64595

06.05.2024

Вкорінити принцип належного урядування – шлях для сприятливого бізнес-клімату

Вже дев’ять років поспіль Рада бізнес-омбудсмена працює для українського бізнесу, захищаючи його від можливих зловживань та утисків з боку державних органів. 

Ситуація далеко не безхмарна: старі «довоєнні» проблеми бізнесу знову повернулись у порядок денний Ради, в той же час надії на скоре повоєнне відновлення затьмарені новими наступальними діями та атаками російського агресора. Проте загартована викликами з різних періодів свого існування, Рада продовжує опрацьовувати скарги підприємців та прагне бути опорою для бізнесу у вирішенні проблем у стосунках з державою. Лише станом на початок 2024 року сума коштів, яку Рада допомогла заощадити для підприємців, сягнула 25,4 млрд грн, і ця сума, з кожною вирішеною справою на користь бізнесу, зростає.

2023 рік для Ради пройшов у дусі послідовного просування результатів проведеного першого в її історії розслідування за власною ініціативою довкола проблем в системі ПДВ. З 1336 скарг, отриманих протягом минулого року, 64% безпосередньо торкались податкових проблем бізнесу (серед яких, блокування податкових накладних, невиконання судових рішень щодо їх реєстрації та включення в переліки ризикових платників). Тоді як топ-3 закрили – дії правоохоронних органів (12%) та митниці (8%). 

За результатами розслідування Рада видала Міністерству фінансів та Державній податковій службі рекомендації щодо полагодження алгоритмів СМКОР та відтоді пильно моніторить чи йдуть фіскальні органи на зустріч бізнесу. І хоча тенденція до блокувань накладних зменшилась порівняно з піковими 2022-им та початком 2023 року, нині кількість зупинок накладних є втричі більшою від цільового рівня. Блокування все ще стосуються приблизно 10% платників ПДВ (згідно зі статистикою ДПС). Детальніше про ситуацію із блокуванням податкових накладних читайте та с. 21-22 квартального звіту.

Разом з цим, у I кварталі 2024 року до Ради надійшло 345 звернень, з яких установа закрила 162 справи. Сума заощаджених коштів у першому кварталі склала 197,2 млн. грн. У топ-3 турбот бізнесу знову опинились податкові питання (60%), дії правоохоронних органів (14%) та митні питання (7%). На початку 2024 року Рада бізнес-омбудсмена провела круглий стіл за участі Офісу Генерального прокурора та провідних бізнес-асоціацій. Подія, що припала на дні після резонансного затримання генерального директора Concorde Capital Ігоря Мазепи, стала важливим кроком на шляху до розбудови та підтримання регулярного діалогу правоохоронної гілки з бізнесом.  Рада вдруге надала свій майданчик для обговорення нагальних проблем бізнесу на зустрічі ОГП з бізнес-асоціаціями і в квітні 2024 року.

«Ключовим має стати підхід «спершу консультування», який означатиме відхід від архаїчних каральних для підприємців практик через попередження та виправлення можливих помилок», — щоразу наголошує бізнес-омбудсмен Роман Ващук на зустрічах з українськими урядовцями.

Зрештою, перше півріччя 2024 року Рада провела у глибокій роботі над новим власним розслідуванням щодо податкових перевірок, що були основним джерелом скарг від бізнесу, які надійшли до установи за останні місяці. Рада з’ясувала, що 99+% податкових надходжень забезпечуються саме за рахунок добровільної сплати податків, а частка надходжень від донарахувань, визначених в результаті перевірок, за останні 6 років не досягала і 1%. Податкові перевірки ділова спільнота сприймає як фіскально-каральний інструмент держави. Про це свідчить й низький рівень довіри як до центрального апарату ДПС – 19%, так і до регіональних податкових органів – 13%. Ознайомитись з рекомендаціями Ради стосовно оновлення підходу до перевірок можна у звіті.

Рада неодмінно наголошує на нагальній потребі не лише змін в податковому адмініструванні, а й закликає державу відійти від нищівних практик  «покарання» бізнесу (незалежно від того доброчесний він чи ні) за будь-яку, навіть дрібну помилку. На думку Ради, державним органам  слід дотримуватися принципу належного урядування, йти на прямий контакт з бізнесом та консультувати його, перш ніж «здійснювати постріл» у тих, хто нині підтримує економіку країни. Саме перехід до презумпції доброї волі є основою для розбудови довірливих відносин між бізнесом та державою як у воєнні, так і мирні часи.

Читати річний звіт (2023) Ради бізнес-омбудсмена за посиланням.

Читати квартальний звіт (січень-березень 2024 р.) Ради бізнес-омбудсмена за посиланням.

Наступна новина: «Безпека доброчесного бізнесу під час відновлення як пріоритет стійкої європейської держави» - Роман Ващук виступив на Загальних Зборах UNIC