You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Зменшення корупційних ризиків та створення умов для залучення інвестицій в будівництві»

Створити інформаційно-консультаційні центри при кожному територіальному підрозділі ДАБІ для проведення роз’яснювальної роботи для унеможливлення ризиків відмови у реєстрації декларації через незначні «технічні» помилки забудовника.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Консультації спеціалістів інспекцій Держархбудконтролю можна отримати в Центрах надання адміністративних послуг щоденно. Інформація на сайті ДАБІ - http://www.dabi.gov.ua/otrymaty-konsultatsiyu/
Впровадити систему внутрішнього контролю та застосовувати санкції до тих співробітників, які необґрунтовано затримують видачу дозвільних документів забудовникам, як це передбачено чинним законодавством.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Внесено зміни до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014. № 294 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 408). Відповідно до п.п 12 п.4 ДАБІ ініціює притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності.П.п. 5 п. 11 передбачає, що голова ДАБІ звітує перед Віце-прем'єр-міністром України - Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства про виконання планів роботи Держархбудінспекції та покладених на неї завдань, про усунення порушень і недоліків, виявлених під час проведення перевірок діяльності Держархбудінспекції, її територіальних органів, а також про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях.

До прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 21.07.2015 № 2418а, яким передбачено, зокрема, утворення інтегрованої автоматизованої систем державного нагляду (контролю), до якої будуть вносити плани перевірок усіх органів та результати здійсненого заходу державного нагляду (контролю), доповнити План перевірок із здійснення контролю у сфері державного ринкового нагляду, який оприлюднюється на офіційному сайті розділом, що розкриватиме видані забудовникам приписи в ході перевірки, підстави накладення санкцій та результати усунення порушень забудовниками.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Державна регуляторна служба України спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та за підтримки Офісу ефективного регулювання (BRDO) запустила пілотний модуль планування заходів державного нагляду (контролю) ІАС ДНК.
Розробити й опублікувати План перевірок (планових) забудовників, які мають ліцензії на право виконання будівельних робіт IV і V категорій складності на офіційному сайті ДАБІ.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Плани перевірок регулярно публікуються на сайті ДАБІ.http://www.dabi.gov.ua/potochna-diyalnist/ http://www.dabi.gov.ua/wp-content/uploads/2016/09/Plan-perevirok-LU_2-kv-2017-1.pdf;
Привести постанову Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 "Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури" у відповідність до вимог Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" в частині усунення суперечностей щодо строку дії ліцензії та підстав для її переоформлення.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Внесено зміни відповідно до постанов КМУ від 10.03.2017 № 238 та від 07.06.2017 № 402.
Виконувати вимоги частини шостої статті 21 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" щодо визнання ліцензій на провадження видів господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності, які були чинними на день набуття чинності Закону та мали обмежений термін дії, безстроковими.

ДАБІ

Виконано
— коментарі: Скарг до Ради з цього приводу після надання рекомендації на надходило.
Розробити механізм апеляції на дії архітектурно-будівельного контролю на місцях.

Мінрегіон
ДАБІ

Виконано
— коментарі: http://www.dabi.gov.ua/detsentralizatsiya/ 65 новоутворених органів Держархбудконтролю локалізовано на місцях. Відповідно до абз.4 п.п. 2 п. 4 положення ДАБІ проводить перевірки законності рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду, а також відповідно до п.п. 4 п. 4 скасовує чи зупиняє дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених законом повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з одночасним складенням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції; п. 11 передбачає, що ДАБІ розглядає в порядку нагляду рішення про реєстрацію або повернення декларації про готовність об'єкта до експлуатації (без права реєстрації декларацій), рішення про видачу або анулювання дозволу на виконання будівельних робіт (без права видачі дозволу), рішення про відмову у видачі сертифіката (без права видачі сертифіката).
Запровадити інститут "електронного кабінету" для подачі документів до ДАБІ для отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Мінрегіон
ДАБІ

Виконано
— коментарі: Наказ Мінірегіонрозвитку від 16.07.2015 № 166 «Про затвердження змін Порядку функціонування електронної системи здійснення декларативних процедур у будівництві», що запроваджує доступ суб’єктів до інформації про порядок здійснення декларативних процедур у будівництві в електронній формі через веб-сайт Системи. https://e-dabi.gov.ua/
Запровадити принцип "мовчазної згоди" для об'єктів незначної категорії складності (електронне повідомлення, що не може бути відхилено контролюючим органом та дає автоматичне право на виконання будівельних робіт).

Мінрегіон
ДАБІ

Виконано
— коментарі: Наказ Мінрегіонбуду від 18.05.2017 № 118 "Про внесення змін до Порядку ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів"
Самостійно перевіряти інформацію, яка міститься в державних реєстрах при підготовці ліцензій на виконання будівельних робіт.

Мінрегіон
ДАБІ

Виконано
— коментарі: Ч. 7 ст. 12 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" відредаговано відповідно до Закону України від 26.11.2015 № 835-VIII.

Внести зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та деякі інші законодавчі акти України, якими передбачити заміну процедури реєстрації декларації на здійснення будівництва та прийняття в експлуатацію об'єктів із середнім та значним класом наслідків (відповідальності) на здійснення будівництва та прийняття в експлуатацію об'єктів на основі дозволу на виконання будівельних робіт і сертифікату відповідно.

Мінрегіон

Виконано

Опрацювати з обласними адміністраціями стан та необхідність розробки містобудівної документації в конкретних містах для подальшого вирішення питання включення відповідних видатків в перелік тих, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку в наступному бюджетному періоді.

Мінрегіон

Виконано

Спільно із зацікавленими органами підготувати зміни до законодавства, що чітко регламентували б інформацію з відкритим доступом та інформацію з обмеженим доступом та змушували би місцеві органи влади оприлюднювати містобудівну документацію на своїх веб-сторінках.

Мінрегіон

Рекомендація більше не є актуальною

Спільно з представниками органів місцевого самоврядування, відповідними асоціаціями, представниками професійного бізнес-товариства, експертами, підготувати зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо скасування пайового внеску забудовників або удосконалення існуючого підходу (наприклад, уповноваживши КМУ, встановити єдиний порядок сплати та розрахунку внеску, забезпечити цільове використання внеску, зобов'язати місцеві органи влади публікувати регулярну інформацію для широкого загалу про розміри закумульованих внесків і напрямів їх використання).

Мінрегіон

Виконано

Підготувати проект нормативно-правового акту про затвердження технічного регламенту будівельних матеріалів з повною відповідністю Регламенту Комісії (ЄС) № 305/2011 Європейського Парламенту та Ради від 9 березня 2011 р., що встановлює гармонізовані умови для розміщення на ринку будівельних виробів та скасовує Директиву Ради 89/106/ЄEC із дотриманням зобов'язань України по Угоді про асоціацію з ЄС.

Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Закон України «Про надання будівельної продукції на ринку» принйято ВРУ 02.09.2020 і пізніше підписано Президентом України. Закон розроблений на виконання статті 56 та пункту 2.23 додатка ІІІ до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом і пункту 10 Плану заходів щодо реалізації Стратегії розвитку системи технічного регулювання на період до 2020 року, схваленої розпорядженням КМУ від 19.08.2015 № 844. Законом імплементується в законодавство України консолідованої версії Регламенту (ЄС) № 305/2011 Європейського Парламенту і Ради щодо встановлення гармонізованих умов для розміщення на ринку будівельної продукції та скасування Директиви Ради № 89/106/ЄEC, Регламенту (ЄС) № 568/2014 від 18.02.2014 щодо внесення змін у Додаток V до Регламенту (ЄС) № 305/2011 Європейського Парламенту і Ради щодо оцінки та перевірки робочих характеристик будівельної продукції та Регламенту (ЄС) № 574/2014 від 21.02.2014 щодо внесення змін у Додаток ІІІ до Регламенту (ЄС) № 305/2011 Європейського Парламенту і Ради стосовно зразка складання декларації робочих характеристик будівельної продукції (далі – Регламент), а також положень Регламенту Комісії (ЄС) № 1062/2013 від 30.10.2013 щодо формату Європейської технічної оцінки будівельної продукції та делегованого Регламенту Комісії (ЄС) № 157/2014 від 30.10.2013 щодо умов складання декларації про відповідність будівельної продукції для оприлюднення на веб-сайті.

Внести зміни в земельне законодавство України, що прямо зобов'яжуть місцеві органи влади переукладати договори оренди земельних ділянок з новими власниками об'єктів нерухомості за спрощеною та прозорою процедурою.(КОРОТКОСТРОКОВИЙ ЗАХІД).

Мінрегіон
Мін’юст

Виконано
— коментарі: 02.02.2021 у другому читанні та в цілому прийнято Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо єдиної правової долі земельної ділянки та розміщеного на ній об'єкта нерухомості) № 0850 від 29.08.2019. Проект Закону розроблено з метою усунення прогалин та удосконалення окремих норм земельного законодавства, які регулюють перехід прав користування земельною ділянкою.
Провести інвентаризацію державних та єдиних реєстрів (кадастрів) і забезпечити прямий обмін інформацією між ними у рамках автоматизованих систем через систему гіперпосилань (Державний земельний кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, ЄДРПОУ, Державний реєстр актів цивільного стану громадян, реєстри платників податків тощо). (ДОВГОСТРОКОВИЙ ЗАХІД).

Мін’юст
Іншi органи

Виконано
— коментарі: У відповідності до пункту 10 Постанови Кабінету Міністрів України № 509 від 12 липня 2017 року розроблено та затверджено протоколи з визначенням структури та формату інформаційних файлів, що передаються та приймаються в порядку інформаційної взаємодії інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру. Відповідні протоколи, серед іншого, спрямовані на створення технічних можливостей для надання державному кадастровому реєстратору інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та внесення відомостей про власників та/або користувачів земельної ділянки до даних Державного земельного кадастру. Інформаційна взаємодія почала працювати з середини листопада 2017 року.

Стосовно чіткого розподілу повноважень відповідних органів щодо присвоєння поштових адрес об'єктам нерухомості внести зміни до Розділу ІІ "Організаційно-правова основа місцевого самоуправління" Закону України "Про місцеве самоуправління" та Глави 1 "Повноваження місцевих державних адміністрацій" Закону України "Про місцеві державні адміністрації".

Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» № 199-IX, прийнято 17.10.2019. Законом передбачається, зокрема, врегулювання єдиного порядку присвоєння адрес об'єктам нерухомого майна в межах населеного пункту та за його межами. Також вирішення питання передбачається шляхом визначення місцезнаходження об’єкту будівництва шляхом присвоєння об’єкту, що проектується або споруджується «ідентифікатора об’єкта нового будівництва» на відміну від ідентифікатора об’єкта нерухомості – «адреси об’єкта нерухомого майна».

Стосовно встановлення процедури присвоєння поштової адреси внести зміни до Закону України "Про поштовий зв'язок", визначивши Кабінет Міністрів України уповноваженим встановлювати Порядок присвоєння адрес із вичерпним переліком необхідних для цього документів, підстав для відмов та інших важливих питань та закріпивши використання термінології "поштова адреса" лише в контексті законодавства про поштові послуги.

Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» № 199-IX, прийнято 17.10.2019. Законом передбачається, зокрема, врегулювання єдиного порядку присвоєння адрес об'єктам нерухомого майна в межах населеного пункту та за його межами. Також вирішення питання передбачається шляхом визначення місцезнаходження об’єкту будівництва шляхом присвоєння об’єкту, що проектується або споруджується «ідентифікатора об’єкта нового будівництва» на відміну від ідентифікатора об’єкта нерухомості – «адреси об’єкта нерухомого майна».

Стосовно визначення місцезнаходження об'єкту будівництва внести зміни до законів України "Про місцеве самоврядування", "Про місцеві державні адміністрації", "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про рекламу", які мають бути направлені на визначення адреси місцезнаходження об'єкту будівництва і використовуватись в контексті регулювання порядку будівництва, введення в експлуатацію об'єктів, а також державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Мінрегіон

Виконано
— коментарі: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» № 199-IX, прийнято 17.10.2019. Законом передбачається, зокрема, врегулювання єдиного порядку присвоєння адрес об'єктам нерухомого майна в межах населеного пункту та за його межами. Також вирішення питання передбачається шляхом визначення місцезнаходження об’єкту будівництва шляхом присвоєння об’єкту, що проектується або споруджується «ідентифікатора об’єкта нового будівництва» на відміну від ідентифікатора об’єкта нерухомості – «адреси об’єкта нерухомого майна».

Спільно з обласними управліннями будівництва обласних державних адміністрацій:1. передбачити в щорічному плані діяльності Міністерства регулярну методичну роботу із замовниками закупівель відносно підходів до визначення вартості предмета закупівель шляхом проведення тренінгів (у тому числі за рахунок міжнародної технічної допомоги) і випуску методичних рекомендацій, в яких будуть враховані наступні правила:при очікуваному фінансуванні будівництва об'єкта протягом декількох років замовнику слід проводити процедуру закупівлі на загальну очікувану вартість робіт за об'єктом в цілому, а за результатами процедури закупівлі з переможцем укладати довгостроковий договір про закупівлю, який передбачає виконання робіт протягом декількох років; плануючи закупівлю, слід пам'ятати, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, для того щоб уникнути проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону (ч. 5 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі»).для визначення очікуваної вартості закупівлі робіт слід керуватися нормативними документами України в галузі будівництва, які визначають правила визначення вартості будівництва, проектно-вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво - національними стандартами. Зокрема, неухильно використовувати при розрахунку вартості робіт національний стандарт України «Правила визначення вартості будівництва» ДСТУ Д.1.1-1:2013. Цей стандарт носить обов'язковий характер при визначенні вартості будівництва об'єктів, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії; застосування його визначається договором. Отже, як у вимогах до розрахунку ціни пропозиції, так і в проекті договору про закупівлю (а саме - в умовах щодо визначення договірної ціни договору підряду) доцільно відзначити умову про застосування цього стандарту.у разі планування учасником залучення субпідрядних організацій для виконання робіт ціна пропозиції конкурсних торгів повинна включати вартість усіх запропонованих до виконання робіт, передбачених документацією конкурсних торгів, з урахуванням робіт, запланованих до виконання субпідрядними організаціями.2. для підготовки закупівель та виготовлення тендерної документації замовникам закупівель використовувати затверджений робочий проект з відповідними погодженнями, затвердженими і вирішеними земельними питаннями (якщо це передбачено). Стадії робочого проекту має передувати обґрунтування необхідності проведення ремонтних робіт за системою управління якістю за відповідними видами інфраструктури, техніко-економічне обґрунтування і громадське обговорення для визначення всіх можливих ризиків.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: На виконання пункту 7 частини першої статті 8 Закону України “Про публічні закупівлі” на сайті Мінекономрозвитку створено інформаційний ресурс Уповноваженого органу, спрямований на поширення інформації щодо застосування законодавства про публічні закупівлі, який дозволяє отримати он-лайн консультації рекомендаційного характеру з питань закупівель, а також ознайомитися із узагальненими відповідями, що готуються з урахуванням поширених проблемних питань всім суб’єктам сфери публічних закупівель.

Розробити і подати законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України та інших пов'язаних нормативно-правових актів, зокрема:Введення чіткого максимального терміну для здійснення оплати за договорами закупівлі (не більше 30 робочих днів);Впровадження інструменту штрафування за затримку платежів замовниками закупівель.

Мінфін

Виконано
— коментарі: Компромісна реалізація: В електронній системі публічних закупівель ProZorro з'явилася довгоочікувана функція перевірки оплати за контрактом. Завдяки зусиллям Мінекономрозвитку, команди ProZorro, Міністерства фінансів, системи Є-Data і проекту .007, кожен бажаючий може ознайомитись не тільки із текстом контракту, який було підписано з переможцем тендеру, а ще й дізнатися, чи була проведена по ньому оплата.

Внести зміни в Господарський кодекс України в частині договорів підряду на виконання робіт, укладених відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" про вимоги щодо надання вільного доступу до інформації про хід виконання робіт замовником та виконавцем (підрядником, субпідрядником і інженером з технічного нагляду) з метою забезпечення громадської підзвітності державних замовників на всіх етапах закупівель, починаючи від проектування до завершення будівництва і введення в експлуатацію.

Мінекономіки
Мінрегіон

Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі: Мінекономрозвитку лютому 2019 року проведено нараду з представниками Мінрегіону та експертами по даному питанню Ради бізнес-омбудсмена. Зокрема, враховуючи інформацію Мінрегіонбуду щодо створення робочої групи з державного будівельного контролю, що, серед іншого, працює над розробленням електронного кабінету, в якому буде висвітлюватись вся інформація про об’єкти будівництва, учасники зустрічі погодились з тим, що пункт 23 Рекомендацій втратив актуальність, наразі відсутня потреба внесення змін до Господарського Кодексу України в частині надання вільного доступу до інформації про хід виконання робіт замовником та виконавцем (підрядником, субпідрядником і інженером з технічного нагляду). Про результати робочої зустрічі Раду бізнес-омбудсмена було проінформовано листом Мінекономрозвитку від 25.03.2019 № 3301-04/12680-07. Протягом 2016-2019 років РБО не отримувала скарг на відповідні процедури. Таким чином рекомендація не є актуальною і знята з контролю.

Підготувати зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»:

-щодо: доповнення основних термінів закону (ст. 1) поняттям «консорціум» для забезпечення можливостей спільного подання пропозиції на торги декількома учасниками без створення окремої юридичної особи.

-щодо зменшення (а в подальшому і скасування, принаймні для закупівель вище порогів ЄС) обов'язкового мінімуму вагомості критерію «низька ціна» з 70% до 50% для закупівлі робіт. Домінування тільки «низької ціни» при одночасно слабо описаних умов договору та вимог до предмету закупівлі може спричинити невиконання або неналежне виконання договору переможцем з найнижчою ціною.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: 19.04.2020 набула чинність нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі», що була затверджена 19.09.2019 Законом України № 114-IX. А. Забезпечено правову можливість для участі групи суб’єктів господарювання як учасників процедур (консорціумів); Б. Альтернативним вирішенням проблеми наявності обов'язкового мінімуму вагомості критерію «низька ціна» в новій редакції ЗУ «Про публічні закупівлі» запроваджено критерій життєвого циклу. Слід також зазначити, що з метою попередження виникнення проблем з демпінгом, недобросовісною, антиконкурентною поведінкою на ринку Закон передбачає визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції та можливість відхилення замовником такої пропозиції, якщо учасник не надав належного обґрунтування аномально низької ціни своєї пропозиції.

При підготовці законопроекту "Про концесії" врахувати необхідність внесення відповідних змін до Закону України "Про публічні закупівлі" стосовно оприлюднення інформації про концесійні конкурси на єдиному веб-порталі закупівель.

Мінекономіки

Виконано
— коментарі: Закон України «Про концесію» № 157-IX від 03.10.2019 передбачає взаємодію з єдиним веб-порталом закупівель

Включити в робочі плани подальшої адаптації законодавства про публічні закупівлі до законодавства ЄС Директиву 2014/24/ЄС про публічні закупівлі та Директиву 2014/25/ЄС про закупівлі підприємствами, які працюють у сфері водозабезпечення, енергетики, транспорту та поштових послуг. Зокрема, стосовно положень європейського законодавства, які релевантні при проведенні публічних закупівель, пов'язаних із будівництвом (критерії "life-cycle costs" (що особливо важливо в будівництві, де на етапі закупівель необхідно враховувати витрати на обслуговування та утримання об'єкту, усунення дефектів протягом гарантійного терміну), впливу репутації компанії на можливість брати участь в закупівлях, поняття аномально низької ціни - abnormally low price тощо).

Мінекономіки

Виконано