінекономіки, іншим ЦОВВ, обласним та Київській міській держадміністрації продовжувати підтримувати активний діалог та проводити спеціальні форуми для МСП. Разом з цим, зазначеним суб'єктам доцільно проаналізувати поточний стан та розширити підготовку покрокових інструкцій з детальною інформацією про ключові процеси у здійсненні господарської діяльності, необхідні для започаткування чи припинення окремих видів бізнесу та щодо уніфікованого представлення/розміщення на їхніх сайтах інформації, необхідної для бізнесу. Додатково, така інформація має супроводжуватися інтерактивними інструментами самоперевірки для МСП, щоб вони мали змогу самостійно перевірити свій рівень комплаєнсу

Мінекономіки
КМДА
Інші ЦОВВ

В процесі виконання

Cистемний звіт «Aдміністративне оскарження: поточний стан та рекомендації»

В рамках роботи над проєктом Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) – розглянути питання щодо необхідності створення спеціальних (квазісудових) органів оскарження поза вертикаллю органів, рішення (дії чи бездіяльність) яких оскаржуються, для розгляду окремих видів адміністративних скарг.

Мінекономіки

В процесі виконання

Системний звіт «Контроль за контролерами: стан впровадження реформи контролюючих органів»

Продовжити роботу з розробки ІАС ДНК і забезпечити її введення в експлуатацію згідно з чинним законодавством до кінця 2018 року.

Мінекономіки
ДРС

В процесі виконання

Розглянути можливість уніфікації документів, які видає ДРС при виявлення порушень органами контролю, органами ліцензування та дозвільних органів при проведення перевірок дотримання ними законодавства.

Мінекономіки
ДРС

В процесі виконання

Підготувати зміни до законодавства у сферах ліцензування, дозвільної системи з питань контролю для врегулювання колізійних норм щодо відповідальності посадових осіб органів ліцензування за невиконання розпоряджень ДРС. Зокрема, зміни до законодавства мають бути спрямовані на усунення порушень законодавства щодо:-анулювання ліцензій;-реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства;-недотримання строків подання висновків за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Мінекономіки
ДРС

В процесі виконання

Розробити проект змін до діючого законодавства, зокрема:-статтю 5 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» доповнити запровадженням строків та обов’язковості виконання рішень ДРС, що базуються на рішеннях Експертно-апеляційної ради ДРС.-в статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» розширити визначення «документ дозвільного характеру», додавши до нього декларації, а також передбачивши, що документи дозвільного характеру можуть видаватись не тільки у електронному вигляді, а і у іншій (наприклад, письмовій) формі.-статтю 166-10 КУпАП доповнити змінами стосовно встановлення відповідальності керівництва органів контролю за порушення при здійсненні заходів контролю, виявлених ДРС.

Мінекономіки
ДРС

В процесі виконання

Системний звіт «Проблемні питання регулювання зовнішньо-економічної діяльності в Україні»

Вивчити вимоги для отримання офіційних висновків щодо класифікації металобрухту так званого "Зелений переліку" відходів МЕРТ у співробітництві з Мінприроди. Якщо це не суперечить Базельській конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, рекомендується скасувати вимогу отримання такого сертифікату експортерами.

Мінекономіки

В процесі виконання
— коментарі: 04.06.2020 у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України реєстр. № 2207-1-д “Про управління відходами”, який врегульовуватиме питання отримання висновку на транскордонне перевезення небезпечних відходів.

Зменшити особисті контакти з заявником і кількість обов'язкових документів, що мають бути надані для отримання дозволу на експорт-імпорт, забезпечити зміни в системі подання документів на користь використання електронної інформації з державних баз даних, а не з паперових документів.

Мінекономіки

В процесі виконання