18.09.2025

Рада бізнес-омбудсмена презентує результати другого кварталу 2025

Рада бізнес-омбудсмена продовжує захищати підприємців, відстоювати їхні права у відносинах із державними органами та формувати системні рекомендації для покращення бізнес-клімату. У другому кварталі ми зосередили увагу як на вирішенні індивідуальних скарг, так і на системних проблемах, що впливають на економіку загалом. Також Рада готувалася до міжнародних заходів і долучилися до запуску пілотного проєкту щодо впровадження адміністративної процедури з міською радою Львова.

Огляд II кварталу

У квітні–червні 2025 року Рада бізнес-омбудсмена отримала 208 скарг, закрила 94 справи та досягла фінансового ефекту у 275 млн грн. Найбільше звернень стосувалося податкових питань (52%) та дій правоохоронних органів (14%).

РБО 10 років: місія можлива

Рада відзначила своє десятиріччя, підсумувавши понад 9000 закритих справ і 28,4 млрд грн, збережених для бізнесу. Інституція перетворилася з ініціативи на впливового посередника між державою та бізнесом, здатного вирішувати як індивідуальні скарги, так і системні проблеми. Вдячні ЄБРР, Європейському Союзу, країнам-донорам, ОЕСР — за постійну підтримку, що допомагає нам зростати та зміцнювати інституційну спроможність.

На шляху до URC

Команду Policy & Recovery представила результати дослідження «Україна у війні: трансформація бізнес-середовища та перспективи інвестування». Понад 60% іноземних інвесторів готові вкладати в Україну переважно до $5 млн, та 30% – до $100 млн. Основні бар’єри – війна, дозвільні процедури, доступ до правосуддя, відсутність страхування політичних ризиків. РБО активно працює з кейсами у сфері відновлення та готується до Ukraine Recovery Conference у липні.

Проблеми в системі ПДВ

Моніторинг виконання рекомендацій щодо СМКОР показав істотне зменшення блокувань податкових накладних – у червні рівень зупинок був рекордно низьким (0,36%). Це свідчить про поступове втілення змін і кращу відкритість ДПС до діалогу з бізнесом. Також Рада звернула увагу на рекомендації щодо СМКОР, що досі залишаються важливим для полагодження системи.

Адміністративна процедура (ЗАП)

Рада долучилась до практичного впровадження Закону про адміністративну процедуру. Запущено пілотний проєкт «Львів: ЗАПровадження» разом з міською радою та EU4PAR. Мета – створення механізмів досудового врегулювання спорів і зменшення адміністративного тиску на бізнес.

Системні проблеми бізнесу

У звітному періоді Рада працювала над низкою системних проблем бізнесу:

  • Медична марля – попри рішення Верховного Суду, що підтвердило право на 7% ПДВ, митниця й далі відмовляє у пільговому розмитненні, а МОЗ не реагує. Це створює ризик дефіциту перев’язувальних матеріалів.
  • Небезпечні відходи – Міндовкілля необґрунтовано відмовляє компаніям у дозволах, що блокує їхню роботу та створює корупційні ризики.
  • Харчові ароматизатори з піпероналем – Рада добилася змін до постанови №770, завдяки чому тепер такі продукти можна вільно імпортувати.

Детальніше з результатами другого кварталу ознайомтеся у нашому звіті.