Скарга на: Головне управління ДПС в м. Києві (ГУ ДПС)
Суть скарги: Рада отримала скаргу від столичного підприємства, яке понад 20 років здійснює свою діяльність на ринку реалізації конвеєрних стрічок та їх похідних, а також проводить роботи по сервісному обслуговуванню транспортерного обладнання. Компанія скаржилася на включення її до переліку ризикових платників, про що вона дізналася з електронного кабінету платника. У якості підстави для прийняття такого рішення вказано факт формування скаржником податкового кредиту від ризикового контрагента-постачальника.
Щоб уникнути небажаних наслідків, підприємство направило податковому органу додаткові документи з інформацією про компанію та її діяльність. Зокрема, підприємство надало пояснення про господарські операції з ризиковим постачальником, а також вирішило не включати такий податковий кредит до податкової декларації з ПДВ за відповідний період.
Втім, на жаль, надані пояснення та документи не допомогли компанії спростувати свою ”ризиковість” в очах податкового органу. Більше того, в оновленому рішенні про відповідність компанії критеріям ризиковості з’явилось твердження про ще одного ризикового постачальника, від якого скаржник сформував податковий кредит, і цього разу такий кредит був відображений у його податковій декларації. Таким чином, підприємство звернулося до Ради бізнес-омбудсмена по допомогу.
Вжиті заходи: Ознайомившись з обставинами справи, інспекторка Ради визнала скаргу значною мірою обґрунтованою. За результатами обговорення скарги в межах експертної групи ГУ ДПС запропонувала скаржнику відмовитися від частки свого податкового кредиту розміром майже 180 тис.грн., який було сформовано в результаті господарських операцій із ризиковими контрагентами, та сплатити відповідну суму податку до бюджету. Скаржник вирішив піти на компроміс із податковою, однак виявив бажання додатково обговорити із податківцями механізм відмови від такого податкового кредиту з урахуванням специфіки його поточної діяльності в умовах карантину. Тож в подальшому Рада поставила за мету налагодити комунікацію підприємства з податковим органом, аби виправити ситуацію, що склалась.
Згідно з Регламентом Ради бізнес-омбудсмена, де це доцільно та якщо є співпраця з боку відповідних сторін, бізнес-омбудсмен докладає зусиль, щоб допомогти сторонам досягнути мирового врегулювання питань, що є предметом їхнього спору.
Відтак, за сприяння Ради, податковий орган провів для скаржника вичерпні консультації щодо того, як коректно відмовитись від спірного податкового кредиту шляхом складення податкових накладних на умовний продаж і їх відображення в уточнюючих розрахунках податкових зобов’язань з ПДВ за минулі періоди. Підприємство виконало отримані рекомендації та знову подало повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості.
Зі свого боку, Рада рекомендувала ГУ ДПС надати належну оцінку діям скаржника, щоб підтвердити невідповідність критеріям ризиковості платника податку, та за результатами:
Результат: ГУ ДПС дослухалось до рекомендацій Ради та виключило компанію з переліку ризикових платників податку. Справу успішно закрито.
- у разі встановлення того, що скаржник більше не відповідає критеріям ризиковості платника податку – прийняти рішення про невідповідність скаржника таким критеріям і виключити його з переліку ризикових платників податку;
- в іншому разі – надати вичерпні роз’яснення стосовно дій, які повинен вчинити скаржник, щоб він був виключений із переліку ризикових платників податку.