Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.
Назва звіту
|
Надані рекомендації
|
Статус виконання
|
---|---|---|
Системний звіт «Природні монополісти vs. конкурентний бізнес: шляхи поліпшення співпраці» |
Зобов'язати операторів інженерних мереж оприлюднювати інформацію про технологічні вимоги щодо підключення до мереж для сприяння реалізації інвестиційних програм. НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, вказана вимога наразі встановлена для операторів газотранспортної та газорозподільчої систем у силу положень Кодексу газотранспортної системи та Кодексу газорозподільних систем.Також згідно з пунктом 4.1.38 Кодексу систем розподілу ОСР оприлюднюють та оновлюють всю необхідну інформацію на офіційному веб-сайті й несуть відповідальність за своєчасність оприлюднення інформації і її достовірність.Втім, чинне законодавство не зобов’язує операторів інших мереж (тепло-, водопостачання і водовідведення) публікувати інформацію щодо технологічних вимог для приєднання до мереж. Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП листом від 18.10.2019 року №11129/13.2/7-19 повідомлено, що виконання цього заходу не передбачено.
|
НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Згідно з інформацією, наданою НКРЕКП, починаючи з 12.11.2017 замовники послуги з приєднання до електромереж можуть відслідковувати у режимі online детальний перебіг подій щодо організаційних та технічних заходів, які здійснюються електропередавальною організацією з метою надання послуги з приєднання замовнику. Порядок функціонування особистого кабінету закріплений у пункті 4.9 Кодексу систем розподілу.Водночас, вказана вимога не імплементована у відношенні до операторів інших мереж (газо-, тепло-, водопостачання і водовідведення).
|
|
АМКУ |
В процесі виконання
— коментарі:
Як вбачається із тексту Меморандуму, укладеного між АМКУ та НКРЕКП, останні погодили, серед іншого, (і) здійснювати взаємний обмін інформацією щодо проблемних питань на ринках електричної енергії, природного газу та у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення для можливості оперативного вжиття, в межах компетенції, заходів щодо їх врегулювання; (іі) створити ефективне конкурентне середовище під час впровадження нових моделей ринків електричної енергії, природного газу та сфер теплопостачання, водопостачання та водовідведення, спрощення процедури приєднання обладнання споживачів до інженерних мереж природних монополій:http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/130144;jsessionid=847042A438B05A2E8334164C53780D1B.app1 Водночас, Раді не відомий характер, систематичність і результативність заходів, що вживаються НКРЕКП спільно з АМКУ в рамках виконання Меморандуму.
|
|
Підготувати нормативно-правову базу щодо впорядкування питань, пов'язаних із повноваженнями місцевих органів влади та порядком встановлення пріоритетності укладання договорів на закупівлю теплової енергії в разі приєднання до теплової мережі двох або декількох теплопостачальних організацій. Мінрегіон |
В процесі виконання
— коментарі:
Статтею 21 Закону України "Про теплопостачання" створені умови для розвитку конкуренції на ринку теплової енергії та закладені основні принципи такої конкуренції. Однак подальшого розвитку вони не набули. Зокрема, наразі не розроблений і не затверджений Порядок проведення конкурсу зі встановлення пріоритетності укладання договорів на закупівлю теплової енергії в разі, якщо до магістральної або місцевої теплової мережі теплопостачальної організації приєднані дві або декілька теплогенеруючих організацій.
|
|
НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
НКРЕКП спільно з консультантами проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» проводиться робота щодо розробки проектів відповідних нормативних документів з питань приєднання до системи централізованого теплопостачання.У рамках вказаного проекту USAID спеціалісти НКРЕКП є членами робочої групи, що працює над розробкою порядку (методики) приєднання до теплових мереж, розрахунку плати за приєднання та фінансування послуг з приєднання тощоВказані порядки (методики) на разі не затверджені а тому відповідні консультації повинні і надалі проводитись за необхідності.
|
|
Розробити Правила приєднання до водопровідних та каналізаційних мереж так, щоб вони регулювали, зокрема, питання надання/отримання Технічних умов, оплати за приєднання до мереж водопостачання і каналізації на основі формули із урахуванням вартості робіт та послуг окремих етапів цих процедур.Нові Правила повинні розмежовувати поняття «доступ» і «приєднання/підключення», а також містити норми, які регулюють питання, пов'язані з:наданням / отриманням дозволу на приєднання;проектуванням об'єкта будівництва (мереж водопостачання та водовідведення);особливостями надання / отримання технічних умов, у т.ч. визначенням порядку (методики) формування вартості послуг з видачі технічних умов;визначенням порядку оплати за приєднання, враховуючи вартість робіт і послуг окремих етапів цієї процедури (зокрема, робіт і послуг, пов'язаних з підключенням до інженерних мереж водопостачання та водовідведення);визначенням пайового внеску (зокрема, з метою запобігання випадків примусу замовників під виглядом пайового внеску купувати на користь власника мереж матеріальні цінності та / або виконувати певні роботи, які безпосередньо не відносяться до замовленої заявником процедури приєднання);тимчасовим приєднанням;прийняттям мереж в експлуатацію для можливості транспортування ресурсу;зміною власника об’єкта унеможливлюючи зловживання і встановлення невиправданих вимог. НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Згідно з листом Мінрегіон № 8/13.1/1370-21 від 16.03.21 проект наказу «про внесення змін до Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України» наразі опрацьовується структурними підрозділами Мінрегіону.
|
|
НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
НКРЕКП протягом 2015-2017 рр. розробила нормативну базу з питань впровадження стимулюючого регулювання у сфері електроенергетики та комунальних послуг, а саме у сфері передачі електричної енергії, розподілу електричної енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, теплопостачання:Таким чином, наразі Рада намагається встановити сфери, у яких концепція переходу від методу тарифоутворення «витрати плюс» на RAB методологію ще не розроблена та потребує подальшого нормативно-правового урегулювання.
|
|
НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Представники НКРЕКП у складі Робочої групи, створеної ФДМУ, разом з представниками ФДМУ взяли участь у розробці змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом ФДМУ № 293 від 12.03.2013. За результатами спільної діяльності Робочої групи та співпраці з консультантами Проекту USAID напрацьовані зміни для розгляду та надання пропозицій листом від 13.02.2017 № 1510/18/7-17 направлено на розгляд до ФДМУ.Роботи із підготовки до впровадження стимулюючого регулювання у сфері теплопостачання по розробці проекту укрупнених показників вартості відтворення, які будуть додатками до Методики, безпосередньо проводять учасники пілотного проекту, а саме ПАТ «Київенерго» та ПАТ «Облтеплокомуненерго» м. Чернігів за участю державного підприємства «Науково-дослідний інститут будівельного виробництва».
|
|
Створити єдину інформаційну систему для сектору та систему бенчмаркінгу. НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Як повідомила Раду НКРЕКП, розробка та створення інформаційної системи для збору інформації від ліцензіатів передбачена «Програмою сприяння регуляторній реформі централізованого теплопостачання України» за рахунок коштів Гранту Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA). Водночас, Раді не відомі дії, що вчинюються НКРЕКП задля створення такої системи.
|
|
НКРЕКП |
В процесі виконання
— коментарі:
Вимоги з розкриття на веб-сторінках провайдерів послуг щодо головних показників їх діяльності визначені Законом України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», який був прийнятий Верховною Радою України 10.12.2015.Водночас, провайдери послуг здебільшого не забезпечили впровадження норм цього Закону.
|