9190

21.08.2019

На що скаржаться іноземні інвестори в Україні

Раді бізнес-омбудсмена часто закидають, що вона захищає лише великих іноземних інвесторів в Україні. Але насправді лише кожен шостий наш скаржник – компанія з іноземними інвестиціями. За 4 роки роботи Рада отримала від іноземного бізнесу 1021 скаргу та завершила розслідування 762 справ. Майже дві третини з них вже успішно закриті.
З якими проблемами звертаються іноземні компанії?

* Кумулятивно з травня 2015 р. по серпень 2019 р.
Найчастіше (45%) іноземні компанії зверталися до Ради з податкових питань: відшкодування ПДВ, необґрунтованих результати податкових перевірок та блокування податкових накладних. Однак, варто зауважити, що частка звернень з податкових питань від іноземних компаній на 11 п.п. менша, ніж в середньому від всіх скаржників. Водночас, стосовно правоохоронців (органів Прокуратури, Національної поліції, Служби безпеки України), державних регуляторів та з митних питань іноземний бізнес звертався частіше.
Хто скаржиться?
Інформація по скаржниках Ради та деталях їх звернень – конфіденційна. Ми не розкриваємо назви компаній, які до нас звертаються, якщо інакше не дозволив заявник. Проте ми можемо зобразити загальний портрет компанії-скаржника з іноземними інвестиціями.
* Кумулятивно з травня 2015 р. по серпень 2019 р.
Що стосується розподілу по індустріях, то найбільше скарг ми отримали від компаній із сфер виробництва, оптової торгівля, сільського господарства та добувної промисловості. На відміну від загальної статистики звернень, де три чверті скарг надходять від малого і середнього бізнесу, переважна іноземних заявників – великі підприємства.
А наприклад?
Ми регулярно публікуємо кейси по закритих справах на нашому сайті та у квартальних звітах. Там є багато історій з різних куточків країни про податківців/правоохоронців/митників, з хеппі-ендом та без. Для цієї публікації відібрали декілька справ з радше щасливим фіналом, але тривалим, непростим розслідуванням і великими сумами на кону.
Величезний та безпідставний: штраф METRO
Найбільший німецький інвестор в Україні поскаржився нам на ДФС. Податкова оштрафувала миколаївський підрозділ мережі за нібито порушення касової дисципліни.
На думку ДФС, гіпермаркет не робив записи про оприбуткування готівки у спеціальній касовій книзі. Той факт, що касові апарати мережі були напряму під’єднані до систем ДФС, що вся готівка відображалася у книгах обліку розрахункових операцій, а також що всі супермаркети мережі працювали аналогічно вже багато років, податковий орган особливо не цікавило. При цьому, за весь період перевірки гіпермаркет близько півмільйона гривень. А от штраф виписали у 5 разів більший – 2,3 млрд. грн. Цікаво, що за відсутність касових апаратів взагалі податкова також штрафує – на 1 грн. Абсурдно, оскільки інкриміноване порушення жодним чином не вказувало на те, що компанія намагалася ухилитися від сплати податків
Так розпочалася багатомісячна епопея оскарження штрафу. Вивчивши обставини справи, Рада переконалася, що супермаркет все робив правильно – існує декілька альтернативних способів оприбуткування готівки, і Скаржник використовував один з них. Крім того, Рада підкреслила, що штраф є непропорційно великим. Наостанок, судова практика також свідчила на користь Скаржника.
Податкова погодилася, що Скаржник не ухилявся від сплати податків, оскільки касові апарати гіпермаркету, напряму під’єднані до систем ДФС, виключали можливість будь-яких махінацій. Проте, служба так просто не здала свої позиції. Інспектору Ради, а також бізнес-омбудсмен і його заступнику, довелося ще декілька разів зустрічатися з керівництвом ДФС, щоб особисто донести їм аргументи щодо безпідставності штрафу. Врешті-решт ДФС задовольнила скаргу підприємства та повністю скасувала штраф.
«Мирова угода» про реекспорт
«Філіп Морріс Україна» оскаржувало спочатку результати податкової перевірки ДФС, а потім невиконання державою України мирової угоди з американським, швейцарськими та українськими офісами «Філіп Морріс» щодо скасування донарахування на суму 635 млн грн.
Тютюнова компанія обробляла імпортовану сировину та експортувала продукцію за кордон. При цьому користувалася спеціальним пільговим режимом, узгодженим з митницею. Але коли термін дії режиму майже закінчився, ДФС поставила під сумнів правомірність його застосування. І запропонувала підприємству доплатити 635 млн. грн. податків.
Оскаржити це рішення інвестору не вдалося, тому він звернувся за допомогою до Ради та підключив до справи американський та швейцарський офіси. Компанії попросили уряд України дотримуватися міжнародних домовленостей про захист міжнародних інвестицій.
Для врегулювання питання Уряд створив міжвідомчу робочу групу, до складу якої увійшли експерти Ради бізнес-омбудсмена, ДФС, Мін’юсту, Міністерства економічного розвитку та торгівлі та Міністерства закордонних справ. Робоча група проаналізувала ситуацію та запропонувала укласти мирову угоду між компанією та державою.
Не зовсім дотримуючись погоджених строків, ДФС все ж таки виконала умови мирової угоди та повністю скасувала донарахування Скаржнику.
Жодних зобов’язань
Шість років тому українське представництво провідного світового FMCG виробника Procter & Gamble реорганізували. Всі права та обов’язки, включаючи податкові, перейшли від попередньої юридичної особи до нової. Зокрема, право на відшкодування 4 млн. грн. ПДВ з бюджету. Проте, як виявилося, ДФС не дуже поспішала повертати підприємству мільйони. Численні звернення компанії лише переадресовували – з одного Офісу великих платників податків (ОВПП) до іншого, з міської ДФС до обласної.
Коли виробник вже втомився оббивати пороги податкових, звернувся до Ради. Почали ходити наші інспектори. Організували зустріч із керівництвом ОВПП, аргументовано пояснили ситуацію та попросили розібратися. Повно, всебічно та неупереджено. Рада підкреслила, що компанія має законне право на відшкодування ПДВ. Ба більше, цього вимагають відповідні судові рішення.
Лише після цього ОВПП оперативно скооперувався з обласною податковою, в електронній системі все виправили. Хоч і знецінені, але 4 млн. грн. повернулися на рахунок законного власника.
З позитивного
За весь час роботи Рада бізнес-омбудсмена допомогла іноземних компаніям повернути 10 млрд. грн. Ця сума, зокрема, складається з відшкодування ПДВ, відміни результатів податкових перевірок, перегляду митної вартості товарів. З того, що не можна виміряти грошима – Рада припинила сотні випадків неправомірних дій державних органів, закрила безпідставно відкрити кримінальні справи, допомогла компаніям отримати дозволи та ліцензії. Використала по максимуму наявні інструменти для того, щоб допомогти іноземним інвесторам в Україні захистити свої права та відстояти їх законні інтереси.
Оригінал публікації доступний за посиланням.

Наступний кейс Чотири поради. Як ефективно спілкуватися з чиновником