9277

04.02.2021

Кінець 2020 року — нова хвиля проблем бізнесу в Україні (Тиждень)

Пандемія коронавірусу, віддалена робота, призупинення, а подекуди й повне припинення підприємницької діяльності — 2020 рік був сповнений непередбачуваних викликів для бізнесу.
На цьому фоні Рада бізнес-омбудсмена(РБО), адаптувавшись до вимог часу, продовжила працювати та розслідувати звернення бізнесу щодо неправомірних дій державних органів. Більше того, в умовах, що склалися, підприємці особливо потребували допомоги РБО.
Сьогодні Рада бізнес-омбудсмена презентувала квартальний звіт щодо результатів діяльності в останні місяці 2020 року. З жовтня по грудень 2020 року РБО отримала 451 звернення від підприємців та закрила 293 справи. Кількість скарг в четвертому кварталі збільшилася та фактично перевищила докарантинний рівень. Примітно, що за цей період Рада допомогла бізнесу повернути та заощадити 267 млн. грн., а 98% заявників у відповідь на форму зворотного зв’язку відзначили задоволеність ефективною співпрацею з РБО.
На що скаржився бізнес?
Звернення бізнесу традиційно стосувалися блоку п’яти найбільш розповсюджених предметів скарг:
Податкові питання – 64% скарг.
Юридична фірма успішно оскаржила результати перевірки
Юридична фірма з Києва не погоджувалася з результатами податкової перевірки. Через нібито порушення термінів сплати єдиного податку з юридичних осіб податківці нарахували компанії штраф. РБО організувала спільний розгляд скарги за участі ДПС. За результатами зустрічі податковий орган погодився з доводами скаржника та скасував штраф юрфірмі.
Дії правоохоронних органів – 12% скарг.
Затягування митниці в пів року подолано
Постачальник апаратів лазерної епіляції поскаржився на затримку та незаконний огляд вантажу під час митного контролю. Працівники митниці тимчасово вилучили у компанії техніку, проте затягували з передачею документів про порушення до суду. Рада бізнес-омбудсмена просила митницю якнайшвидше передати матеріали до суду, оскільки з моменту порушення пройшло більше чотирьох місяців. Завдяки успішній медіації РБО, митниця передала в суд необхідні матеріали, а компанія змогла реалізувати право на захист в судовому порядку.
Дії державних регуляторів – 7% скарг.   
З четвертої спроби Мінприроди погодило документи скаржника
Скарга від науково-технічного підприємства з Харкова стосувалася відмови Мінприроди включити компанію до переліку підприємств, що обґрунтовують обсяги викидів забруднюючих речовин у повітря. Скаржник регулярно отримував відмову від державного регулятора через різні недоліки в поданих документах.
РБО допомогла підприємству налагодити прозорий та конструктивний діалог з Мінприроди. Зрештою виправлені документи скаржника було прийняли, Мінприроди включило підприємство до відповідного переліку.
Дії державних регуляторів – 4% скарг.
Київська обладміністрація погодила проєкт землеустрою будівельній компанії
Дистриб’ютор будівельних матеріалів з Київщини не міг отримати погодження проєкту землеустрою та укласти договір оренди земельної ділянки з Київською ОДА. Компанія подавала місцевому органу влади всі необхідні документи, але справа затягувалася на місяці. Після того, як компанія звернулася до РБО, Київська ОДА погодила проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду скаржника.
Дії місцевих органів влади – 3% скарг.
Розкрадача зерна притягнули до відповідальності
Дві аграрні компанії з Кіровоградщини поскаржилися на бездіяльність правоохоронних органів. Компанії повідомили про неефективне розслідування кримінального провадження по факту розтрати 11 тонн зерна кукурудзи на суму понад 55 млн. грн. Хоча правоохоронці мали наявні докази причетності керівництва підприємства-контрагента до злочину, слідство затягувалося. РБО рекомендувала регіональному управлінню Національної поліції забезпечити швидке та неупереджене розслідування та прийняти належне рішення у справі. Завдяки втручанню Ради бізнес-омбудсмена правоохоронці вручили керівнику підприємства-контрагента підозру та взяли його під варту з альтернативою внесення грошової застави в 55 млн. грн.
Хто найчастіше звертався за допомогою?
Рада бізнес-омбудсмена розглядає звернення щодо порушень державних органів, як від малого та середнього бізнесу, так й від великих компаній, незалежно від походження капіталу. Виходячи зі статистики від початку діяльності РБО, серед скаржників переважає саме український малий та середній бізнес (МСБ): в четвертому кварталі 2020 року частка МСБ склала 76%. 89% звернень надійшли від українських компаній.
Серед найактивніших за кількістю скарг регіонів були місто Київ (37%), Харківська область (10%), Дніпропетровська область (8%), Запорізька область (5%) та Одеська область (5%).
Довідка
Про Раду бізнес-омбудсмена Раду бізнес-омбудсмена створили ЄБРР, ОЕСР, провідні українські бізнес-асоціації та Уряд України. Організація фінансується ЄС та 13 країнами через спеціальний мультидонорський рахунок в ЄБРР. Рада має статус постійно діючого консультативно-дорадчого органу при Кабінеті Міністрів України, але найближчим часом її планується закріпити законодавчо Законом України «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні». В межах своєї діяльності Рада може проводити розслідування, отримувати від публічних суб’єктів необхідну для розслідувань інформацію, надавати рекомендації, спрямовані на усунення допущених ними порушень законних інтересів бізнесу. З травня 2015 року РБО отримала понад 8400 скарг бізнесу та допомогла підприємцям повернути майже 19 млрд. грн. Подати скаргу до РБО можна тут.
Читайте оригінал матеріалу за посиланням.

Наступний кейс Хотя многие бизнесы остановили работу во время локдауна, количество жалоб в 2020 выросло на 5% - бизнес-омбудсмен Свенчицкий (Інтерфакс-Україна)