6924

09.04.2020

Бізнес-омбудсмен звітує за 2019 рік

В той час як коронавірус змінює наш стиль життя та переформатовує робочі процеси, бізнес-омбудсмен, як і раніше, готовий допомогти підприємцям, які стикаються з порушеннями держорганів. РБО продовжує працювати в дистанційному режимі та опрацьовує скарги, деякі з яких вже стосуються нових проблем бізнесу та змін в законодавстві, пов’язаних з COVID-19. Не полишаючи регулярні завдання, установа підбиває підсумки роботи в 2019 році. 

У 2019 році Рада бізнес-омбудсмена отримала 1646 скарг від бізнесу на неправомірні дії держорганів та закрила 1139 справ. Установа допомогла компаніям повернути та заощадити рекордну суму за рік – 4,6 млрд грн. 97% заявників, які відповіли на запит про фідбек, залишилися задоволеними співпрацею з Радою. 

Портрет скаржників. Понад дві третини звернень (68%) надійшли від малого та середнього бізнесу, переважна більшість (84%) – від українських підприємств. Найактивнішими галузями стали оптова торгівля (26%), промислове виробництво (14%), нерухомість (10%), приватні підприємці (9%) та сільське господарство і гірничодобувна промисловість (8%).

Тенденції скарг. Кожне четверте звернення до Ради стосувалося оскарження результатів податкових перевірок – їх кількість зросла вполовину проти попереднього року. Внесення компаній до списків ризикових платників податків без мотивації та пояснень, як вийти з таких списків, особливо турбувало підприємців. Невиконання судових рішень, переважно з податкових питань та діяльності правоохоронців, також суттєво заважало роботі бізнесу. Водночас підприємці менше скаржилися на правоохоронців – на всіх без винятку. 

Співпраця з державними органами. Держоргани виконали 90% індивідуальних та 37% системних рекомендацій Ради. Деякі системні перемоги 2019 року, яких вдалося досягти завдяки рекомендаціям Ради:

•    Підвищення з 960 500 грн до 2 881 500 грн порогового розміру фактичного ненадходження до бюджету коштів, починаючи з якого діяння вважалось би кримінальним правопорушенням за ч.1 статті 212 КК, має суттєво зменшити тиск на бізнес.
•    Скасування обов’язкових пайових внесків при будівництві на розвиток інфраструктури прибирає додаткові бар’єри для інвесторів та корупційні можливості для місцевих чиновників.
•    Запровадження пост-митного аудиту – спеціальної процедури, яка може у визначених випадках застосовуватися замість митної процедури на кордоні і, таким чином, дозволить прискорити митне оформлення та істотно скоротити адміністративне навантаження на бізнес.
•    Присвоєння поштових адрес новим об’єктам нерухомості відповідно до нового регламенту допоможе усунути зловживання та прискорити процедуру реєстрації новобудов.
•    Відновлення територіальності як одного з принципів державної реєстрації прав в «Антирейдерському законі-2» сприятиме захисту прав власності.

Задля посилання та перезавантаження співпраці у 2019 році РБО підписала три нові Меморандуми про співпрацю: з Генеральною прокуратурою України, Державною податковою службою та Державною митною службою. 

Відслідковуючи нові системні проблеми бізнесу, РБО підготувала два пакети рекомендацій державним органам:
•    Звіт про «Адміністративне оскарження: сучасний стан та рекомендації», спрямований на покращення існуючого стану адміністративних процедур. Для бізнесу та держави важливо впорядкувати процедури, що дозволяють оперативно та без зайвих витрат усунути дефекти, створені державним апаратом.
•    Звіт на тему «Великі проблеми малого бізнесу» оцінює реалізацію урядової Стратегії розвитку малого та середнього бізнесу до 2020 року та надає декілька оновлених рекомендацій для покращення умов функціонування малого та середнього бізнесу.

«2019 був роком змін та реформ, які принесли країні макроекономічну стабільність та певні покращення в бізнес-середовищі. 2020 – буде роком серйозних та безпрецедентних викликів для бізнесу в контексті боротьби з наслідками коронавірусу. Зі свого боку , ми тим більше залишаємося на варті бізнесу, продовжуємо працювати та заохочуємо підприємців звертатися по допомогу у випадку порушень держорганів. Ми зробимо все від нас залежне, щоб захистити законні права бізнесу в ці непрості часи», – підкреслив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький. 

З повною версією річного звіту українською та англійською мовами можна ознайомитись тут.
 

Наступна новина: У першому кварталі кількість скарг бізнесу зросла