Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.
Назва звіту
|
Надані рекомендації
|
Статус виконання
|
---|---|---|
Системний звіт «Природні монополісти vs. конкурентний бізнес: шляхи поліпшення співпраці» |
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Існує остаточний (але ще не затверджений) проект Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу. Також згідно з пунктом 4.6.2 Кодексу систем розподілу у разі стандартного та нестандартного приєднання «під ключ» розроблення проектно-кошторисної документації на електроустановки зовнішнього електрозабезпечення здійснюється ОСР (та включає ввідний пристрій з комутаційним апаратом (ввідним)). Водночас, технічні умови містять вимоги до інженерного забезпечення в мережах замовника та відповідно проектування та будівництво покладається на Замовника; технічне завдання містить вимоги до інженерного забезпечення в мережах ОСР і відповідно їх проектування та будівництво здійснюється ОСР.
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Існує остаточний (але ще не затверджений) проект Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу.
|
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
У травні 2017 року НКРЕКП розробила та розмістила на своєму веб-сайті калькулятор визначення орієнтовної вартості послуги зі стандартного приєднання (функціонує з травня 2017 року): http://www.nerc.gov.ua/?calc=ok До того ж, формула розрахунку плати за нестандартне приєднання, що міститься у проекті Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу, дозволяє заздалегідь розрахувати вартість такого приєднання.
|
|
Удосконалити контроль за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов в сфері постачання електричної енергії. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.
|
|
Удосконалити контроль за дотриманням ліцензійних умов у сфері постачання, виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, зокрема, через затвердження НКРЕКП відповідного Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.
|
|
Проводити регулярний аналіз скарг споживачів послуг, зокрема, з питань приєднання до тепломереж, та за результатами розгляду скарг вживати відповідні дисциплінарні заходи. НКРЕКП |
Виконано
|
|
Проводити постійну методичну-роз'яснювальну роботу з ліцензіатами стосовно усунення виявлених зловживань монопольним становищем. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Як повідомила Раду НКРЕКП, під час розгляду звернень фізичних та/або юридичних осіб, проведення заходів державного контролю остання проводить роз’яснювальну роботу з ліцензіатами стосовно недопущення зловживання ними своїм монопольним становищем (дотримання відповідних ліцензійних умов).Також 29.09.2016 був підписаний Меморандум про посилення співпраці на ринках електричної енергії, природного газу та у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення між АМКУ та НКРЕКП:http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/130144;jsess ionid=847042A438B05A2E8334164C53780D1B.app1 Водночас, Раді не відомий характер, систематичність і результативність заходів, що вживаються НКРЕКП спільно з АМКУ в рамках виконання Меморандуму.
|
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
На сьогодні основні вимоги та умови розрахунку плати за приєднання об'єктів замовників до газотранспортної або газорозподільної системи визначені у Методології встановлення плати за приєднання до газотранспортних і газорозподільних систем, затвердженій постановою НКРЕКП від 24.12.2015 № 3054:http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0396-16 Положеннями вказаної Методології передбачено, зокрема, створення прозорих і недискримінаційних умов визначення плати за стандартне/нестандартне приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи об’єктів замовників, забезпечення можливості визначення вартості послуги з приєднання на етапі планування створення бізнесу, недопущення порушень в зловживань операторами ГТС/ГРС при визначенні вартості послуг з приєднання таких об’єктів.
|
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Постановою НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП щодо впровадження добового балансування на ринку природного газу та процедури розробки, подання і затвердження Плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років» від 27.12.2017 № 1437 передбачається, зокрема, процедура формування реєстру споживачів постачальника, що функціонуватиме на інформаційній платформі оператора газотранспортної/газорозподільної системи:http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v1437874-17
|
|
Забезпечити впровадження норм Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення". НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
За інформацією НКРЕКП, нею вчинені наступні дії:на офіційному веб-сайті НКРЕКП розміщені всі дані, зазначені у ч.1 ст.1 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», як це вимагається ч.1 ст.4 вказаного Закону;прийнято постанову НКРЕКП від 30.03.2017 № 464 «Про щорічне забезпечення споживачів ключовою інформацією про послуги у сферах енергетики та комунальних послуг»: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v0464874-17;у квітні 2017 року запроваджено додатковий сервіс - інформаційно-довідкову телефонну лінію 044-204-70-72 для споживачів послуг у відповідних галузях;підготовлено серію інформаційних листівок для споживачів: http://www.nerc.gov.ua/?id=26426. НКРЕКП в межах компетенції розміщує інформацію відповідно до законодавства. МОВВ за вибірковим дослідження РБО також розміщують інформацію, передбачену їх компетенцією
|
|
Удосконалити систему обліку при наданні послуг електро-, водо,- тепло-, газо- забезпечення. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
14 березня 2018 року НКРЕКП затвердила Кодекс комерційного обліку електричної енергії, що визначає принципи організації обліку, процеси та процедури для забезпечення формування даних щодо обсягу виробленої, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії.Засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг визначені Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02.08.2017.Наразі НКРЕКП в межах компетенції на виконання пункту 7 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» вищевказаного Закону забезпечує вдосконалення нормативно-правової бази НКРЕКП з метою приведення її у відповідності до вимог цього Закону.
|
|
Розробити показники якості обслуговування і моніторингу контролю якості та систему контролю за дотриманням вимог. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Моніторинг показників якості послуг з електропостачання запроваджений Комісією у 2006 році і на сьогодні здійснюється відповідно до постанови НКРЕКП від 23.03.2017 № 345: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0345874-17 Відповідно до постанови НКРЕКП від 31.05.2017 №714, що набрала чинності 10.09.2017 здійснюється моніторинг показників якості з передачі електроенергії - НЕК «Укренерго»: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0714874-17 У сфері водопостачання та водовідведення моніторинг показників якості послуг запроваджений з прийняттям постанови НКРЕКП від 23.02.2017 № 226, яка набрала чинності 23.08.2017: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0226874-17 У сфері газопостачання моніторинг показників комерційної якості послуг здійснюється відповідно до постанови НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156, яка набрала чинності 08.10.2017: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v1156874-17 Окрім того НКРЕКП розробляються форми звітності щодо показників якості надання послуг у сфері теплопостачання.Контроль за дотриманням вимог до показників якості послуг здійснюється під час заходів контролю за дотриманням ліцензіатами законодавства та ліцензійних умов.
|
|
Розробити порядок контролю за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов провадження господарської діяльності за всіма видами діяльності (зокрема, електро-, водо, - тепло-, газо- забезпечення). НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 затверджено Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.
|
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Механізм взаємозалежності рівня тарифу та якості послуг враховується при переході на стимулююче тарифоутворення і передбачений у низці постанов НКРЕКП для електророзподільних компаній, газорозподільних та газопостачальних компаній, у сфері водо- та теплопостачання.
|
|
НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
22.09.2016 прийнято Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статтею 17 якого чітко визначено повноваження НКРЕКП. Цим Законом передбачено особливості здійснення державного контролю на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 19), відповідальність за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг (стаття 22): http://zakon.rada.gov.ua/go/1540-19 Таким чином Законом зміцнено повноваження НКРЕКП й надано інструменти впливу на недобросовісних надавачів послуг.Окрім того з набранням чинності Закону України «Про ринок електричної енергії» посилено відповідальність надавачів послуг за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії.
|
|
Покращити роботу зі скаргами споживачів послуг. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
31.08.2017 на офіційному веб-сайті НКРЕКП був оприлюднений проект постанови НКРЕКП "Про затвердження Правил врегулювання спорів, які виникають між суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг": http://www.nerc.gov.ua/?id=27182
|
|
Системний звіт «Підключення до електропостачання» |
Можливість подання заявки на приєднання в електронному вигляді. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Відповідно до пункту 4.4.1 Кодексу систем розподілу заява про приєднання разом із копіями доданих до неї документів подається Замовником особисто або надсилається поштовим рекомендованим відправленням, або може бути подана в електронному вигляді через офіційний веб-сайт ОСР (оператора системи розподілу/обленерго) у мережі Інтернет із застосуванням електронного цифрового підпису в установленому законодавством порядку або за допомогою інших електронних сервісів, запропонованих ОСР.
|
Спрощення вимог до документації, що додається до заяви про приєднання щодо місця розташування електроустановки замовника без необхідності додавати детальне викопіювання з топографо-геодезичного плану в масштабі 1:2000 із зазначенням місця розташування електроустановки, земельної ділянки або прогнозованої точки приєднання. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Відповідно до пункту 4.4.2 глави 4.4 Кодексу систем розподілу до заяви про приєднання додаються тільки загальне «викопіювання з топографо-геодезичного плану або плану забудови з зазначенням місця розташування земельної ділянки» - але ТІЛЬКИ «у разі відсутності кадастрового номеру в свідоцтві про право власності на земельну ділянку». Також у випадку приєднання новозбудованого об’єкта вперше до ОСР, відповідний замовник має надати ситуаційний план та викопіювання з топографо-геодезичного плану в масштабі 1:2000. Водночас, у випадку зміни технічних параметрів (збільшення договірної потужності, зміни схеми приєднання та ін.) ситуаційний план та викопіювання з топографо-геодезичного плану не обов’язкові.
|
|
Розширення способів підтвердження замовником юридичних прав на свій об’єкт або на відповідну земельну ділянку на підставі витягу з Реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманого в кабінеті електронних сервісів. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Відповідно до пункту 4.4.2 глави 4.4 Кодексу систем розподілу до заяви про приєднання додаються, в тому числі копія документа, який підтверджує право власності чи користування цим об’єктом, або копія витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно або, за відсутності об’єкта, копія документа, який підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою або копія витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
|
|
Перехід на фіксований тариф на приєднання (коли порядок розрахунку залежить від величини потужності, заявленої для приєднання), що дозволить перекласти обов’язки із виготовлення проектної документації на енергопостачальну організацію й, у свою чергу, повністю позбавить замовника від необхідності отримувати технічні умови приєднання. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
18 грудня 2018 року НКРЕКП своєю Постановою № 1965 затвердила Методику (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та систем розподілу.
|
|
Виготовлення проектної документації електропередавальною організацією без необхідності видачі замовнику технічних умов. НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Згідно з пунктом 4.6.2 Кодексу систем розподілу у разі стандартного та нестандартного приєднання «під ключ» розроблення проектно-кошторисної документації на електроустановки зовнішнього електрозабезпечення здійснюється ОСР (та включає ввідний пристрій з комутаційним апаратом (ввідним)). Водночас, технічні умови містять вимоги до інженерного забезпечення в мережах замовника та відповідно проектування та будівництво покладається на Замовника; технічне завдання містить вимоги до інженерного забезпечення в мережах ОСР і відповідно їх проектування та будівництво здійснюється ОСР.
|
|
Спрощення процедури погодження проектної документації електропередавальною організацією з третіми особами через встановлення фіксованих термінів для її погодження (які обчислюватимуться у залежності від потужності, заявленої для приєднання) та запровадження механізму «мовчазної згоди», включно із відповідальністю електропередавальної організації за порушення таких термінів (у відсотковому відношенні від загальної вартості послуги з приєднання, що відшкодовується замовнику). НКРЕКП |
Виконано
— коментарі:
Згідно з пунктом/пунктами 4.2.4, 4.3.3, 4.5.6 Кодексу систем розподілу: строки на підготовку та видачу електропередавальною організацією проекту договору про приєднання та підписаних технічних умов, які є невід'ємною частиною договору про приєднання (не пізніше 10 робочих днів від дня подання заяви замовника про приєднання електроустановки та 20 робочих днів у разі необхідності їх погодження); граничні строки надання послуги зі стандартного приєднання для електроустановок першого-третього ступенів потужності (20-30 календарних днів від дати оплати замовником електропередавальній організації вартості приєднання відповідно до договору про приєднання); граничні строки надання послуги з приєднання ("під ключ"), яке не є стандартним (120-350 календарних днів).В договорах про приєднання що є невід’ємними додатками № 1 та № 3 до Кодексу систем розподілу розділом 5 передбачена відповідальність ОСР у випадку порушення ОСР своїх зобов’язань за договором про приєднання до електричних мереж.
|