9263

29.10.2020

Місія «Доставка»: проблема системи дозволів на міжнародні перевезення

В середині грудня 2019 р. до Ради бізнес-омбудсмена (РБО) звернулася приватна підприємниця з Волинської області, яка повідомила про проблеми з отриманням дозволу на міжнародне перевезення вантажу. Маючи вже кілька тижнів завантажений автомобіль та усі супровідні документи, вона не могла отримати необхідний дозвіл на перевезення до Польщі, хоча у пункті видачі вони були в наявності. Подання електронних заяв, звернення на гарячі лінії уряду й профільного міністерства результатів не дали. Питання обтяжувалося, передусім, великим попитом на квотовані дозволи до ряду країн, у т. ч. Польщі. У сукупності з недосконалою процедурою це створило передумови для недобросовісних практик з боку пунктів видачі та перевізників.
Незабаром, з початку січня 2020 р. Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) запровадила процес електронного бронювання дозволів на міжнародні вантажні перевезення через Транспортний портал електронних послуг e‑transport.gov.ua, що працював у тестовому режимі. Однак з боку бізнесу продовжували надходити скарги щодо проблем, які виникали під час проходження процедури отримання дозволів, у т. ч. такі, що стосувалися функціонування сервісу електронного бронювання.
Як повідомляли перевізники, залишаючи поза увагою часті технічні збої, основний недолік виявлявся у тому, що хоча бронювати дозвіл і можна було в електронному режимі, отримати його можна було лише у відповідному пункті видачі, що має свій графік роботи. Така процедура створювала великі черги з перевізників, зважаючи на те, що деякі з них зловживали електронним сервісом шляхом бронювання дозволів наперед та спекулювання ними. Крім того, повідомлялося про часті випадки, коли перевізники з одного регіону замовляли дозвіл, проте забрати його у подальшому могли лише в іншому обласному центрі. За таких обставин кількість рейсів з міжнародного вантажного перевезення значно скоротилася, що негативно вплинуло на галузь. Внаслідок цього автоперевізники влаштували ряд акцій протесту.
Як «роз’їхатися»?
Аби виправити ситуацію та вдосконалити процедуру, наприкінці січня 2020 р. за дорученням міністра інфраструктури було створено робочу групу із залученням фахівців Міністерства, Укртрансбезпеки та представників перевізників. Її метою було напрацювання пропозицій у сфері міжнародних вантажних перевезень, узгодження шляхів подальшого розвитку галузі, зокрема щодо діючої дозвільної системи.
Серед найбільш нагальних питань у контексті процедур видачі дозволів на міжнародні вантажні перевезення поставали:
Поки тривав процес напрацювання зазначених змін, Мінінфраструктури активно залучилося до отримання нових пакетів додаткових дозволів від «дефіцитних» країн, а також точково, через діяльність спеціалізованої комісії, вирішувало поточні питання, пов’язані з процедурою видачі дозволів, що вже були в наявності.
«Регулювальник» у дії
Врешті в середині червня 2020 р. Мінінфраструктури оприлюднило на своєму веб-сайті проєкт змін до Порядку №757 та розпочало новий етап збору зауважень і пропозицій. З огляду на те, що розв’язання визначених проблем, насамперед, лежить у правовій площині, у проєкті Мінінфраструктури передбачається врегулювання системи електронного замовлення бланків, відповідне спрощення процедури, а також актуалізація положень з урахуванням поточних тенденцій галузі. Зокрема, Міністерство запропонувало впровадити:
Зважаючи на основні проблеми функціонування електронної системи бронювання дозволів, проєкт змін до Порядку №757 значною мірою має вирішити ці питання, а загальна ситуація має стати більш передбачуваною для бізнесу, стримуючи при цьому від зловживань. На момент написання цієї статті остаточний проєкт все ще узгоджувався, зміни до Порядку №757 внесені не були. Втім, РБО має сподівання, що з прийняттям остаточних змін система відповідатиме очікуванням бізнесу та усуне можливі шляхи для застосування недобросовісних практик.
Читайте публікацію також на сайті Юридичної газети.

Наступний кейс Як влада в Україні тисне на підприємців. Спостереження бізнес-омбудсмена (УНІАН)