You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Адміністрування податків, які сплачує бізнес»

Завершити наповнення Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року ПДВ не відшкодовано;

Забезпечити закладення до проєкту Державного бюджету України на 2021 рік (та, в разі необхідності – на наступні роки), поданого до Кабінету Міністрів України, сум видатків, необхідних для виплати вищевказаних сум бюджетного відшкодування (а Кабінету Міністрів України – забезпечити збереження цих видатків у проєкті Державного бюджету України, який буде подано до Верховної Ради України).

КМУ
ДПС
Мінфін

Не розпочато
— коментарі: В ході обговорення з Мінфіном та ДПС у грудні 2020 р. учасники обговорення досягли спільного розуміння того, що питання відшкодування за Тимчасовим реєстром потребує політичного рішення та виділених для цієї мети коштів. Питання наразі не вирішується, оскільки, по-перше, відсутні виділені на цю мету кошти (особливо враховуючи ситуацію із COVID у 2020 році), по-друге – є великі питання до законності формування деяких сум відшкодування, однак перевірити їх вже неможливо через давність. Про перспективи вирішення цього питання наразі говорити складно.

Розробити зміни до Закону про ЄСВ (а також Інструкції №449 і Порядку №435 у відповідній частині), направлені на встановлення юридичних наслідків затягування контролюючим органом часу винесення вимог про сплату боргу (недоїмки) та рішень про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

ДПС
Мінфін

Не розпочато
— коментарі: З точки зору Мінфіну та ДПС України, це питання уже врегульоване. Це пояснюється тим, що наразі платник податків може перевірити стан розрахунків з бюджетами у електронному кабінеті платника податків. Також ДПС України для своєчасного інформування платників податків про стан розрахунків з бюджетами запущено Тaxsevicebot. Разом з цим, варто відзначити, що відповідна проблема існувала здебільшого для "сплячих" ФОП, яким нараховувалась недоїмка з ЄСВ, про яку вони не здогадувалися роками. Втім, з огляду на "запущену" у 2020 році кампанію по списанню недоїмки з ЄСВ для таких осіб, відповідна рекомендація може бути згодом визнана не актуальною за умови, що скарги цього типу не надходитимуть до Ради.

Внести зміни до Порядку №435 в частині:  

запровадження механізму для самостійного виправлення платниками єдиного внеску помилок щодо розміру грошових показників, задекларованих у звіті про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску;  

передбачення можливості та встановлення порядку відкликання звіту з ЄСВ, поданого особою, яка має пільгу з його сплати

Мінфін

Не розпочато
— коментарі: 15 грудня 2020 року Мінфіном був прийнятий наказ №773, яким було затверджено новий Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску. Наразі цей наказ не опублікований на офіційному вебсайті zakon.rada.gov.ua. Вказаним вище нормативно-правовим актом запроваджується "єдина" звітність із ПДФО, ВЗ та ЄСВ для окремих категорій платників ЄСВ (роботодавців). Розділ V наказу присвячений порядку проведення коригувань і встановлює, зокрема, такі правила: •коригування поданого і прийнятого Розрахунків проводяться на підставі самостійно виявлених платником помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом; •у разі необхідності проведення коригувань Розрахунку з типом "Звітний" до закінчення строку його подання подається Розрахунок з типом "Звітний новий"; •у разі необхідності проведення коригувань Розрахунку з типом "Звітний новий" до закінчення строку його подання подається Розрахунок з типом "Звітний новий"; •розрахунок з типом "Уточнюючий" подається після закінчення строку подання розрахунку з типом "Звітний" та/або "Звітний новий". Уточнюючий Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди. Разом з цим, слід наголосити, що відповідна рекомендація Ради в основному стосувалась ФОП, які сплачують ЄСВ за себе й допустили помилку у поданій звітності. Описані вище законодавчі зміни не поширюються на таких осіб.

Забезпечити єдність процедури розгляду скарг суб’єктів господарювання на податкові повідомлення-рішення щодо ПДФО і пов’язані із ними вимоги про сплату боргу (недоїмки) з ЄСВ шляхом одночасного здійснення розгляду матеріалів таких скарг і узгодження висновків за результатами адміністративного оскарження у цій частині.

ДПС

Не розпочато
— коментарі: Раду було повідомлено, що після запровадження єдиної звітності з ПДФО, ВЗ і ЄСВ будуть внесені відповідні зміни до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами. Мінфін затвердив Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску 15 грудня 2020 року, прийнявши наказ №773 Наразі цей наказ не опублікований на офіційному вебсайті zakon.rada.gov.ua. Втім, станом на початок січня 2021 року Раді не відомо про будь-які напрацювання ДПС України / Мінфіну у цьому напрямі.

Розробити проєкт змін до ПК України, направлених на уточнення правил щодо повторної протягом календарного року реєстрації платником єдиного податку фізичною особою-підприємцем, яка станом на початок календарного року мала триваючу реєстрацію (тобто не подавала окремої заяви про застосування спрощеної системи оподаткування) і протягом цього року:  

добровільно здійснила перехід на сплату інших податків і зборів, однак виявила бажання повернутися на спрощену систему оподаткування;  

здійснила реєстрацію припинення підприємницької діяльності, після чого повторно зареєструвалась підприємцем і виявила бажання перебувати на спрощеній системі оподаткування.

Мінфін
ДПС

Не розпочато
— коментарі: За результатами обговорення у листопаді 2020 року Мінфін та ДПС України погодились опрацювати можливість внесення редакційних змін в ПКУ з метою однозначного тлумачення норми у тому ключі, що при повторній протягом року державній реєстрації підприємницької діяльності особа не може перебувати на спрощеній системі оподаткування до кінця поточного календарного року. В подальшому уповноважені особи Мінфіну надіслали Раді документ "Довідка нарада РБО ЄСВ+ЄП", де зазначається, що ця пропозиція не підтримана; існуюча норма ПКУ є запобіжником мінімізації сплати податків.

Державній податковій службі України - Видати лист-роз’яснення щодо наступних сфер (питань) операцій, які не мають розумної економічної причини (ділової мети): i.  викласти детальні роз’яснення щодо критеріїв, які застосовуються для встановлення операцій які не мають розумної економічної причини (ділової мети), ii. привести приклади з обґрунтуванням підходу податкового органу щодо відсутності розумної економічної причини (ділової мети) у відповідних операціях.  

Міністерству фінансів України - Видати лист-роз’яснення або узагальнюючу податкову консультацію, які б роз’яснювали методологію застосування положень ПК України з перерахованих вище питань.  

ДПС
Мінфін

Не розпочато
— коментарі: Практика застосування «ділової мети» поки вкрай обмежена (через карантинні обмеження, у тому числі, заборона на проведення планових податкових перевірок). Тому роз’яснення можуть бути надані після появи суперечливих індивідуальних податкових консультацій або судової практики. Крім того, запропоновано зміни до ПКУ щодо ділової мети, які дещо обмежують сферу застосування (законопроект №4065, який 17.12.2020 р. був прийнятий ВРУ).

Запровадити систему моніторингу і систематизації результатів розгляду податкових спорів в адміністративному та судовому порядку і доведення їх до відома інших підрозділів ДПС з метою уніфікації підходів як до адміністрування податків та і до врахування усталеної судової практики під час розгляду скарг платників.

ДПС

Не розпочато
— коментарі: На думку Мінфіну та ДПС, найближчим часом запровадити таку систему не видається можливим, оскільки це потребуватиме значних ресурсів та коштів. Було запропоновано повернутися до обговорення цієї рекомендації згодом.

Системний звіт «Великі проблеми малого бізнесу»

Здійснити організаційні заходи для забезпечення обов’язковості та оперативності виконання підлеглими рішень судів та притягнення до дисциплінарної відповідальності за затримку з їхнім виконанням.

ДПС
Держмитслужба

Не розпочато

Законодавчо обмежити строк утримання слідчим вилучених під час обшуку оригіналів документів та іншого майна, яке не містить слідів злочину, а також — обмежити строк проведення експертиз в межах кримінального провадження.

ВРУ

Не розпочато

В контексті здійснення нагляду (контролю) за дотриманням роботодавцями вимог законодавства про працю — вжити заходів, спрямованих на ретельне узгодження порядку, підстав, способів та форм проведення перевірок, повноважень відповідних органів, зокрема з вимогами Конвенцій МОП та Закону № 877.

КМУ
Інші ЦОВВ

Не розпочато

Оскільки відслідковування прогресу виконання поставлених завдань за напрямом сприяння експорту МСП та їхньої інтернаціоналізації в рамках Стратегії МСП не забезпечується, а чіткі кількісні та якісні показники експортної діяльності МСП не передбачені Експортною стратегією, РБО вважає за необхідне рекомендувати КМУ та Мінекономіки при визначенні подальших заходів, спрямованих на розвиток експорту, передбачити індикатори, які б дозволяли здійснювати моніторинг зрушень саме для суб’єктів МСП та відокремлювати при аналізі статистичних даних вплив реалізованих заходів від показників великих підприємств.

КМУ
Мінекономіки

Не розпочато

Забезпечити розміщення якісних інформаційних та навчальних матеріалів про доступ до фінансування та загальну фінансову грамотність, у т.ч. про підготовку МСП до отримання банківського фінансування та підготовку кредитних заявок. Забезпечити широке інформування цільової аудиторії про такий ресурс.

Офіс розвитку МСП

Не розпочато

Системний звіт «Актульні проблеми для бізнесу у сфері трудових відносин»

Розробити та впровадити в роботу електронну базу даних, яка дозволить заявникам отримувати інформацію про стан розгляду запитів/заяв, поданих до Держпраці, а також інформацію з реєстрів, що адмініструються Держпраці, в доступній та зручній формі.

Державна служба України з питань праці

Не розпочато

Системний звіт «Актуальні проблеми бізнесу у митній сфері»

Розробити проект урядового законопроекту, який би передбачав внесення змін до глави 11 «Відповідальність» Розділу II «Адміністрування податків, зборів, платежів» Податкового Кодексу України та глави 67«Загальні положення щодо порушень митних правил та відповідальності за них» Розділу XVIII «Порушення митних правил та відповідальність за них» Митного кодексу України для виключення можливості притягнення до відповідальності осіб у зв’язку з невірним визначенням коду УКТ ЗЕД у випадках, коли вони діяли добросовісно.

Мінфін

Не розпочато

Розробити проект урядового законопроекту щодо внесення змін до Розділів XVIII «Порушення митних правил та відповідальність за них» та XIX «Провадження у справах про порушення митних правил» Митного Кодексу України (або викладення їх у новій редакції) з метою забезпечення  збалансованості, співмірності та справедливості відповідальності за порушення митних правил, з урахуванням кращих практик Європейського Союзу, зокрема Директиви № 2013/0432/COD (проекту). Серед іншого, такий законопроект має передбачати:

а) встановлення фінансової відповідальності для юридичних осіб за порушення митних правил, які були допущені під час ведення господарської діяльності, як альтернативи адміністративній відповідальності їх посадових осіб (або зі значним пом’якшенням останньої); 
б) визначення того, яка саме форма вини (умисел або необережність) є обов’язковим елементом кожного складу адміністративного правопорушення; 
в) перелік тих обставин, які мають враховуватися як пом’якшуючі та обтяжуючі (у т.ч. слід передбачити врахування наявності статусу Уповноваженого економічного оператора; співпраці із митним органом у процесі розслідування митного правопорушення тощо);  
г) встановлення нижніх та верхніх меж відповідальності (розмірів штрафів) за кожною статтею з метою варіювання розмірів штрафів залежно від обставин справи;
д) приведення розмірів штрафів за порушення митних правил, які встановлюються залежно від вартості товарів, у відповідність з індикативними показниками, визначеними у Директиві № 2013/0432/COD (проекті).
 

Мінфін
Держмитслужба

Не розпочато
— коментарі: 1.З точки зору Мінфіну - рішення про запровадження цієї рекомендації потребує поглибленого обговорення та повинно прийматися в рамках імплементації Митного кодексу ЄС (проект на стадії розробки).

Системний звіт «Боротьба з рейдерством: сучасний стан та рекомендації»

Головному Слідчому Управлінню Національної Поліції України, у відповідності до Інструкції з організації діяльності органів досудового розслідування Міністерства внутрішніх справ України разом з Міністерством юстиції України, Національною поліцією України, представниками органів судової влади та органів адвокатського самоврядування, профільними неурядовими організаціями, а також за участю Ради, провести узагальнення існуючої практики розслідування "рейдерських" злочинів, на підставі чого розробити та затвердити Методичні рекомендації по розслідуванню найбільш типових випадків рейдерства.

ГСУ НП

Не розпочато
Міністерству юстиції України розглянути доцільність підготовки методичних рекомендацій державним реєстраторам щодо автоматичного виконання судових рішень з неконкретизованими резолютивними частинами (наприклад, "визнати недійсним договір", "визнати право власності", "витребувати з чужого незаконного володінняНАЗК" тощо).

Мін’юст

Не розпочато

Системний звіт «Виклики та проблеми у сфері захисту та контролю за конкуренцією»

Встановити, що факт відкликання заявником своєї заяви у справі про зловживання монопольним (домінуючим) положенням не може застосовуватися АМКУ як матеріальна підстава для реалізації своєї процесуальної дискреції припинити розгляд справи. Для цьогопропонується внести відповідні зміни до Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених Розпорядженням АМКУ від 19 квітня 1994 року № 5.

АМКУ

Не розпочато
— коментарі: АМКУ наразі не підтримує актуальність даної рекомендації РБО