Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.
Назва звіту
|
Надані рекомендації
|
Статус виконання
|
---|---|---|
Системний звіт «Проблеми адміністрування податків для бізнесу в Україні» |
Принцип депонування ПДВ рахунків повинен бути вилучений з Податкового кодексу через його невідповідність найкращим міжнародним практикам та шкідливий вплив на повсякденну діяльність платників податків. Таким чином електронне адміністрування ПДВ уже не буде використовуватися як засіб поповнення державного бюджету за рахунок вимивання оборотних коштів підприємств і почне виконувати свою основну адміністративну функцію. ДПС |
Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі:
Відповідні поправки були запропоновані РБО під час обговорення змін до Податкового кодексу України у грудні 2015 р. Проте пропозиції не були прийняті Мінфіном.
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Продовжується реалізація Закону № 1797 від 21.12.2016 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні", який спрямований на спрощення адміністрування податків та є важливою частиною реформи ДФС. Це спільне минулорічне напрацювання депутатів, експертів та представників бізнесу.
|
|
Забезпечити обізнаність податкових органів на місцях та їх належну підготовку для ефективної підтримки платників податків з усіх видів питань, які виникають в процесі функціонування електронного адміністрування ПДВ. Крім того, ДФС має оперативно збирати інформацію про найбільш поширені проблеми, які виникають в процесі функціонування системи електронного адміністрування ПДВ, з подальшим наданням офіційних роз'яснень. ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Дана рекомендація неодноразово обговорювалась під час зустрічей між РБО та ДФС. Незважаючи на те, що ДФС видає роз'яснення платникам податків щодо найбільш типових проблем, територіальні податкові органи зазвичай не готові ефективно підтримувати платників податків за всіма видами питань, що виникають у зв'язку з функціонуванням електронного адміністрування ПДВ.
|
|
Після усунення недоліків у функціонуванні електронного адміністрування ПДВ ДФС та Мінфін повинні забезпечити стабільність відповідних законів і підзаконних нормативно-правових актів, щоб вони залишалися незмінними (або змінювалися неістотно) протягом значного часу. Відчуття передбачуваності дозволить платникам податків планувати свою діяльність і значно знизити адміністративні витрати, зокрема пов'язані із необхідністю пристосування до нових правил і положень. Мінфін |
Виконано
|
|
ДПС |
Виконано
— коментарі:
У 2017 році ДФС та Державна казначейська служба України створили прозорий, інформативний і зручний інтерфейс електронної системи обліку, спрямований на забезпечення платників податків інформацією про стан їх ПДВ рахунків. Такий електронний кабінет надає інформацію платнику податків, у тому числі з можливістю звіряння даних системи електронного адміністрування із даними ПДВ звітності.
|
|
ДПС |
Виконано
— коментарі:
Передбачено в Законі № 1797 від 21.12.2016 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні".
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
21.10.2015 прийнято наказ Мінфіну № 916 «Про затвердження Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами». Зокрема, відповідно до Порядку № 916 розгляд матеріалів скарги у закритому засіданні відбувається за участю уповноваженого представника РБО; у РБО є можливість подавати власні заперечення.Проте, процедура адміністративного оскарження потребує подальшого вдосконалення.
|
|
До Постанови КМУ № 39 від 17.01.2011, а також спільного Наказу Державної податкової служби України та Держказначейства № 68/23 від 3 лютого 2011 року мають бути внесені зміни про те, що відділи Держказначейства повинні негайно виплачувати платнику податків суму відшкодування ПДВ, яка підтверджена судовим рішенням, що вступило в силу, без будь-якого подальшого підтвердження податковими органами. ДПС |
Виконано
— коментарі:
Законом № 1797 від 21.12.2016 передбачено запровадження автоматичного Реєстру відшкодування ПДВ. Це новий прозорий підхід до відшкодування ПДВ. Проте, задля відповідної виплати необхідно, щоб податкові органи на місцях вносили відповідну інформацію про судове рішення "в силі" до Податкового блоку.
|
|
Мінфін |
Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі:
Відповідні поправки були запропоновані РБО під час обговорення змін до Податкового кодексу України в жовтні-грудні 2016 р. Проте пропозиції не були прийняті робочою групою при Мінфіні.
|
|
Мінфін |
В процесі виконання
— коментарі:
Відповідні зміни до законодавства в даний час затверджуються Мінфіном з відповідними регуляторними органами.
|
|
Державний бюджет України повинен відображати сальдований ПДВ (тобто, різницю між надходженнями від ПДВ і витратами на відшкодування ПДВ). Для цього Бюджетний кодекс України повинен бути відповідно змінено. На наш погляд, даний підхід дозволить подолати традиційну аргументацію податкових органів, що суми ПДВ до відшкодування обмежуються державним бюджетом. Мінфін |
Виконано
— коментарі:
В державному бюджеті, починаючи з 2016 року, планові надходження ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) відображаються як сальдо між збором податку та його відшкодуванням. Такий саме принцип передбачено і у схваленому бюджеті на 2019 рік.
|
|
Доцільно офіційно визнати суми невідшкодованого ПДВ внутрішнім державним боргом та розпочати переговори про його реструктуризацію з платниками податків. Вибір механізмів реструктуризації має бути досить гнучким, щоб дозволити враховувати специфіку конкретного випадку і сфери бізнесу кожного платника податків. Мінфін |
Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі:
Законом № 1797 від 21.12.2016 передбачено запровадження автоматичного Реєстру відшкодування ПДВ.17.01.2018 КМУ ухвалив законопроект, який врегульовує питання щодо відшкодування ПДВ для платників податків, які подали заяви до 01.02.2016 та не отримали бюджетного відшкодування.Крім того, законопроект врегулює питання повернення сум податку на додану вартість, заявлених до бюджетного відшкодування до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 органами ДФС було відмовлено у бюджетному відшкодуванні (платник податку не мав права на отримання бюджетного відшкодування) та по яких набуло чинності рішення суду на користь платника податку щодо такого бюджетного відшкодування.Таким чином, даний законопроект забезпечить рівні умови платникам податків під час застосування положень Кодексу з питань відшкодування сум податку на додану вартість з держбюджету за заявами, включеними до Тимчасового реєстру та заявами, по яких закінчено процедури адміністративного, судового оскарження.
|
|
Мінфін |
Виконано
— коментарі:
З березня 2016 року, фіскальні органи не мають повноважень складати 18-ОПП (повідомлення про відсутність за місцезнаходженням юридичної особи):Відповідні положення були виключені з Порядку обліку платників податків згідно з наказом Міністерства фінансів України від 18.03.2016 р. № 375.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
На місцях у контролюючих органах – сервісні функції, а контролюючі передані до ГУ ДФС.Процедура притягнення до відповідальності залишається складною для реалізації і дозволяє посадовим особам уникати дисциплінарного покарання.
|
|
ДПС |
Не розпочато
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Наявна позитивна динаміка. Робляться зусилля щоб практика Верховного Суду враховувалася податковими органами.
|
|
Мінфін |
В процесі виконання
— коментарі:
Дана рекомендація неодноразово обговорювалась під час зустрічей між РБО та ДФС. Проте її практичне застосування все ще досить обмежене.
|
|
Випадки зловживання службовим становищем з боку податкових органів при порушенні кримінальної справи за результатами податкової перевірки стосовно посадових осіб платника податків мають бути припинені. Запобігання зловживанню службовим становищем у ході порушення кримінальних справ та гарантоване системою "стримування і противаг" та персональною відповідальністю посадових осіб податкових органів. ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
У 2016 році були внесені відповідні зміни до Методичних рекомендацій. Кількість нових кримінальних проваджень загалом зменшилась. Кримінальні провадження до закінчення процедури адміністративного оскарження порушуються лише у поодиноких випадках.
|
|
Поки відповідне податкове зобов'язання платника податків належним чином не буде вважатися узгодженим (тобто, до закінчення адміністративного оскарження та/або закінчення оскарження в суді), податковим органам має бути заборонено порушувати кримінальні провадження відносно посадових осіб платника податків за результатами податкової перевірки. Мінфін |
В процесі виконання
— коментарі:
Ст. 56.22. ПКУ: "Якщо платник податків оскаржує рішення контролюючого органу в адміністративному порядку та/або до суду, повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального правопорушення щодо ухилення від сплати податків не може ґрунтуватися виключно на цьому рішенні контролюючого органу до закінчення процедури адміністративного оскарження або до остаточного вирішення справи судом."
|
|
Підхід, який вкорінився в усталену судову практику і згідно з яким незначні помилки в первинних документах не можуть бути використані в якості підстави для донарахування податкових зобов'язань, накладення на платника податків штрафів та пені, має бути відображений в Податковому кодексі і застосовуватись на практиці. Мінфін |
В процесі виконання
— коментарі:
Верховний Суд у своїх рішеннях відмічає, що факти наявності помилок у оформлених первинних документах або відсутності окремих з них самі по собі не можуть бути підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається та іншими доказами підтверджується реальність її здійснення. Виконання зазначеної рекомендації потребує підготовки спеціального роз’яснення ДФС із конкретними прикладами таких помилок.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Відповідно до ст. 78 ПКУ документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з підстав передбаченої статті.Динаміка позитивна є – кількість позапланових перевірок дещо скоротилась. В той же час, ризик орієнтована система фактично ніколи не застосовується на практиці. Наразі актуальним стало питання включення платників до плану перевірок. Відповідно до Податкового Кодексу план складається один на цілий рік. З лютого 2018 ДФС почало вносити масові зміни до плану перевірок з порушенням прямої норми ПК.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Статистичні дані публікуються на сайті ДФС, проте їх форма та інформативність потребують вдосконалення.
|
|
Прозорість і об'єктивність процедури адміністративного оскарження має бути забезпечена обов'язковим залученням незалежних фахівців, які будуть брати участь у розгляді скарг платників податків. Такі фахівці повинні бути незалежні від ДФС та Мінфіну. Залучення експертів повинно бути обов'язковим, незалежно від розміру неузгодженого податкового зобов'язання. ДПС |
Виконано
— коментарі:
21.10.2015 прийнято наказ Мінфіну № 916 «Про затвердження Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами». Зокрема, відповідно до Порядку № 916 розгляд матеріалів скарги може відбуватись за участі уповноваженого представника РБО та Мінфіну; у РБО є можливість подавати власні заперечення. Проте, процедура адміністративного оскарження потребує подальшого вдосконалення.
|
|
Строк адміністративного оскарження, доступний платнику податків повинен бути збільшений, у той час як строк для відповіді податкового органу має бути зменшений. Цей строк може становити 30 календарних днів для обох сторін. Мінфін |
Рекомендація більше не є актуальною
|
|
Податковий кодекс має бути доповнений заходами адміністративної та фінансової відповідальності посадових осіб податкових органів за неправомірні дії і непрофесійну поведінку. Мінфін |
В процесі виконання
— коментарі:
Відповідні зміни до законодавства в даний час затверджуються Мінфіном з відповідними регуляторними органами.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Дана рекомендація неодноразово обговорювалась під час зустрічей між РБО та ДФС. Проте її практичне застосування все ще досить обмежене. Як ДФС, так і місцеві податкові органи, як правило, застосовують фіскальний підхід до тлумачення положень Податкового кодексу. Відтак, на практиці цей принцип практично ніколи не застосовується. Виключення – усталена позиція Верховного Суду або офіційна позиція Мінфіну.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Дана рекомендація неодноразово обговорювалась під час зустрічей між РБО та ДФС. Проте її практичне застосування все ще досить обмежене.
|
|
ДПС |
В процесі виконання
— коментарі:
Дана рекомендація неодноразово обговорювалась під час зустрічей між РБО та ДФС. Проте її практичне застосування все ще досить обмежене, через велику кількість поточних спорів (біля 100 тисяч). В той же час з 2016 року всі звернення до Верхового Суду проходять погодження з ДФС.
|