You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системный звіт "Боротьба з рейдерством: сучасний стан та рекомендації"

Внести зміни до Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 359/5 від 09 лютого 2016 року, згідно з якими: 1) зобов'язати державних реєстраторів, у випадку внесення до ЄДР змін про право власності на корпоративні права, перевіряти дані ДРОРМ на наявність відповідних обтяжень цих корпоративних прав; 2) у випадку наявності обтяжень, які забороняють перехід права власності на корпоративні права – відмовляти у вчинені відповідних реєстраційних дій на підставі пункту 5 частини першої статті 28 Закону № 755-IV.

Мін’юст

Не розпочато
— коментарі: На обговоренні у Мін'юсті.
Головному Слідчому Управлінню Національної Поліції України, у відповідності до Інструкції з організації діяльності органів досудового розслідування Міністерства внутрішніх справ України разом з Міністерством юстиції України, Національною поліцією України, представниками органів судової влади та органів адвокатського самоврядування, профільними неурядовими організаціями, а також за участю Ради, провести узагальнення існуючої практики розслідування "рейдерських" злочинів, на підставі чого розробити та затвердити Методичні рекомендації по розслідуванню найбільш типових випадків рейдерства.

ГСУ НП

Не розпочато
Міністерству юстиції України розглянути доцільність підготовки методичних рекомендацій державним реєстраторам щодо автоматичного виконання судових рішень з неконкретизованими резолютивними частинами (наприклад, "визнати недійсним договір", "визнати право власності", "витребувати з чужого незаконного володінняНАЗК" тощо).

Мін’юст

Не розпочато

Системный звіт "Виклики для уряду та бізнесу при взаємодії з місцевими органами влади"

Розробити та впровадити державні стандарти (нормативи) якості адміністративних, соціальних та інших послуг населенню у відповідних сферах.

Мінрегіон

Не розпочато
Запровадити прозорі конкурсні процедури відбору кадрів до місцевих органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевого самоврядування, сформувати відповідні кваліфікаційні вимоги.

Мінрегіон

Не розпочато
— коментарі: Наразі керуються застарілим Порядком проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою КМУ №169 від 15.02.2002.
Розробити Методичні рекомендації про затвердження Типового статуту територіальної громади та Примірного положення про старосту.

Мін’юст

Не розпочато
— коментарі: Мін’юст повідомив, що не наділен повноваженнями з розробки методичних рекомендацій про затвердження Типового статуту територіальної громади та Примірного положення про старосту.Наразі існує Типовий статут територіальної громади та Примірне положення про старосту, розроблені в рамках Проекту USAID ДІАЛОГ, який впроваджується Асоціацією міст України.
Врегулювати питання передачі завдань і функцій Держуправлінь охорони навколишнього природного середовища в порядку , передбаченому Постановою КМУ від 20.10.2011 № 1074 "Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов'язаних з створенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади".

Мінфін
МЕРТ
Мін’юст
Мінприроди

Не розпочато
— коментарі: У разі ліквідації органів виконавчої влади, в тому числі територіальних органів, їхні права та обов'язки згідно Постанови КМУ від 20.10.2011 № 1074 переходять іншому органу виконавчої влади.
Розробити проект внесення змін до Закону України "Про охорону атмосферного повітря" з метою забезпечення визначення в спеціальному законі переліку і вимог до документів, які суб'єкту господарювання необхідно подати для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Мін’юст
Мінприроди
ДРС

Не розпочато
— коментарі: Мінприроди повідомило, що рекомендацію враховано при опрацюванні законопроекту, підготовленого МЕРТ, який спрямовано на удосконалення процедур видачі документів дозвільного характеру та встановлення у спеціальних законах, якими регулюється видача дозволів, основних вимог, визначених законами України "Про адміністративні послуги" та "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Підготувати зміни до ст. 53-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення з метою забезпечення притягнення посадових осіб до відповідальності, пропорційної тяжкості вчиненого правопорушення (як у випадку порушення термінів погодження та затвердження документації із землеустрою, так і в разі порушення термінів розгляду заяви про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою).

Мін’юст
Мінагрополітики
ДРС

Не розпочато
— коментарі: Київською міською радою прийнято рішення від 20.04.2017 № 241/2463 "Про затвердження Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у м. Києві", яким зокрема, суттєво спрощено процедуру надання земельних ділянок у користування, а також встановлено терміни та чіткий алгоритм дій орендодавця та орендаря.
Розробити Методичні рекомендації для органів місцевого самоврядування, в яких передбачити:1) відповідність прийнятих місцевими радами нормативних актів в сфері надання земельних ділянок в оренду вимогам законодавства України;2) наявність чіткого алгоритму дій органу місцевого самоврядування та орендаря спрямованого на укладення договору оренди земельної ділянки (чіткі строки на прийняття ОМС рішення про надання/відмову в наданні земельної ділянки в оренду; перелік документів; публічна доступність тексту відповідного нормативного акту і т.д.).

Мінрегіон
Мінагрополітики
ДРС

Не розпочато
Розробити методику по визначенню розміру збитків власникам землі та землекористувачам, комісіями, які утворюються при місцевих державних адміністраціях та виконавчих комітетах міських (міст обласного значення) рад.

Мінприроди
Мінагрополітики

Не розпочато
Забезпечити прийняття змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 284 від 19 квітня 1993 року з метою визначення – чіткого і вичерпного переліку підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам;– регламентованого порядку розгляду заяви про визначення розмірів шкоди;– строків розгляду заяви про визначення розмірів збитків та прийняття відповідного рішення.

Мін’юст
Мінприроди
Мінагрополітики
ДРС

Не розпочато

Системный звіт "Виклики та проблеми у сфері захисту та контролю за конкуренцією"

Встановити, що факт відкликання заявником своєї заяви у справі про зловживання монопольним (домінуючим) положенням не може застосовуватися АМКУ як матеріальна підстава для реалізації своєї процесуальної дискреції припинити розгляд справи. Для цьогопропонується внести відповідні зміни до Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених Розпорядженням АМКУ від 19 квітня 1994 року № 5.

АМКУ

Не розпочато
— коментарі: АМКУ наразі не підтримує актуальність даної рекомендації РБО.
Внести зміни до статті 40 Закону України «Про захист економічної конкуренції» задля того, щоб:1.1. встановити максимальні строки для (i) надання додаткових роз’яснень та/або пояснень на запити АМКУ; та (ii) подання письмових пояснень (заперечень) сторонами, які не згодні з проміжними процесуальними рішеннями АМКУ у справах про концентрації/ узгоджені дії;1.2. встановити конкретні строки розгляду АМКУ клопотань про ознайомлення з матеріалами справи, поданих сторонами; та1.3. прямо встановити право зацікавлених сторін подавати клопотання в АМКУ з метою ініціювання слухань стосовно концентрацій/узгоджених дій, при цьому передбачивши, що такі клопотання мають бути обов’язково розглянуті АМКУ, а по їх суті має бути надана вмотивована відповідь у розумні строки

АМКУ
ВРУ

Не розпочато
— коментарі: АМКУ розгляне можливість імплементації даної рекомендації РБО під час підготовки наступного пакету законодавчих змін.

Системный звіт "Зменшення корупційних ризиків та створення умов для залучення інвестицій в будівництвіменшення корупційних ризиків та створення умов для залучення інвестицій в будівництві"

Спільно із зацікавленими органами підготувати зміни до законодавства, що чітко регламентували б інформацію з відкритим доступом та інформацію з обмеженим доступом та змушували би місцеві органи влади оприлюднювати містобудівну документацію на своїх веб-сторінках.

Мінрегіон

Не розпочато
Внести зміни в земельне законодавство України, що прямо зобов'яжуть місцеві органи влади переукладати договори оренди земельних ділянок з новими власниками об'єктів нерухомості за спрощеною та прозорою процедурою.(КОРОТКОСТРОКОВИЙ ЗАХІД).

Мінрегіон
Мін’юст

Не розпочато
— коментарі: Відповідні зміни до статті 33 ЗУ "Про оренду землі" (Стаття 33. Поновлення договору оренди землі)не вносились.
Розробити і подати законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України та інших пов'язаних нормативно-правових актів, зокрема:Введення чіткого максимального терміну для здійснення оплати за договорами закупівлі (не більше 30 робочих днів);Впровадження інструменту штрафування за затримку платежів замовниками закупівель.

Мінфін

Не розпочато
— коментарі: Компромісна реалізація: В електронній системі публічних закупівель ProZorro з'явилася довгоочікувана функція перевірки оплати за контрактом. Завдяки зусиллям Мінекономрозвитку, команди ProZorro, Міністерства фінансів, системи Є-Data і проекту .007, кожен бажаючий може ознайомитись не тільки із текстом контракту, який було підписано з переможцем тендеру, а ще й дізнатися, чи була проведена по ньому оплата.
Внести зміни в Господарський кодекс України в частині договорів підряду на виконання робіт, укладених відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" про вимоги щодо надання вільного доступу до інформації про хід виконання робіт замовником та виконавцем (підрядником, субпідрядником і інженером з технічного нагляду) з метою забезпечення громадської підзвітності державних замовників на всіх етапах закупівель, починаючи від проектування до завершення будівництва і введення в експлуатацію.

МЕРТ
Мінрегіон

Не розпочато

Системный звіт "Зловживання повноваженнями з боку правоохоронних органів у їх стосунках з бізнесом"

Розробити методичні рекомендації та роз'яснення щодо того як скаржникам оформляти заяви чи повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення. Такі рекомендації мали б, зокрема, вказувати на необхідність повідомляти в заяві чи повідомленні про обставини вчинення злочину та правову кваліфікацію вчиненого злочину (наприклад, посилатися на відповідну статтю КК України, повідомляти про місце, час, осіб та інші обставини скоєного кримінального правопорушення).

ГПУ

Не розпочато
Внести зміни до ст. 214 КПК України, встановивши обов'язок слідчого/прокурора роз'яснити заявнику право та порядок звернення до суду зі скаргою на бездіяльність слідчого у випадку невнесення відомостей до ЄРДР в порядку ст. 303 КПК України.

ВРУ

Не розпочато
Надати особам, уповноваженим здійснювати організаційно-розпорядчі функції (наприклад, генеральний директор, фінансовий директор, головний бухгалтер, член правління акціонерного товариства) від імені юридичної особи та щодо яких проводяться слідчі дії, окремі процесуальні права з тих, які передбачені у ст. 42 КПК України («Підозрюваний, обвинувачений») для осіб, яким повідомлено про підозру, а саме (наведений нижче перелік не є вичерпним):а) збирати і подавати слідчому, прокурору, слідчому судді докази;б) брати участь у проведенні процесуальних дій;в) під час проведення процесуальних дій ставити запитання, подавати свої зауваження та заперечення щодо порядку проведення дій, які заносяться до протоколу;г) застосовувати з додержанням вимог цього КПК України технічні засоби при проведенні процесуальних дій, в яких він бере участь;д) вимагати відшкодування шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями и бездіяльністю органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, прокуратури або суду, в порядку, визначеному законом.Вищезазначена рекомендація може бути реалізована, наприклад, шляхом розширення кола осіб – «сторін» та «учасників» кримінального провадження, розробивши відповідні зміни до ст. 3, § 5 Глави 3 («Суд, сторони та інші учасники кримінального провадження») КПК України.

ВРУ

Не розпочато
Обмежити 3 місяцями строк тимчасового доступу до оригіналів документів, що не містять на собі слідів злочину. З метою уникнення використання вилучення оригіналів документів під час тимчасового доступу як засобу тиску на бізнес важливо щоб строк тимчасового вилучення оригіналів документів не був напряму пов'язаний зі строком досудового розслідування. Для цього необхідно внести до глави 15 КПК України відповідні зміни, із тим, щоб встановити максимально граничні строки тимчасового доступу до вищезгаданих документів.

ВРУ

Не розпочато
Внести зміни до Закону України "Про судову експертизу" із тим, щоб встановити стандартний строк проведення експертизи тривалістю в 3 місяці, який за необхідності може бути продовжений слідчим суддею/ судом. Радою також пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими встановити відповідальність за порушення експертом строків проведення експертизи.

ВРУ

Не розпочато
Внести зміни до статей 168, 169, 236, 237 КПК України із тим, щоб зобов'язати прокурора протягом доби з моменту вилучення слідчим речей та документів перевіряти законність такого вилучення і про результати письмово інформувати особу, майно якої було вилучено.

ВРУ

Не розпочато

Системный звіт "Природні монополісти vs. конкурентний бізнес: шляхи поліпшення співпраці"

Підготувати поправки до Закону України «Про внесення зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності» змушуючи місцеві органи влади розробити і оприлюднити плани забудови територій та плани зонування територій.

Мінрегіон

Не розпочато
— коментарі: Чинне законодавство у сфері містобудування напряму не зобов’язує уповноважені органи місцевого самоврядування розробляти, затверджувати і оприлюднювати плани зонування та детальні плани територій шляхом встановлення, зокрема, мір юридичної відповідальності у разі їх відсутності. Втім, відсутність таких планів після 01.01.2015 значним чином обмежує діяльність уповноважених органів містобудування та архітектури.
Провести додаткові громадські слухання в рамках підготовки законопроекту "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо плати за з'єднання ..." та з'ясувати питання, що виникають під час приєднання електроустановок (об'єктів) замовників до електричних мереж, та обговорити деталі можливих шляхів їх врегулювання на законодавчому рівні, включаючи питання розширення доступу до інформації щодо стану мереж та наявних потужностей, відкритого реєстру підключень тощо.

НКРЕКП

Не розпочато
— коментарі: Наразі питання розширення доступу до інформації щодо стану мереж та наявних потужностей, ведення реєстру підключень не врегульовані на законодавчому рівні.
Проводити регулярний аналіз скарг споживачів послуг, зокрема, з питань приєднання до тепломереж, та за результатами розгляду скарг вживати відповідні дисциплінарні заходи.

НКРЕКП

Не розпочато
— коментарі: Раді не відома практика АМКУ щодо здійснення систематичного аналізу скарг споживачів послуг та вжиття заходів дисциплінарного характеру.
Підготувати нормативно-правову базу щодо впорядкування питань, пов'язаних із повноваженнями місцевих органів влади та порядком встановлення пріоритетності укладання договорів на закупівлю теплової енергії в разі приєднання до теплової мережі двох або декількох теплопостачальних організацій.

Мінрегіон

Не розпочато
— коментарі: Статтею 21 Закону України "Про теплопостачання" створені умови для розвитку конкуренції на ринку теплової енергії та закладені основні принципи такої конкуренції. Однак подальшого розвитку вони не набули. Зокрема, наразі не розроблений і не затверджений Порядок проведення конкурсу зі встановлення пріоритетності укладання договорів на закупівлю теплової енергії в разі, якщо до магістральної або місцевої теплової мережі теплопостачальної організації приєднані дві або декілька теплогенеруючих організацій.
Створити єдину інформаційну систему для сектору та систему бенчмаркінгу.

НКРЕКП

Не розпочато
— коментарі: Як повідомила Раду НКРЕКП, розробка та створення інформаційної системи для збору інформації від ліцензіатів передбачена «Програмою сприяння регуляторній реформі централізованого теплопостачання України» за рахунок коштів Гранту Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA). Водночас, Раді не відомі дії, що вчинюються НКРЕКП задля створення такої системи.