Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.
Назва звіту
|
Надані рекомендації
|
Статус виконання
|
---|---|---|
Системний звіт «Адміністрування податків, які сплачує бізнес» |
Міністерству фінансів України та Державній податковій службі України – у разі необхідності, розробити та подати до Кабінету Міністрів України, а Кабінету Міністрів України – внести до Верховної Ради України законопроєкт, який передбачає внесення змін до пункту 73 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні Положення» Податкового кодексу України шляхом заміни у абзаці першому та абзаці другому слів та цифр «до 31 грудня 2019 року» словами «до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві». КМУ |
Виконано
— коментарі:
Ця рекомендація була по суті виконана шляхом внесення відповідних змін до законодавства ще у час, коли Системний звіт Ради готувався до публікації (до п. 73 підрозд. 2 розд. XX ПКУ внесено зміни Законом України від 14.07.2020 № 786-IX який набрав чинності 08.08.2020).
|
Забезпечити вжиття всіх необхідних заходів (у тому числі організаційних та технічних), які забезпечать поновлення показників СЕА ПДВ в тих платників ПДВ, реєстрація яких була анульована та у подальшому поновлена, без необхідності звернення платників до судів з вимогою щодо поновлення таких показників. Якщо це необхідно для імплементації рекомендації, викладеної вище - розробити та подати на затвердження Кабінету Міністрів України, а Кабінету Міністрів України - затвердити проєкт відповідних змін до Порядку № 569 або інших підзаконних нормативно-правових актів. КМУ |
Виконано
— коментарі:
Питання вже врегульовано законодавчо, з урахуванням рекомендацій РБО – постановою КМУ № 1024 від 28.10.2020 р. доповнено Порядок електронного адміністрування ПДВ (№ 569) пунктом 7-1 відповідного змісту. Ця рекомендація по суті не є самостійною. Вона лише пропонує можливий інструмент імплементації чотирьох рекомендацій (№6-9). В тій мірі, в якій деякі з нижченаведених рекомендацій були виконані саме з використанням цього інструменту, цю рекомендацію теж можна вважати виконаною.
|
|
Розробити зміни до Закону про ЄСВ (а також Інструкції №449 і Порядку №435 у відповідній частині), направлені на забезпечення практичної можливості списання суми недоїмки з єдиного внеску, а також нарахованих на неї штрафних санкцій і пені, фізичним особам-підприємцям, які станом на дату набрання чинності Законом №592 включили відомості про себе до ЄДР та внесли запис про припинення діяльності (тобто вчинили окремі дії, встановлені пунктом 9-15 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про ЄСВ, однак станом на дату набрання чинності Законом №592 мають неузгоджені суми недоїмки з ЄСВ, яка виникла у період з 1 січня 2017 року по дату реєстрації припинення діяльності). ДПС |
Виконано
— коментарі:
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 04 грудня 2020 року №1072-IX, що набрав чинності 10 грудня 2020 року, пункт 9-15 Закону про ЄСВ було викладено у новій редакції. Нова редакція цієї норми передбачає, зокрема, що заяви про списання сум недоїмки, а також штрафів і пені, можуть подавати як особи, які станом на дату подання заяви про списання недоїмки є платниками ЄСВ, зазначеними у пункті 4 частини 1 статті 4 Закону про ЄСВ (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), так і ті, що у період з 1 січня 2017 року до дати подання заяви вважалися такими платниками. Відповідно до консультації ДПС України, що міститься у Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі "ЗІР" (категорія 201.04), особам, які у строк до 31 серпня 2020 року уже зверталися до податкових органів із заявами про списання недоїмки, не потрібно звертатися із відповідною заявою повторно, - контролюючі органи проведуть списання на підставі документів, які були подані раніше.
|
|
Розробити зміни до Закону про ЄСВ (а також Інструкції №449 і Порядку №435 у відповідній частині), направлені на Скасування правових підстав для нарахування податковим органом сум єдиного внеску за червень-серпень 2020 року особам, які скористалися механізмом, встановленим пунктом 9-15 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про ЄСВ, та отримали позитивне рішення про повне чи часткове списання нарахованих після 1 січня 2017 року сум недоїмки, а також штрафів і пені. ДПС |
Виконано
— коментарі:
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 04 грудня 2020 року №1072-IX, що набрав чинності 10 грудня 2020 року, пункт 9-15 Закону про ЄСВ було викладено у новій редакції. Нова редакція цієї норми передбачає списання сум недоїмки, штрафних санкцій та пені, нарахованих за період з 1 січня 2017 року до 1 грудня 2020 року. Водночас, заяви на списання недоїмки подаються до 1 березня 2021 року. При цьому, лише 1 січня 2021 року набрали чинності зміни до пункту 2 частини 1 статті 7 Закону про ЄСВ, внесені Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" щодо усунення дискримінації за колом платників" від 13 травня 2020 року №592-IX, відповідно до яких ФОП на загальній системі оподаткування, який не отримав дохід (прибуток) у звітному періоді, має право, а не обов'язок, сплатити ЄСВ за себе у такому періоді. Більше того, якщо на такого ФОП поширюються норми Закону України "Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" 4 грудня 2020 року №1071-IX, вимога про сплату "мінімального" єдиного внеску з 1 по 31 грудня 2020 року не застосовується (пункт 9-16 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону). Отже, тільки у виключних випадках, - якщо особи, які бажають отримати списання недоїмки із ЄСВ, припинили свою державну реєстрацію як підприємці після 1 грудня 2020 року, і на них не поширюється дія пункту 9-6 розділу VIII Закону про ЄСВ, - податковий орган залишається вправі вимагати погашення недоїмки з ЄСВ за грудень 2020 року (1 100,00 грн.).
|
|
Здійснити масштабне інформування про норми Закону №592 суб’єктів господарювання, які були створені і зареєстровані до 1 липня 2004 року, проте відомості про яких не були внесені до ЄДР. ДПС |
Виконано
— коментарі:
З огляду на те, що кампанія зі списання недоїмки з ЄСВ, штрафних санкцій і пені розпочалась більше, ніж пів року тому (у червні 2020 року), територіальні органи, з точки зору Ради, уже провели необхідне інформування. Також 10 грудня 2020 року ДПС було опубліковано Інформаційний лист №17 "Щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів", де роз'яснюються відповідні норми Закону.
|
|
Державній податковій службі України - Видати лист-роз’яснення щодо наступних сфер (питань) обліку курсових різниць по валютним зобов’язанням: i. викласти чіткі критерії для з’ясування того, чи є компанії-нерезиденти дочірнім, або асоційованим, або спільним підприємством, так само як філією, представництвом або іншим підрозділом компаній-позичальників, ii. навести перелік критеріїв (не вичерпний), які доводять, що зобов’язання перед нерезидентами за договорами позики було таким, погашення якого не планувалося. Міністерству фінансів України - Видати лист-роз’яснення або узагальнюючу податкову консультацію, які б роз’яснювали методологію застосування положень ПК України з перерахованих вище питань. ДПС |
Виконано
— коментарі:
По дисконтуванню внесено зміни в НП(С)БО. У липні 2020 р. МінФін опублікував інформаційне повідомлення стосовно дисконтування.
|
|
Державній податковій службі України - Видати лист-роз’яснення щодо наступних сфер (питань) переведення боргу в капітал та збільшення власного капіталу компанії-боржника за рахунок додаткових внесків: i. підтвердити, що підприємства, які застосовують у своїй діяльності МСФЗ, можуть визнавати свої зобов’язання погашеними у випадку, якщо кредитор (який не є пов’язаною особою) простив наявний борг; ii. при цьому, однак, зробити застереження, що: a. відповідне зменшення зобов’язання впливатиме на дохід підприємства лише у тому разі, якщо кредитор у такому зобов’язанні є третьою особою, а не власником (учасником, акціонером) відповідного боржника; та що b. розмір частки власника, а також отримані взамін права вимоги (на повернення коштів, отримання дивідендів тощо) не мають мати значення при застосуванні цього критерію. Міністерству фінансів України - Видати лист-роз’яснення або узагальнюючу податкову консультацію, які б роз’яснювали методологію застосування положень ПК України з перерахованих вище питань. ДПС |
Виконано
— коментарі:
МінФін надавав відповідь ДПСУ, що позику неможливо перевести в капітал.
|