Сьогодні Кабінет Міністрів України схвалив законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо запобігання тиску правоохоронних органів на бізнес” (“Законопроект”). Цей документ покликаний посилити захист прав суб’єктів підприємницької діяльності, запобігти проявам зловживань з боку правоохоронних органів та запровадити механізм притягнення до відповідальності за незаконні дії чи бездіяльність окремих правоохоронців.
По ініціативі Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана, Законопроект був представлений Міністром юстиції України Павлом Петренком і був одноголосно схвалений всім складом Кабінету міністрів. Законопроект буде незабаром розміщений на веб-сторінці КМУ для коментарів і буде згодом надісланий до Верховної Ради для його прийняття, сподіваємось, ще на цій сесії.
Законопроект був розроблений у тісній співпраці між Кабінетом Міністрів України, Міністерством юстиції України, Радою бізнес-омбудсмена та Урядовим Офісом сприяння і підтримки інвестицій і, серед іншого, забезпечує імплементацію окремих рекомендацій, які містяться у системному звіті Ради бізнес-омбудсмена “Зловживання повноваженнями з боку правоохоронних органів у їх стосунках з бізнесом” (який ми оприлюднили у січні 2016 року).
Нижче викладено основні революційні новели Законопроекту:
1.Обшуки будуть відбуватися за умови їх обов’язкової відеофіксаціїї. Дії та обставини проведення обшуку, які не зафіксовані на відеозаписі, не можуть бути внесені до протоколу обшуку та використані в якості доказів. Відеозапис проведений слідчим стає невід’ємним додатком до протоколу (зміни вносяться до статей 27, 104 та 107 Кримінального процесуального кодексу України (“КПКУ”));
2.Розгляд клопотань слідчим суддею також має бути обов’язково зафіксовано на відео (зміни вносяться до статей 27, 104 та 107 КПКУ). Відтак, доказі зібрані під час обшуку, проведення якого було санкціоновано ухвалою слідчого судді, прийняття якої не було зафіксовано на відео не буть вважатися допустимим (зміни вносяться до статті 87 КПКУ);
3.Буде заборонене тимчасове вилучення комп’ютерної техніки та буде встановлений обов’язок сторони обвинувачення робити копії необхідної інформації без вилучення техніки, на якій вона зберігається (зміни вносяться до статті 168 КПКУ). Такі копії будуть визнаватися судом як оригінал документа (зміни вносяться до статті 99 КПКУ). Поряд з цим, вилучення комп’ютерної техніки буде дозволятися, коли вона (i) є необхідною умовою проведення експертного дослідження; (ii) була отримана в результаті вчинення злочину; (iii) є знаряддям вчинення злочину; або (iv) якщо доступ до неї обмежується її власником або пов’язаний з подоланням системи паролів.
4.Особа, у приміщенні якої проводиться обшук буде мати право користуватися правовою допомогою адвоката на будь-якій стадії проведення обшуку (зміни вносяться до статті 236 КПКУ). Якщо адвокат недопущений, зібрані докази будуть вважатися недопустимими (зміни вносяться до статті 87 КПКУ);
5.Буде прямо заборонено порушувати кримінальне провадження по фабулі, яка була предметом раніше закритого кримінального провадження (зміни вносяться до статті 284 КПКУ);
6.Особи, які подають заяву про вчинений злочин будуть наділені правом протягом 24-х годин отримати відповідний витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань (зміни вносяться до Статей 60 та 214 КПКУ);
7.Особи, чиї права обмежуються під час розслідування але не мають ніякого процесуального статусу (наприклад, головний бухгалтер, фінансовий директор, члени органів управління юридичної особи) отримають право звернутися до прокурора або слідчого судді з клопотанням перевірити дотримання розумних строків розслідування кримінального провадження; або оскаржити прокурору вищого рівня недотримання розумних строків (зміни вносяться до статей 28, 303 та 308 КПКУ);
8.При зверненні до слідчого судді з метою отримання тимчасового доступу до речей і документів, правоохоронці будуть зобов’язані обґрунтувати необхідність вилучення не тільки оригіналів але й копій документів (зміни вносяться у статті 160, 164 та 165 КПКУ);
9.Кабінет Міністрів України утворить комісію, яка буде складатися з представників органів державної влади, бізнес-омбудсмена, бізнес-асоціацій та спеціалізованих NGO, яка буде видавати рекомендації керівництву правоохоронних органів, спрямовані на те, щоб ті правоохоронці, які вчинили зловживання своїми повноваженнями у стосунках з бізнесом були притягнуті до відповідальності (зміни вносяться до статті 15 Закону України “Про демократичний цивільний контроль над воєнною організацією і правоохоронними органами держави ”).