You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системный звіт "Проблемні питання регулювання зовнішньо-економічної діяльності в Україні"

Розробити зміни до Закону України «Про металобрухт» щодо регулювання експорту та імпорту для модернізації законодавства та вдосконалення економічних і правових положень, пов’язаних з операціями з металобрухтом.

МЕРТ

В процесі виконання
— коментарі: Частину першу статті 9 Закону України «Про металобрухт» щодо обов’язкової реєстрації контрактів (договорів, угод) на експорт металобрухту виключено на підставі Закону № 1455-VIII від 12.07.2016. 17.01.2018 у ВРУ зареєстровано Проект Закону 7497 «Про детінізацію ринку металургійної сировини (про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо операцій з металобрухтом)». Поточний статус – опрацьовується в комітеті.
Привести законодавство про квотування експорту металобрухту у відповідність до зобов'язань України перед СОТ і зобов'язань, пов'язаних із впровадженням ПВЗВТ між ЄС та Україною.

МЕРТ

Не розпочато
— коментарі: У вересні 2016 року президент України підписав законопроект № 3868 «Пропозиції Президента до Закону "Про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" щодо зменшення дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку"», що встановлює додаткові мита на вивіз брухту чорних металів.1.08.2017 президент України підписав прийнятий Радою 13.07.2017 закон про пролонгацію дії підвищеної вивізного мита на брухт чорних металів у розмірі EUR 30/тонна (раніше EUR 10/тонна) ще на один рік.Вищенаведене суперечить принципам СОТ та Угоді про ПВЗВТ з ЄС.
Переглянути підхід до формування обсягів експорту металобрухту із урахуванням промислової потреби у металобрухті металургійних підприємств. Промислові потреби повинні базуватися на чітких статистичних даних виробництва сталі за попередній рік, прогнозі на поточний рік і детальному аналізі споживання металобрухту на внутрішньому ринку.

МЕРТ

Не розпочато

Розподіляти обсяги металобрухту за принципом "попит-пропозиція" відповідно до кількості заяв на експортні квоти від внутрішніх підприємств.

МЕРТ

В процесі виконання
— коментарі: Постановою КМУ від 20.12.2017 №1018 «Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2018 рік» квотування експорту металобрухту не запроваджено.
Збільшувати експорт у разі надмірного накопичення металобрухту і повного забезпечення металобрухтом внутрішніх металургійних підприємств.

МЕРТ

Не розпочато
Змінити колегіальний принцип квотування, який наразі використовується МЕРТ. Як альтернативу можна використовувати аукціон. Такий підхід забезпечує мінімальне втручання регулятора у процес розподілу квот. У випадку подальшого використання системи квот для експорту металобрухту, переглянути підхід до формування відповідальної Комісії у МЕРТ. Внести зміни до чинної нормативно-правової бази і встановити публічні, чіткі та конкурентні процедури і правила розподілу квот на експорт металобрухту.

МЕРТ

Не розпочато
— коментарі: Виходячи з потреби брухту чорних металів, КМУ має право запроваджувати режим квотування або повну заборону його експорту. Дія цього положення не поширюється на експорт брухту та відходів чорних металів до країн, з якими Україна має відповідні взаємні міжнародні зобов'язання
Внести наступні зміни до Постанови КМУ № 155 від 15.02.2002: ввести вичерпний список підстав для відмови у реєстрації експортних контрактів з метою уникнення будь- якого зловживання повноваженнями зі сторони посадовців МЕРТ та невірного тлумачення регулятивних норм; ввести часові обмеження для прийняття рішення про реєстрацію експортних контрактів МЕРТ; ввести процедуру оскарження у випадку прийняття негативного рішення; ввести чіткі кінцеві строки для виконання перереєстрації експортного контракту на випадок коливань на світовому ринку, як вказано в пункті 11 Постанови КМУ.

МЕРТ

Рекомендація більше не є актуальною
— коментарі: Уряд скасував інститут реєстрації контрактів на експорт металобрухту. Постановою КМУ №1035 від 28.12.2016 Постанова КМУ № 155 від 15.02.2002 втратила чинність.
Запобігати можливим порушенням з боку нечесних гравців на ринку через відмову від "ручного контролю" ділової репутації заявників; здійснювати моніторинг міжнародних контрактів шляхом обміну відповідною інформацією з ДФС (включаючи митницю).

МЕРТ

Не розпочато
Вивчити вимоги для отримання офіційних висновків щодо класифікації металобрухту так званого "Зелений переліку" відходів МЕРТ у співробітництві з Мінприроди. Якщо це не суперечить Базельській конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, рекомендується скасувати вимогу отримання такого сертифікату експортерами.

МЕРТ

Не розпочато
Рекомендується підготувати та прийняти нову редакцію Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», яка відображатиме сучасну тенденцію регулювання торгівлі, членство України в СОТ, а також охоплюватиме всі необхідні положення правової системи ЄС (acqui communautaire), зокрема: забезпечити повну відповідність закону угодам СОТ і вимогам ЄС, розширюючи доступ до світових ринків, зокрема: (а) спрощення формальностей і процедур; (б) гармонізацію відповідних законів і правил; (в) використання міжнародних угод; (г) співпрацю щодо і регулювання; змінити правила зовнішньої торгівлі, ліцензування експорту/імпорту та заходи із захисту відповідно до норм і правил СОТ (наприклад, ліцензії повинні вимагатися тільки для імпорту/експорту товарів, які впливають на громадську безпеку, життя і здоров'я громадян, тварин, рослини тощо відповідно до визначення, що використовується в ЄС); на підставі проведених консультацій із зацікавленими сторонами потрібно зменшити (а) кількість міжнародних торгівельних операцій, що підлягають ліцензуванню експорту та імпорту; (б) кількість товарних груп, які підлягають регулюванню чи обмеженню на експорт-імпорт; реалізувати методи регулювання квот на експорт-імпорт згідно з найкращими практиками та рекомендаціями СОТ («першим прибув – першим був обслужений», аукціонне право на квоту, безкоштовна передача прав на квоту).

КМУ
МЕРТ

В процесі виконання
— коментарі: У грудні 2017 року, у ВРУ був зареєстрований проект закону "На захист українських експортерів!" (про внесення змін до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність") з метою лібералізації механізму спеціальних санкцій по відношенню до осіб, які займаються зовнішньою торгівлею в Україні. Цей законопроект був розроблений Робочою групою, до складу якої увійшли спеціалісти провідних бізнес-асоціацій, проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), UkraineInvest та представники РБО.
Зменшити особисті контакти з заявником і кількість обов'язкових документів, що мають бути надані для отримання дозволу на експорт-імпорт, забезпечити зміни в системі подання документів на користь використання електронної інформації з державних баз даних, а не з паперових документів.

МЕРТ

Не розпочато

Опублікувати Єдиний офіційний перелік товарів, які підлягають експортному контролю, на офіційному веб-сайті Держекспортконтроль. Держекспортконтроль має забезпечувати регулярну актуалізацію списку.

МЕРТ
Держекспортконтроль

Виконано
— коментарі: У 2017 році, Держекспортконтролем гармонізовано усі зміни до списків товарів подвійного використання в Єдиний список, який за своєю структурою відповідає Єдиному списку товарів подвійного використання Європейського Союзу, наведеному у додатку 1 до Регламенту Ради ЄС № 428/2009, що встановлює режим Співтовариства з контролю за експортом, передачею, брокерською діяльністю та транзитом товарів подвійного використання. Зазначений Список опубліковано на офіційному веб-сайті Держекспортконтролю.
Держекспортконтроль має дотримуватися нормативних строків проведення державної експертизи і розгляду документів. Для досягнення цієї мети можна рекомендувати здійснення наступних комплексних заходів разом з МЕРТ: введення інтегрованої електронної системи документообігу для спрощення процесу експертизи; слід передбачити можливість контролю строків із боку контролюючого органу (МЕРТ); введення практики пояснення контролюючому органу причин кожної затримки у проведенні державної експертизи; застосування адміністративного покарання до відповідальних посадових осіб за результатами регулярного моніторингу з боку МЕРТ.

МЕРТ
Держекспортконтроль

В процесі виконання
— коментарі: Відповідно до листа Держекспортконтролю від 26.03.2018, останнім вживаються заходи із розробки та впровадження електронної системи ліцензування, під час користування якою заявник бачитиме проходження заяви, часові проміжки етапів її розгляду.

Система державної експертизи товарів, які підлягають експортному контролю, повинна бути організована таким чином, щоб забезпечити оптимізацію витрат, ресурсів і часу представників бізнесу. Представники бізнесу повинні мати доступ до ліцензованих експертних установ на території України. Держекспортконтроль має забезпечити оптимальну інфраструктуру для проведення державної експертизи товарів подвійного використання, що включає (а) наявність ліцензованих експертних організацій у сфері експортного контролю для усіх видів товарів подвійного використання; (б) наявність інформації про це на офіційному веб-сайті; (в) проведення інформаційно-роз'яснювальних заходів для представників підприємств, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність, пов'язану з товарами подвійного використання.

МЕРТ
Держекспортконтроль

В процесі виконання
— коментарі: Перелік юридичних осіб, які мають повноваження на здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю розміщений на офіційному веб-сайті Держекспортконтролю. Проведення інформаційно-роз’яснювальних заходів для представників підприємств, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність, пов’язану з товарами подвійного використання, здійснюється під час проведення семінарів та конференцій, а також в рамках функціонування телефону «гаряча лінія».
Держекспортконтролю слід розробити і прийняти Керівництво зі стратегічних товарів та послуг, яка включатиме: (i) опис спеціальних міжнародних режимів; (ii) нормативно- правову базу; (iii) задіяні державні органи; (iv) опис і категорії спеціальних товарів; (v) політику і правила експорту-імпорту і транзиту спеціальних товарів; (vi) детальний опис порядку ліцензування і т.д.

МЕРТ
Держекспортконтроль

В процесі виконання
— коментарі: Відповідно до листа Держекспортконтролю від 26.03.2018, наразі готуються зміни до відповідних Порядків, необхідних у зв'язку з прийняттям Єдиного списку товарів подвійного використання.

На довгострокову перспективу пропонується розробити спеціальний розділ у новій редакції Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», який відповідатиме правилам СОТ, законодавству ЄС, і найкращій практиці країн ЄС: опублікувати інформацію про штрафи та санкції. Ця інформація повинна містити перелік штрафів та санкцій, які будуть застосовуватися, підстави для їх застосування, відповідальний орган і порядок оплати; скоротити перелік підстав для застосування санкцій, а також переглянути різновиди таких санкцій, де це можливо; спеціальний порядок накладення штрафів і санкцій має кількісно обмежуватися в залежності від вартості наданих послуг, залежно від типу зовнішньої торгівлі або залежно від конкретної операції імпорту чи експорту; покарання повинне залежати від фактів і обставин справи та має відповідати ступеню тяжкості порушення.

МЕРТ

Виконано

За рекомендаціями РБО в короткостроковій перспективі МЕРТ має: розробити оперативний механізм негайного повідомлення компаній про спеціальні санкцій, введені проти них. Слід передбачити механізм посередництва до застосування спеціальних санкцій, який може містити будь-які пояснення та/або заперечення щодо передбачуваних порушень. затвердити чіткий мінімальний матеріальний поріг відхилень від норм Закону «Про зовнішньоекономічну діяльність» та оформити його відповідним наказом. зменшити максимальний термін розгляду заявок для програми індивідуального ліцензування до будь-якої раціональної кількості робочих днів. Рекомендується також брати до уваги типи зовнішньоторговельної діяльності. делегувати зобов’язання за індивідуальне ліцензування від МЕРТ до його обласних відділень.

МЕРТ

Виконано
Скасувати Постанову КМУ № 724 від 16.09.2015, якою державним митницям надані повноваження застосовувати орієнтовні показники для визначення митної вартості імпортованих товарів на власний вибір.

КМУ

Виконано
— коментарі: Постановою КМУ № 686 від 05.10.2016 визнано такою, що втратила чинність, постанова КМУ № 724 від 16.09.2015.
Прийняти зміни до Митного кодексу України стосовно введення процедур пост-аудит контролю. Основна ідея - перенесення контролю з етапу подання митної декларації на етап після випуску товарів у вільний обіг.

ДФС

В процесі виконання
— коментарі: КМУ внесено на розгляд ВРУ проект Закону "Поро внесення змін до Митного кодексу України (щодо деяких питань виконання Глави 5 Розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, з іншої сторони)", зареєстрований 29.12.2017 за № 7473, яким, зокрема передбачено запровадження нової форми контролю - пост-митний контроль.
Оновити список випадків, коли у митних органів можуть виникати питання щодо правильності заявленої митної вартості. У випадку, якщо працівник митниці вимагає додаткових консультацій щодо митної вартості товарів, джерело інформації повинно бути єдиним і чітким. У випадку, якщо у працівника митниці виникають сумніви, він повинен підтвердити свої сумніви документальними доказами.

ДФС

Не розпочато
Зменшити кількість перевірок протягом митного контролю і оформлення товарів у національній системі митних стандартів; зміцнити роль управління ризиками і пост-аудит контролю.

ДФС

Не розпочато
Забезпечити регулярне навчання працівників митниці, щоб покращити їх навички визначення митної вартості товарів. Надзвичайно важливо, щоб працівники митниці розвинули глибоке розуміння методів визначення вартості товарів і могли застосовувати офіційні рекомендації та роз'яснення Всесвітньої митної організації з цього питання.

ДФС

В процесі виконання
— коментарі: Підвищення кваліфікації працівників митниць ДФС здійснюється відповідно до Плану підвищення рівня професійної компетентності посадових осіб органів ДФС (семінари, тренінги, навчальні курси, лекції, "круглі столи", практичні заняття).
Перезавантажити систему пост-аудит контролю в Україні і забезпечити достатній рівень координації, планування, впровадження і виконання процедури відповідно до статей 345-354 Митного кодексу України, створити відповідну базу даних, графік аудиту, систему відстежування і тощо

ДФС

Не розпочато
— коментарі: Слід зазначити, що відродження цієї форми митного контролю заплановано на 2018 рік, відповідно до Плану дій з реформування митниці (Напрям 14), розробленому Мінфіном.
Підготувати і прийняти Закон України про компенсацію збитків, завданих незаконними діями працівників митниці, щоб посилити роль адміністративного досудового врегулювання спорів і запобігти зловживанню повноваженнями.

КМУ

В процесі виконання
— коментарі: Проектом Закону № 3763 від 13.01.2016 "Про Національну митну службу України" передбачається кримінальна, адміністративна, дисциплінарна та цивільно-правова відповідальність посадових осіб, винних у порушенні митного законодавства. Поточний статус - очікує розгляду.