Скарга на: Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області (ДАБІ)
Суть скарги: Рада бізнес-омбудсмена отримала скаргу від забудовника, підрядника та замовника будівництва супермаркету у Київській області. ДАБІ не дозволяла девелоперам вводити в експлуатацію вже готовий об’єкт, а всі вже погоджені документи визнала недійсними.
Архітектурна служба зацікавилась об’єктом після того, як на девелоперів поскаржилася громадська організація. На думку активістів, забудовник порушив містобудівне законодавство під час будівництва, зокрема, можливо, не мав належних дозвільних документів (як згодом виявилось – це не відповідало дійсності).
Протягом року ДАБІ декілька разів намагалась позапланово перевірити об’єкт, винесла підприємствам низку приписів, оштрафувало їх та врешті скасувало реєстрацію повідомлення про початок будівництва. Скаржник наполягав, що приписи та рішення ДАБІ були незаконними, а дії держслужбовців – протиправними.
Над таким спірним кейсом почали роботу інспектори Ради.
Вжиті заходи: Вивчивши обставини справи та позиції сторін, Рада підтримала підприємство. Зокрема, інспектори з’ясували, що звернення активістів не містить жодної конкретики, за винятком припущення про те, що забудовник, можливо, не має дозвільних документів (яке могло бути легко спростоване без будь-яких перевірок, за допомогою онлайн-реєстру). Закон передбачає такі ситуації та забороняє ініціювати позапланові перевірки на підставі анонімних або інших явно безпідставних звернень. Однак контролюючі органи зазвичай побоюються звинувачень у недостатній увазі до скарг активістів, та виходять з логіки: «краще зайвий раз перевірити», не беручи до уваги, скільки незручностей перевірка завдає бізнесу.
Також інспектори Ради виявили, що співробітники ДАБІ допустили низку процедурних порушень, намагаючись провести позапланову перевірку. Наприклад, предметом перевірки мало стати загалом дотримання будівельного законодавства, а не лише питання наявності дозвільних документів, на яке звернули увагу активісти. У підприємства, таким чином, були обґрунтовані підстави реально побоюватись, що звернення активістів може стати формальним приводом, щоб застосувати санкції та заблокувати будівництво.
Заступник бізнес-омбудсмена та інспектор Ради зустрілися з керівництвом ДАБІ та комплексно обговорили скарги від забудовника, підрядника та замовника будівництва.
Результат: ДАБІ пішла назустріч підприємству та попри наявність окремих спірних питань по об’єкту, які вирішуватимуться у судовому порядку, пообіцяла не перешкоджати його введенню в експлуатацію. Девелопери повторно подали повідомлення про початок будівельних робіт, а згодом – декларацію про введення закінченого об’єкта в експлуатацію. Документи успішно погодили, і супермаркет ввели в експлуатацію. Скаржники подякували Раді за допомогу у вирішенні справи.