You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системний звіт «Боротьба з рейдерством: сучасний стан та рекомендації»

Мін'юсту запровадити систему оповіщення учасників юридичної особи або їх представників (шляхом направлення повідомлень на електронну пошту та, в якості додаткової адміністративної послуги, смс-повідомлень) про надходження до державних реєстраторів заяв на проведення реєстраційних дій стосовно такої юридичної особи та/або її відокремленого підрозділу

Мін’юст

В процесі виконання
— коментарі: В кінці січня 2020 року Рада запропонувала Мінюсту включити цю рекомендацію до Плану реалізації державної політики для досягнення Цілі 12.1 “Люди захищені від шахрайства та введення в оману щодо юридично значущої інформації (про права на нерухомість, транспортні засоби, корпоративні права та інші вартісні об’єкти)” Програми діяльності Кабінету Міністрів України, затвердженої постановою Верховної Ради України від 04 жовтня 2019 року № 188. 02 липня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано Проект Закону №3774 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69335), яким передбачається, серед іншого, внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" шляхом доповнення частини 1 статті 8 Закону пунктом 4-1, а саме: "Стаття 8. Портал електронних сервісів 1. Портал електронних сервісів забезпечує: […] 4-1) інформування в режимі реального часу засновників (учасників) юридичних осіб, керівника юридичної особи засобами телекомунікаційного зв’язку (за наявності інформації про здійснення зв’язку з такими особами в Єдиному держаному реєстрі) про факт подання (прийому) документів для проведення реєстраційних дій щодо такої юридичної особи та про факт приведення реєстраційних дій з повідомленням відповідних актуальних відомостей з Єдиного державного реєстру

Внести зміни до Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 359/5 від 09 лютого 2016 року, згідно з якими: 1) зобов'язати державних реєстраторів, у випадку внесення до ЄДР змін про право власності на корпоративні права, перевіряти дані ДРОРМ на наявність відповідних обтяжень цих корпоративних прав; 2) у випадку наявності обтяжень, які забороняють перехід права власності на корпоративні права – відмовляти у вчинені відповідних реєстраційних дій на підставі пункту 5 частини першої статті 28 Закону № 755-IV.

Мін’юст

В процесі виконання
— коментарі: 2 листопада 2019 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності» №159-IX від 03.10.2019 року («Антирейдерський Закон 2»).
У відповідності до пункту 10 Постанови Кабінету Міністрів України № 509 від 12 липня 2017 року розробити та затвердити протоколи з визначенням структури та формату інформаційних файлів, що передаються та приймаються в порядку інформаційної взаємодії інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру. Відповідні протоколи, серед іншого, повинні бути спрямовані на створення технічних можливостей для надання державному кадастровому реєстратору інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та внесення відомостей про власників та/або користувачів земельної ділянки до даних Державного земельного кадастру.

КМУ
Мін’юст
Держгеокадастр

Виконано
— коментарі: Інформаційна взаємодія почала повною мірою функціонувати з середини листопада 2017 року.З практичної точки зору це означає, зокрема, що тепер кадастрові реєстратори нарешті отримують технічну можливість брати інформацію про права власності або оренду щодо конкретної ділянки через прямий доступ до Реєстру прав. Крім того, коли державний реєстратор вносить певні зміни в Реєстр прав, дані відповідної земельної ділянки автоматично синхронізуються з Земельним кадастром.
Мін'юсту посилити зусилля спрямовані на інформування професійного середовища та громадськості про статус та обсяг повноважень постійно діючих комісій з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Мін’юст

Виконано
— коментарі: На сайті Мін'юсту розміщена наявна окрема сторінка, яка описує діяльність Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін'юсту, керівництвом Міністерства здійснюється постійне інформування громадськості проходить шляхом здійснення виступів в ЗМІ, а також розміщення звернень в соціальних мережах, така сама робота проводиться керівництвом головних територіальних управлінь юстиції в областях, м. Києві

Мін'юсту виключити можливість вчинення реєстраційних дій з порушенням територіальності.

Мін’юст

Виконано
— коментарі: 2 листопада 2019 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності» №159-IX від 03.10.2019 року («Антирейдерський Закон 2»), яким було запроваджено зміни щодо принципу територіальності
Мін'юсту забезпечити оприлюднення результатів камеральних перевірок державних реєстраторів.

Мін’юст

Виконано
— коментарі: З серпня 2017 року Мін’юст на офіційному сайті почав публікувати прізвища реєстраторів і нотаріусів, яким анульовано або обмежено доступ до державних реєстрів із зазначенням терміну такого обмеження.https://minjust.gov.ua/spysok-der-reest-ta-not

Мін'юсту ініціювати внесення змін до Єдиного реєстру нотаріусів, які б передбачали оприлюднення інформації стосовно нотаріусів, яким заблоковано/ анульовано доступ до державних реєстрів.

Мін’юст

Виконано
— коментарі: Департаментом нотаріату та державної реєстрації Мін’юсту публікується та регулярно оновлюється Список державних реєстраторів та нотаріусів, яким анульовано доступ до державних реєстрів, на веб-сайті Мін’юсту за посиланням: https://minjust.gov.ua/spysok-der-reest-ta-not
Мін'юсту розробити узагальнені роз'яснення для державних реєстраторів, з метою мінімізації допущення типових помилок, які допускаються ними під час вчинення реєстраційних дій.

Мін’юст

Виконано
— коментарі: За результатом спільної роботи Міністерства юстиції України та Нотаріальної палати України розроблено узагальнення "Типові помилки, які виникають під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", яке презентовано 06.12.2017 за участю представників Міністерства та Нотаріальної палати України.
Мін'юсту підготувати роз'яснення або внесення змін до відповідних законодавчих актів щодо конкретизації умов (тяжкості порушень), у випадку наявності яких може бути анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Мін’юст

В процесі виконання
— коментарі: Міністерство юстиції співпрацює з Нотаріальною палатою України з цього питання.
Мін'юсту видати роз'яснення про те, що надання заявникам сканкопій документів, на підставі яких здійснювалися реєстраційні дії має відбуватися в тому ж порядку, як і надання іншої інформації з державних реєстрів.

Мін’юст

В процесі виконання
— коментарі: На обговоренні у Мінюсті
Мін'юсту внести зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджений наказом Міністерства юстиції України № 296/5 від 22 лютого 2012 року, доповнивши його окремим розділом про нотаріальне посвідчення зображень сканкопій документів, на підставі яких здійснювалися реєстраційні дії, на екрані комп'ютера (скріншотів).

Мін’юст

В процесі виконання
— коментарі: В процесі розробки змін до відповідних нормативно-правових актів, у зв'язку із запровадженням "електронного нотаріату".
Міністерству юстиції України розглянути доцільність підготовки методичних рекомендацій державним реєстраторам щодо автоматичного виконання судових рішень з неконкретизованими резолютивними частинами (наприклад, "визнати недійсним договір", "визнати право власності", "витребувати з чужого незаконного володінняНАЗК" тощо).

Мін’юст

Не розпочато
Національному агентству з питань запобігання корупції та Міністерству юстиції України заохочувати розвиток мережі партнерських відносин з діловими колами та некомерційними організаціями для колективної протидії ризикам рейдерства. Для прикладу, в травні 2017 року Рада за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку та Організації економічного співробітництва та розвитку представила Всеукраїнську мережу доброчесності і комплаєнсу.

Мін’юст
НАЗК

В процесі виконання
— коментарі: Хоча відповідно до ст. 11 Закону України "Про запобігання корупції" протидія ризикам рейдерства не належить до повноважень НАЗК, на 2018 рік НАЗК спільно з проектом "Прозорість та доброчесність публічного сектору" Програми розвитку ООН запланувало проведення 5 круглих столів з метою обговорення проблемних питань, які виникають у представників бізнесу під час реалізації антикорупційних програм.