Протягом жовтня-грудня 2023 року Рада бізнес-омбудсмена (РБО) отримала 337 скарг компаній щодо недобросовісної поведінки державних органів та закрила 220 справ. Розслідування 101 справи триває станом на початок січня 2024 року. У завершальному кварталі року Рада допомогла бізнесу повернути 163 млн. грн. З початку діяльності сума фінансового ефекту Ради перевищила 25 млрд. грн.
Податкові питання бізнесу очолюють рейтинг скарг до Ради, склавши 61% від усіх звернень. Хоча загальна кількість звернень на податкову тематику продемонструвала незначне зростання порівняно з минулим кварталом (206 з 337 у IV кв. проти 176 з 310 у III кв.), на думку бізнес-омбудсмена, проблеми бізнесу в податковій сфері залишаються на доволі хвилюючому рівні, як і саме полагодження СМКОР. Очікувані зміни до нормативної бази мали здебільшого формально-технічний характер та не принесли суттєвих позитивних змін. Тож блокування податкових накладних (з яким стикнулось 20% активних платників станом на грудень 2023 р.), невиконання судових рішень щодо реєстрації накладних, а крім того, й податкові перевірки – серед основних предметів скарг бізнесу. Рада продовжує моніторинг виконання держорганами рекомендацій щодо змін в системі ПДВ та на початку 2024 року ініціювала нове власне розслідування щодо перевірок.
Крім податкових питань, Рада також відзначає проблеми компаній у стосунках з правоохоронними органами. Мова йде про випадки вилучення майна в результаті селективних обшуків та процедурних зловживань з боку правоохоронних органів. Послідувала реакція бізнес-омбудсмена на резонансну справу Concord Capital, що припала вже на перший квартал 2024 року. Аби відновити діалог бізнесу з Офісом Генерального прокурора, Рада надала свій майданчик для регулярних зустрічей ОГП та бізнес-асоціацій.
«В Україні законопослушний бізнес є мішенню для прискіпливих перевірок і покарань за формальні помилки з боку фіскальних, чи-то правоохоронних органів. Ми чітко бачимо, що більшість проблем українських компаній полягають у неправильному публічному урядуванні. Лише структурні зміни у підходах держави до трактування бізнесу зможуть відновити довіру у відносинах з підприємцями та заохотити інвесторів долучитись до процесів відбудови», – вважає бізнес-омбудсмен Роман Ващук.
Суттєвим проривом звітного кварталу стало набуття чинності закону про адміністративну процедуру, ухвалення якого установа просувала протягом багатьох років. Саме тому закон про адмінпроцедуру та новели, що він несе для спрощення можливостей бізнесу для оскарження дій або бездіяльності держорганів, став спецтемою квартального звіту (ознайомитись на с.15-17).
Рада бізнес-омбудсмена не обмежується розглядом скарг бізнесу, а й продовжує далі працювати пліч-о-пліч з Урядом України, Міністерством відновлення та Агентством відновлення задля прозорого залучення приватного сектору у відбудову та захисту прав бізнесу перед державою у процесах відновлення.
Рада заохочує бізнес не замовчувати випадки зловживань державних органів та скористатися можливістю безкоштовно та на досудовому етапі вирішити проблемні питання завдяки допомозі бізнес-омбудсмена.
Завантажити звіт за посиланням.