6901

07.02.2019

Кількість скарг від бізнесу знову зросла

Після трьох кварталів скорочення в останньому кварталі 2018 року кількість звернень підприємців знову зросла. Рада отримала 427 скарг, що на 39% більше, ніж у попередньому періоді.

У IV кварталі 2018 року РБО закрила 236 справ. Зокрема, установа допомогла підприємцям припинити десятки випадків зловживань з боку державних органів, сприяла закриттю безпідставних кримінальних справ, отриманню дозволів та ліцензій. Крім того, фінансовий ефект для бізнесу становив 275 млн. грн., а в цілому з початку діяльності РБО перевищив 13,35 млрд. грн.

Не будучи виконавчим органом, РБО використовує юридичні аргументи та здобутий авторитет, щоб переконати державні органи дотримуватися її рекомендацій. На кінець IV кварталу 2018 року рівень виконання рекомендацій держорганами склав 94%. Крім того, рівень задоволеності скаржників також збільшився до 97%.

Три ключові тематики проблем бізнесу разом становили 82% скарг:
•    Податкові питання (62%). Більшість звернень, поданих підприємцями на неправомірні дії держорганів, стосувалася податкових питань. Примітно, що у 4 кварталі 2018 року РБО отримала 80 скарг на податкові перевірки – це найбільший показник з початку діяльності. Незважаючи на те, що питання блокування податкових накладних, здавалося б, вирішилося з перезапуском системи їх автоматичної реєстрації раніше у 2018 році, у IV кварталі кількість скарг з цього питання знову зросла.
•    Дії правоохоронних органів (14%). Підприємства подали на 30% більше скарг проти Національної поліції порівняно з третім кварталом 2018 року та на 11% більше, порівняно з четвертим кварталом 2017 року. Кількість звернень, які стосувалися Прокуратури та Служби безпеки України навпаки зменшилася, порівняно з третім кварталом 2018 року та четвертим кварталом 2017 року.
•    Дії державних регуляторів (6%). Рада отримала менше скарг з цього питання, внаслідок чого їх частка скоротилася на 2 п. п. – до 6%.

У центрі уваги представленого звіту – порівняльний аналіз скарг, поданих компаніями з різних галузей. Він показав, що оптовики і дистриб’ютори найчастіше скаржилися на податкові (72%) та митні питання (6%). Агрокомпанії були більше за інших занепокоєні діями державних регуляторів (12%), а будівельні компанії – діями місцевих рад (12%). У 2018 році виробники стали предметом особливого інтересу правоохоронців (17%). Приватні підприємці відзначилися найбільшою часткою скарг проти правоохоронців (18%) та активним ініціюванням змін до законодавства (10%).

Рада розробила новий пакет рекомендацій для державних органів – системний звіт з питань праці. Він включає в себе аналіз ефективності трудового регулювання, дотримання трудового законодавства та запобігання нелегальному працевлаштуванню, а також деякі аспекти освітніх послуг та видачі дозвільних документів, серед іншого, іноземцям. Основою для цього звіту стали конкретні кейси, аналіз законодавства та всебічний діалог з державними органами та бізнес-асоціаціями.

У IV кварталі 2018 року державні органи виконали декілька рекомендацій, раніше виданих Радою. Закон «Маски-Шоу Стоп 2» розширив механізми оскарження зловживань правоохоронців. Як раніше рекомендувала РБО, Національна комісія з регулювання енергетики та комунальних послуг затвердила фіксовані ставки для підключення до електропостачання в залежності від потужності, заявленої замовником. Державна архітектурно-будівельна інспекція також виконала рекомендацію Ради і запустила онлайн-інструменти, які містять всю інформацію про будівництво з метою підвищення зручності користування та усунення ризиків зловживань з боку державних установ.

З повною версією квартального звіту українською та англійською мовами можна ознайомитися за посиланням. 
 

Наступна новина: Розпочався прийом заявок на посаду бізнес-омбудсмена в Україні