66048

30.07.2024

Позиція Ради бізнес-омбудсмена щодо законопроєкту №11416: спершу прогнозування і консультування з бізнесом

Минуло майже два тижні з моменту реєстрації у Верховній Раді урядового законопроєкту, яким у тому числі пропонується підвищити податки. Хоч бізнес-середовище ставиться з розумінням до потреби посилення фінансування оборони України, після публікації тексту законопроєкту профільні експерти (Американська торговельна палата в Україні, Центр економічної стратегії, інші аналітичні центри) висловились з його конструктивною критикою.

 Так, левову частку надходжень пропонується отримати з двох джерел:

  •     1% військового збору від доходів юридичних осіб на загальній системі (по суті це податок з обороту в додаток до існуючого податку з прибутку),
  •     підвищений з 1.5% до 5% військовий збір із доходів громадян.

Таким чином, законопроєкт створює умови для  непропорційного тиску на добросовісний бізнес і працівників. При цьому новий вид податку з обороту передбачатиме ускладнення і так непростого адміністрування податків і зборів, створюючи нові корупційні ризики.

Не заглиблюючись до дискусії стосовно шляхів і джерел наповнення бюджету,  Рада бізнес-омбудсмена звертає увагу законотворців на висновки, що лягли в основу двох останніх розслідувань Ради за власною ініціативою. Рада закликає врахувати наступні рекомендації у подальших законодавчих змінах:

 1)  Аналіз та прогнозування. Перед прийняттям будь-яких змін (у власному розслідуванні щодо СМКОР йшлося про порядки реєстрації ПН/РК, але це правило можна вважати універсальним) необхідно проводити ґрунтовний аналіз та прогнозування впливу запропонованих змін, особливо – можливих негативних наслідків для бізнесу, спираючись на фактичні дані. При цьому важливо проводити не тільки математичні обрахунки, а і моделювання потенційної реакції як добросовісного, так і недобросовісного бізнесу, складність адміністрування, тощо.

2) Впровадження принципу «спершу консультування», основною метою якого у власному розслідуванні щодо податкових перевірок є своєчасна та постійна комунікація із платниками податків. Як показала реакція бізнесу і експертного середовища, грубих прорахунків можна б було уникнути, якби спершу провели обговорення із залученням наших експертів, яким довіряє як Міністерство фінансів, так і профільний комітет Верховної Ради.

Задекларована в Національній стратегії доходів відбудова довіри до фіскальних органів має осягатися відкритістю та зрозумілістю рішень.

У цьому ключі красномовною є офіційна відповідь Міністерства фінансів Раді бізнес-омбудсмена про неможливість залучення наших спеціалістів, як і будь-яких інших зовнішніх експертів, до роботи з аудиту системи СМКОР (ініційованої рішенням Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) лише на підставі відсутності статусу центрального органу виконавчої влади у Ради. Консенсус розбудовується відкритістю. 

Наступна новина: Вакансії до Ради бізнес-омбудсмена