6905

07.05.2019

Бізнес-омбудсмен відзвітував про результати роботи у першому кварталі 2019 року

Рада бізнес-омбудсмена підбила підсумки першого кварталу 2019 року. Рада отримала 408 скарг від підприємців, що на 4% менше, ніж у попередньому звітному періоді, і закрила на 17% більше справ – 277. Фінансовий ефект розслідувань склав 187 млн.грн. Рада встановила історичний рекорд рівня задоволеності скаржників –  99%. 

Більшість скарг подали українські компанії (81%), переважно представники малого та середнього бізнесу (64%). Найактивнішими галузями стали оптова торгівля (27%), промислове виробництво (13%), нерухомість (10%), сільське господарство (8%) та приватні підприємці (7%).

Найчастіше скаржилися на податкові питання (55%), дії правоохоронних органів (15%), порушення з боку державних регуляторів (8%), митні питання (7%) та дії органів місцевого самоврядування (4%). Порівняно з попереднім кварталом компанії подали на 15% менше звернень щодо податкових питань: скоротилися запити щодо блокування податкових накладних, податкових кримінальних справ та електронного адміністрування ПДВ. Водночас бізнес турбували податкові перевірки. У першому кварталі РБО отримала 93 звернення з оскарженням результатів податкових перевірок, і це найбільший показник за 4 роки роботи Ради в Україні. 

Зросли запити стосовно дій Національної поліції та Прокуратури, водночас кількість скарг на Службу безпеки України скорочувалася кілька кварталів поспіль. Серед позитивних тенденцій – зменшення порушень з боку Національної поліції та органів Прокуратури відповідно на 15% та 33% порівняно з попереднім кварталом. 

Митні питання посіли четверте місце у рейтингу звернень. Рада дослідила специфіку цих справ та відзначила деякі цікаві тенденції у митній сфері. Починаючи з другого кварталу 2018 року, кількість скарг з митних питань збільшувалася, досягнувши рекордного показника у першому кварталі 2019 року. З травня 2015 року РБО отримала 202 скарги від бізнесу щодо неправомірних дій митних органів. Понад третина з них пов’язана з затримками митного оформлення, ще третина – з коригуванням митної вартості. Серед компаній, які скаржилися на митницю, частка іноземних (26%) і великих компаній (33%) вища відповідно на 9 п.п. та 7 п.п за середній показник. Рівень успішно закритих розслідувань вищий серед митних справ (74%), ніж по всіх закритих кейсах (67%). РБО допомогла повернути скаржникам 21 млн. грн. – в основному це відшкодування митних переплат і скасування коригування вартості імпортованих товарів. 

Слід відзначити системні перемоги першого кварталу, яких вдалося досягти завдяки рекомендаціям Ради. Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроект, який передбачає запровадження  нового принципу митного контролю – митного пост-аудиту. Митні процедури будуть застосовуватися не на контрольно-пропускному пункті, а після завершення митного оформлення та випуску товарів у вільний обіг. Кабінет Міністрів також виконав рекомендації РБО у сфері будівництва та прийняв комплексний регламент, що визначає необхідний порядок присвоєння поштових адрес новим об’єктам нерухомості. Це допоможе усунути зловживання та прискорить процедуру реєстрації новобудов.

«Наша команда продовжує рухатися вперед. Ми й надалі будемо співпрацювати з компаніями та державними органами, підтримувати принципи верховенства права задля покращення бізнес-клімату в Україні»,– зазначив бізнес-омбудсмен Альгірдас Шемета.  

Зі звітом за 1 квартал 2019 року можна ознайомитись тут.
 

Наступна новина: Рада бізнес-омбудсмена розпочинає спецпроект «Уроки бізнесу» спільно з LIGA.net