04.02.2021

Бізнес-омбудсмен стурбований зростанням скарг з невиконання судових рішень

У жовтні-грудні 2020 року установа розглянула 451 скаргу бізнесу на порушення держслужбовців та завершила розслідування 293 справ. Таким чином, кількість звернень зросла на 9% проти четвертого кварталу 2019 року та на 3% проти третього кварталу 2020 року. При цьому 98% скаржників, які відповіли на запит про зворотній зв’язок, залишилися задоволеними співпрацею з РБО. За сприяння бізнес-омбудсмена у звітному кварталі підприємці повернули та заощадили 267 млн. грн. Загальний фінансовий ефект РБО для бізнесу з 2015 року становить 18,8 млрд. грн.

Тренди скарг підприємців у четвертому кварталі 2020 року:

Найчастіше компанії скаржилися на дії податкових (64%) та правоохоронних органів (12%), державних регуляторів (7%), митниці (4%) та місцевих органів влади (3%). Загалом ці питання склали 90% усіх звернень.

Розподіл скарг за розміром бізнесу виглядав наступним чином: малий та середній бізнес надіслав 76% скарг, великий бізнес – 24%. За походженням капіталу: український бізнес 89% скарг, компанії з іноземними інвестиціями – 11%. Найбільша частка скаржників – з Києва (37%), Харківської (10%), Дніпропетровської (8%), Запорізької (5%), Одеської (5%) областей. Найчастіше зверталися представники роздрібної торгівлі (25%), сільського господарства (16%), виробництва (10%), нерухомості та будівництва (8%) та приватні підприємці (12%).

«Ми стурбовані зростанням кількості скарг з невиконання судових рішень державними органами. Якщо в 2018 році ми отримали 108 скарг з цього приводу, то у 2020 – вже 217. Проблема є фундаментальною, оскільки система правосуддя не буде працювати взагалі, якщо не будуть виконуватися рішення судів», – підкреслив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький.

Нові системні проблеми та рекомендації щодо їх вирішення

РБО представила нове системне дослідження, присвячене виконанню рішень судів, що набрали законної сили. За весь час роботи РБО отримала 623 скарги щодо невиконання судових рішень, при чому проблема щороку набирає обертів: у 2019-2020 роках РБО розглянула вдвічі більше скарг, ніж сумарно у 2015-2018 роках. У 391 випадку з 496 завершених розслідувань РБО вдалося переконати державні органи в тому, що рішення суду, яке вже набрало законної сили, є обов’язковим до виконання, що дозволило підприємцям повернути та заощадити 2,4 млрд грн. РБО розробила низку рекомендацій відносно того, як прокращити виконання судових рішень, адресовані Кабінету Міністрів, і зокрема, Міністерству юстиції та Міністерству внутрішніх справ. Публікація звіту запланована на лютий 2021 року.

Звіт за четвертий квартал 2020 року доступний за посиланням.

  • Серед найпоширеніших податкових проблем підприємців було блокування податкових накладних (177 скарг), яке складається з трьох типів проблем: класичне зупинення реєстрації накладних (100 скарг), включення підприємців до переліків ризикових платників податків (29 скарг) та невиконання судових рішень щодо реєстрації накладних (48 скарг);
  • Після суттєвого скорочення у другому та третьому кварталах 2020 року разом з запровадженням мораторію на більшість податкових перевірок кількість скарг з цього предмету знову пішла вгору – після внесення до переліку дозволених видів перевірок підакцизних товарів;
  • Дії правоохоронних органів (56) стали однією з причин зростання кількості скарг бізнесу у звітному кварталі. Зокрема, підприємці більше скаржилися на процесуальні зловживання Нацполіції та Служби безпеки України. Пам’ятаючи про невеликі абсолютні цифри, маємо констатувати, що кількість скарг бізнесу на СБУ у IV кв. 2020 року була найбільшою за останні 10 кварталів. Водночаc кількість скарг підприємців на дії органів Прокуратури скоротилася;
  • Ще одним джерелом зростання скарг бізнесу стали дії державних регуляторів – кількість скарг таких звернень (31) зросла вполовину у порівнянні з III кв 2020 року.

Наступна новина: РБО спільно з Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства розпочинає серію вебінарів у партнерстві з SME.DO