6961

14.04.2021

Зростання скарг з податкових питань на фоні заборони перевірок

За 2020 рік Рада бізнес-омбудсмена отримала 1737 скарг та завершила розслідування 1159 справ, що відповідно на 9% та 2% більше проти 2019 року. Успішне закриття справ дозволило бізнесу повернути та заощадити 843 млн. грн. 98% заявників, які надали зворотний зв’язок, залишилися задоволеними співпрацею з командою РБО. 

Тенденції скарг підприємців. Загалом 4 предмети звернень склали 85% скарг бізнесу на порушення держорганів: податкові питання (64%), дії правоохоронців (12%), дії державних регуляторів (5%) та митні питання (4%). 
Попри мораторій на більшість податкових перевірок та скорочення скарг з цього предмету, кількість звернень  бізнесу з податкових питань загалом зросла на 14% у порівнянні з 2019 роком (з 981 до 1117 скарг). Зокрема, втричі зросла кількість скарг щодо блокування податкових накладних (з 95 до 273 скарг), на 63% щодо включення до переліків ризикових платників податків (з 127 до 207), на 36% – щодо невиконання рішень суду щодо реєстрації податкових накладних (з 108 до 147). Порівняно з 2019 роком бізнес також більше скаржився на порушення Національної поліції (з 111 до 121) та Служби безпеки України (з 17 до 24), тоді як кількість скарг на органи Прокуратури, навпаки, зменшилася (з 81 до 56).  

Портрет скаржників. Більшість скарг подали українські компанії (89%), переважно представники малого та середнього бізнесу (76%). Традиційно, найбільш активними за кількістю поданих звернень були представники оптової торгівлі (26%), виробництва (12%), агробізнесу (12%), нерухомості (11%) та приватні підприємці (10%). 

Взаємодія з державними органами. РБО не лише допомагає підприємцям вирішити індивідуальні кейси з держслужбовцями, а й працює над подоланням системних проблем, що впливають на якість бізнес-середовища в Україні. З початку діяльності РБО видала держорганам 383 рекомендації щодо вирішення таких проблем у 15 системних звітах. З них у 2020 році разом з прийняттям відповідних законів та нормативно-правових актів виконані наступні: запроваджено механізм інформування підприємства про причини його віднесення до переліків ризикових платників податків та способи вийти з них; відновилася регулярна робота Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій; забезпечено поновлення показників системи електронного адміністрування ПДВ у платників, реєстрація яких була анульована та у подальшому поновлена; «сплячі» ФОПи отримали можливість списання нарахованої недоїмки з єдиного внеску; були переглянуті норми штрафів для підприємств та скасовано обов’язок інформувати податкову про нового керівника; узгоджено технічні регламенти щодо відповідності промислових товарів з Угодою про Асоціацію з ЄС та будівельних матеріалів у відповідності з регламентом Європейської комісії; прийнято закон, спрямований на детінізацію ринку експорту-імпорту металобрухту; запрацював Єдиний експортний веб-портал для підтримки національних експортерів.

РБО провела два нові системні дослідження проблем бізнесу та розробила пакети рекомендацій держорганам, присвячені адмініструванню податків, які сплачує бізнес, та проблемі невиконання судових рішень.

«Нова версія законопроєкту про установу бізнес-омбудсмена, що враховує всі ключові зауваження депутатів та стейкхолдерів, очікує на реєстрацію в Верховній Раді. Закон має стабілізувати діяльність РБО, врегулювати її співпрацю зі скаржниками та державними органами, а також чітко визначити права та обов’язки інституції», – підкреслив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький. 

З повною версією річного звіту українською та англійською мовами можна ознайомитись тут.
 

Наступна новина: Бізнес більше скаржився на безпідставно відкриті справи за ухилення від сплати податків