6969

30.07.2021

Бізнес-омбудсмен отримав рекордну кількість скарг на держоргани

У квітні-червні 2021 року Рада бізнес-омбудсмена отримала 531 скаргу на порушення державних органів, що на 25% більше проти І кв. 2021 року та на 38% більше проти ІІ кв. 2020 року. Установа завершила розслідування 287 справ та допомогла бізнесу повернути і заощадити 94 млн. грн. 102 з 104 заявників (98%), які заповнили форму зворотного зв’язку, залишилися задоволеними співпрацею з РБО.

Чотири предмети становили 85% звернень бізнесу за квартал:

«У другому кварталі ми отримали рекордну кількість звернень за останні три роки. Ключовим фактором такого зростання стали скарги щодо невиконання судових рішень з реєстрації податкових накладних. Раніше у двох системних звітах РБО ми розробили рекомендації щодо того, як можна покращити ситуацію з виконанням рішень, які набрали законної сили, та адресували їх ДПС, Мінфіну та Кабміну. Вважаю, що такий тренд має привернути увагу державних органів та спонукатиме їх якнайшвидше імплементувати рекомендації РБО», – зазначив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький.

Державні органи виконали 88% індивідуальних рекомендації РБО. Серед системних рекомендацій, виданих з початку роботи РБО, у звітному кварталі були імплементовані наступні:

Новий виток розвитку отримав законопроєкт про Установу бізнес-омбудсмена в Україні. Оновлена версія документа, в якій було враховано зауваження деяких депутатів та юристів, отримала підтримку Комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку та очікує розгляду на пленарному засіданні. Посли ЄС та 13 країн-донорів РБО підписали спільний лист на підтримку законопроєкту до Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова.

Звіт за перший квартал 2021 року доступний за посиланням.

  • Податкові питання. Дві третини (65%) скарг бізнесу стосувалися податкових питань: невиконання судових рішень з реєстрації податкових накладних (115 скарг), блокування податкових накладних (71), оскарження результатів податкових перевірок (46), включення до переліків ризикових платників податків (41), кримінальні справи з податкових питань (20). У порівнянні з І кв. 2021 року підприємці більше скаржилися на блокування податкових накладних (+58%), включення до переліків ризикових платників податків (+58%) та безпідставно відкриті кримінальні справи з податкових питань (20). Найбільше зросла кількість скарг щодо невиконання судових рішень з реєстрації податкових накладних (+102%).
  • Скарги на порушення правоохоронців. Підприємці скаржилися на процесуальні порушення та бездіяльність Національної поліції (32), органів Прокуратури (16) та Служби безпеки України (9). Кількість скарг підприємців на порушення Нацполіції та органів Прокуратури дещо скоротилася порівняно з I кв. 2021 року, але збільшилася порівняно з II кв. 2020 року. На СБУ підприємці скаржилися більше: як проти I кв. 2021 року (+13%), так і проти II кв. 2020 року (+29%).
  • Скарги на порушення державних регуляторів. Загальна кількість скарг щодо дій державних регуляторів збільшилася (+44%) проти II кв. 2020 року. Водночас, кількість скарг на зловживання державних регуляторів значно зменшилася проти I кв. 2021 року (+32%). Зокрема, кількість скарг щодо дій ДАБІ, реформування якої триває вже понад рік, зменшилася втричі.
  • Скарги на порушення органів місцевого самоврядування. Кількість звернень щодо місцевих органів влади значно збільшилася: подвоїлася проти I кв. 2021 року та майже потроїлася проти II кв. 2020 року. Зокрема, випадки зловживань стосувалися видачі дозволів та виділення земельних ділянок, що є сферою відповідальності органів місцевого самоврядування.
  • ВРУ прийняла зміни до Земельного кодексу, що мають на меті врегулювати територіальні спори між органами місцевого самоврядування;
  • Антимонопольний комітет та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг посилили співпрацю у межах Меморандуму задля покращення роботи природних монополістів зі скаргами споживачів послуг, відповідно до рекомендацій РБО.

Наступна новина: Розсилка новин Ради бізнес-омбудсмена: липень 2021