Податкові проблеми з фокусом на перевірки, зловживання правоохоронців та митниця – таким для підприємців видався другий квартал 2024 року з огляду на статистику бізнес-омбудсмена.
Окрім постійної роботи над розглядом скарг (299 скарг отримано та 185 справ закрито у квітні-червні 2024 р.), у звітному кварталі Рада приділила особливу увагу дослідженню феномену податкових перевірок. Податкові перевірки (54 скарг) є другою найбільш поширеною категорією звернень бізнесу після питань СМКОР (99 cкарг) у структурі «податкових» скарг кварталу. За результатами нового розслідування за власною ініціативою, Рада з’ясувала, що 99+% податкових надходжень забезпечуються саме за рахунок добровільної сплати податків, а частка надходжень від донарахувань в результаті перевірок, за останні 7 років не досягала і 1%. Тож «податкова перевірка», не даючи платнику податків шансів на виправлення, слугує інструментом тиску на підприємців та підриває довіру до фіскальних органів.
На думку бізнес-омбудсмена, держслужбовцям слід розпочати з практичного дотримання принципу «Спершу консультування». «Ідея цього принципу успішно застосовується в інших країнах з перехідною економікою. Якщо ви, як податківець чи митник, помітили технічну помилку чи незначне відхилення у декларації компанії – не накладайте негайно штраф. Краще одразу вкажіть, що потрібно виправити, давши час на усунення проблеми. Таке заохочення до комплаєнсу допоможе заощадити місяці чи навіть роки адміністративних та правових суперечок, які зараз виснажують енергію та ресурси як бізнесу, так і української держави», зауважує бізнес-омбудсмен Роман Ващук.
У спеціальному звіті за результатами власного розслідування Рада окреслила низку ідей, які можуть сприяти побудові партнерських відносин між бізнесом та державою. Ознайомитись зі звітом можна за посиланням.
Враховуючи культуру адміністрування, в основі якої каральні підходи, РБО закликає державні органи дати життя давно задекларованим в українському законодавстві та євроінтеграційних документах засадам належного урядування. Втілення цих ідей, а також налагодження взаємовідносин бізнесу з державою – ключова мета проєкту Декларації справедливого та розсудливого адміністрування, яку розробила Рада. В документі зазначається, що рішення держорганів мають бути прозорими, зрозумілими, обґрунтованими та пропорційними. Нині установа активно просуває принципи Декларації на рівні Уряду України та органів місцевого самоврядування.
Рада посилює взаємодію з усіма стейкголдерами, що залучені в процеси європейської інтеграції України та її майбутню відбудову. Станом на початок вересня серед співробітників Ради відбулась ротація та доєдналися нові члени. Також наразі частково сформована команда відновлення, а в електронну систему звернень інтегрована категорія скарг, пов’язана з відбудовою. Тож в ці дні Рада розпочинає роботу над першими скаргами із відновлення.
РБО працює у звичайному режимі. Подати скаргу можна через форму на вебсайті.
Читати квартальний звіт за посиланням.