You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Адміністрування податків, які сплачує бізнес»

Міністерству фінансів України та Державній податковій службі України – у разі необхідності, розробити та подати до Кабінету Міністрів України, а Кабінету Міністрів України – внести до Верховної Ради України законопроєкт, який передбачає внесення змін до пункту 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні Положення» Податкового кодексу України шляхом заміни у абзаці першому та абзаці другому слів та цифр «до 31 грудня 2019 року» словами «до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».

КМУ
ДПС
Мінфін

Виконано
— коментарі: Ця рекомендація була по суті виконана шляхом внесення відповідних змін до законодавства ще у час, коли Системний звіт Ради готувався до публікації (до п. 73 підрозд. 2 розд. XX ПКУ внесено зміни Законом України від 14.07.2020 № 786-IX який набрав чинності 08.08.2020).

Забезпечити вжиття всіх необхідних заходів (у тому числі організаційних та технічних), які забезпечать поновлення показників СЕА ПДВ в тих платників ПДВ, реєстрація яких була анульована та у подальшому поновлена, без необхідності звернення платників до судів з вимогою щодо поновлення таких показників. Якщо це необхідно для імплементації рекомендації, викладеної вище - розробити та подати на затвердження Кабінету Міністрів України, а Кабінету Міністрів України - затвердити проєкт відповідних змін до Порядку № 569 або інших підзаконних нормативно-правових актів.

КМУ
ДПС
Мінфін

Виконано
— коментарі: Питання вже врегульовано законодавчо, з урахуванням рекомендацій РБО – постановою КМУ № 1024 від 28.10.2020 р. доповнено Порядок електронного адміністрування ПДВ (№ 569) пунктом 7-1 відповідного змісту. Ця рекомендація по суті не є самостійною. Вона лише пропонує можливий інструмент імплементації чотирьох рекомендацій (№6-9). В тій мірі, в якій деякі з нижченаведених рекомендацій були виконані саме з використанням цього інструменту, цю рекомендацію теж можна вважати виконаною.

Системний звіт «Великі проблеми малого бізнесу»

Якісно переглянути та ініціювати внесення змін до законодавства, передбачивши гнучкі форми організації та режиму праці, в т.ч. в контексті питання неповного робочого часу, роботи змінами, обліку робочого часу, вихідних та святкових днів, дистанційної праці тощо.

КМУ
Інші ЦОВВ

Виконано
— коментарі: 02.04.2020 набрав чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (№ 540-IX від 30.03.2020). Зокрема, вказаним Законом викладено у новій редакції статтю 60, яка раніше передбачала поділ робочого дня на частини (На роботах з особливими умовами і характером праці в порядку і випадках, передбачених законодавством, робочий день може бути поділений на частини з тією умовою, щоб загальна тривалість роботи не перевищувала встановленої тривалості робочого дня). Відтепер же, з 02.04.2020, статтею 60 регламентовано гнучкий режим робочого часу.

В контексті співмірності відповідальності роботодавця за порушення трудового законодавства — ініціювати перегляд розмірів штрафів з урахуванням характеру, тяжкості допущених порушень та ступеня вини роботодавця, а також передбачити можливість застосування попереджень за незначні чи виявлені вперше правопорушення та/або надання пільгового строку на їхнє усунення без обов’язку сплати відповідних штрафів.

КМУ
Інші ЦОВВ

Виконано
— коментарі: 02.02.2020 набрали чинності зміни до Кодексу законів про працю України (Закон № 378-IX від 12.12.2019). Зокрема, внесено зміни до статті 265: -Суттєво зменшено розміри штрафів за неформальну зайнятість та недопуск до перевірки; -Запроваджено попередження для роботодавців на спрощеній системі оподаткування (1-3 групи) у разі вчинення порушення вперше; -Запроваджено критерій повторюваності правопорушень; -50% знижка за сплату штрафу протягом 10 днів; -В окремих випадках штраф не сплачується у разі добровільного усунення виявлених порушень роботодавцем.

Здійснити перегляд та оцінку актуальності нереалізованих заходів, вказаних у Плані заходів з реалізації Стратегії МСП, пріоритезувати заходи, що можуть мати швидкий та значущий ефект на доступ МСП до фінансування, та припинити реалізацію неефективних заходів.

КМУ
Мінекономіки

Виконано
— коментарі: Реалізацію Стратегії МСП завершено. Планом заходів передбачено 35 завдань, які містять 63 заходи. станом на 31.12.2020: виконано заходів – 55; виконано частково – 3; заходи, що втратили актуальність – 3; заходи, що виконуються – 2. Наразі Урядом затверджено постанову КМУ від 03 березня 2021 р. №179, якою прийнято Національну економічну стратегію на період до 2030 року. В свою чергу, Національною економічною стратегією до 2030 року передбачено заходи, які не втратили своєї актуальності та доцільності в зв’язку з закінченням дії реалізації Стратегії розвитку МСП до 2020 року. Уряд працює над розробкою “Національної економічної стратегії 2030”. Основні вектори економічного розвитку, у тому числі у напряму «Підприємництва» опрацьовуються у тісній співпраці представників Уряду та відповідних асоціацій, експертів, бізнесу та народних депутатів. Отже, робота над стратегічним підходом до розвитку МСП триває.

Системний звіт «Контроль за контролерами: стан впровадження реформи контролюючих органів»

Встановити Органам контролю чіткі терміни запровадження ризик-орієнтовного підходу до здійснення контролю, зокрема:-розробити або привести у відповідність критерії оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності та визначити періодичність проведення планових заходів контролю;-розробити або привести у відповідність форми актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів контролю, в яких передбачаються вичерпні переліки питань залежно від ступенів ризику.

КМУ

Виконано

Системний звіт «Боротьба з рейдерством: сучасний стан та рекомендації»

У відповідності до пункту 10 Постанови Кабінету Міністрів України № 509 від 12 липня 2017 року розробити та затвердити протоколи з визначенням структури та формату інформаційних файлів, що передаються та приймаються в порядку інформаційної взаємодії інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру. Відповідні протоколи, серед іншого, повинні бути спрямовані на створення технічних можливостей для надання державному кадастровому реєстратору інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та внесення відомостей про власників та/або користувачів земельної ділянки до даних Державного земельного кадастру.

КМУ
Мін’юст
Держгеокадастр

Виконано
— коментарі: Інформаційна взаємодія почала повною мірою функціонувати з середини листопада 2017 року.З практичної точки зору це означає, зокрема, що тепер кадастрові реєстратори нарешті отримують технічну можливість брати інформацію про права власності або оренду щодо конкретної ділянки через прямий доступ до Реєстру прав. Крім того, коли державний реєстратор вносить певні зміни в Реєстр прав, дані відповідної земельної ділянки автоматично синхронізуються з Земельним кадастром.

Системний звіт «Виклики для уряду та бізнесу при взаємодії з місцевими органами влади»

Рекомендувати КМУ (зокрема, органам центральної виконавчої влади в управлінні яких перебували установи та організації освіти, культури, науки, охорони здоров’я) зобов’язати при переході таких об’єктів у власність ОТГ:1) формувати перелік (баланс) поточних зобов’язань по цих об’єктах і доводити інформацію про існуючі зобов’язання до відома об’єднаної територіальної громади;2) повідомляти суб’єктів підприємництва, з якими укладені договори про виконання робіт (надання послуг) в інтересах згаданих органів і установ про передачу останніх у власність об’єднаних територіальних громад.

КМУ

Виконано
— коментарі: Мінрегіоном здійснено аналіз функціонування закладів освіти, культури, соціального захисту населення, фізичної культури та спорту в ОТГ для вироблення єдиних підходів до формування типових моделей організації єдиного освітнього, культурного, фізкультурно-спортивного та соціального простору в різних видах адміністративно-територіальних одиниць базового рівня.

Системний звіт «Виклики та проблеми у сфері захисту та контролю за конкуренцією»

Забезпечити наявність та якість підзаконних нормативних актів як з процесуальної, так і матеріальної точок зору. Зокрема, щоб забезпечити дотримання вимог, які містяться в статті 6 Закону про державну допомогу, КМУ має прийняти:a) Постанови про надання державної допомоги в конкретних сферах (тобто, допомога для забезпечення розвитку регіонів; на підтримку середнього та малого підприємництва; на професійну підготовку працівників; на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання; на підтримку окремих галузей економіки тощо);

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: На сьогоднішній день Урядом затверджена більша частина Критеріїв допустимості державної допомоги:1. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на професійну підготовку працівників (постанова КМУ від 11 січня 2018 р. № 11);2. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб'єктам господарювання на працевлаштування окремих категорій працівників (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 33);3. Критерії оцінки допустимості державної допомоги на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 36);4. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для забезпечення розвитку регіонів та підтримки середнього та малого підприємництва (постанова КМУ від 07.02.2018);5. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технічний розвиток та інноваційну діяльність (постанова КМУ від 07.02.2018).Наразі ведеться робота над Критеріями допустимості держвної допомоги на захист навколишнього природнього середовища і на підтримку вугільної галузі.
Порядок повернення незаконної державної допомоги, визнаної недопустимою для конкуренції.

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: Постанова КМУ від 4 липня 2017 р. № 468.