You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системный звіт "Виклики та проблеми у сфері захисту та контролю за конкуренцією"

Забезпечити чітке визначення у річних планах (i) основних пріоритетних напрямків діяльності АМКУ на наступний рік; а також, де таке доцільно, (ii) товарних ринків, які підлягатимуть комплексному дослідженню у наступному році.

АМКУ

Виконано
— коментарі: Див., зокрема, Річний Звіт АМКУ за 2017 рік (затверджений Розпорядженням АМКУ від 28.02.2018 #5-рп). Крім того, на офіційному веб-сайті АМКУ розміщується План діяльності АМКУ з розробки проектів регуляторних актів на поточний рік.
Внести зміни у законодавство з метою розкриття існуючого інституційного потенціалу АМКУ.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: Відповідний Законопроект №6724 від 14.07.2017р. "Про внесення змін до деяких законів України про захист економічної конкуренції" був прийнятий у першому читанні 9.11.2017.
Розширити діяльність АМКУ з адвокатування економічної конкуренції за рахунок (i) зміцнення співпраці з іншими державними органами; та (ii) вдосконалення існуючої практики надання рекомендацій (пропозицій щодо здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції) за результатами комплексних досліджень ринків.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: АМКУ продовжує роботу із налагодження співпраці із державними органами, у тому числі шляхом підписання меморандумів та проведення публічних заходів (конференцій).
Розробити план дій, спрямований на реалізацію Концепції Загальнодержавної програми розвитку конкуренції в Україні на 2014-2024 роки, за участі міністерств та інших органів державної влади.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: Наразі АМКУ розробляє проект плану дій, спрямованого на реалізацію Концепції Загальнодержавної програми розвитку конкуренції в Україні на 2014-2024 роки. До кінця 2018 мають підготувати проект і подати в КМУ.
Сприяти налагодженню співпраці між АМКУ та органами державної влади (з акцентом на галузевих регуляторах) за рахунок розширення практики укладення відповідних угод/меморандумів про співпрацю з питань економічної конкуренції.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: АМКУ підписано меморандуми про співпрацю з НКРЕКП, Мінагрополітики та Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
З метою сприяння ефективному здійсненню повноважень, покладених на АМКУ під час прийняття рішень щодо схвалення угод, які укладаються під час приватизації, забезпечити, щоб не лише АМКУ, але й інші органи влади відігравали активну роль в процесі усунення деяких з наразі наявних перешкод. Відтак, Рада рекомендує наступне:a) Визначити точний обсяг обов'язків, які має нести кожен орган влади, який, в межах своєї компетенції, залучений до процесу приватизації (наприклад, ФДМ України, галузеві регулятори тощо).b) Запровадити прозору процедуру обміну інформацією між АМКУ та відповідними органами (включаючи ФДМ України, органи, що здійснюють управління державні підприємства, учасники конкурсу тощо) для цілей погодження таких угод АМКУ.

АМКУ
ВРУ
ФДМ

В процесі виконання
— коментарі: Верховна Рада України 18.01.2018р. прийняла закон №7066 "Про приватизацію державного і комунального майна" ("Закон №7066"), який, вступив в силу 07.03.2018р. та, серед іншого, закріплює повноваження державних органів приватизації у сфері приватизації.
Внести зміни до Порядку подання заяв до Антимонопольного комітету України про попереднє отримання дозволу на концентрацію суб'єктів господарювання, щоб передбачити можливість отриманнядозволу на узгоджені дії у вигляді укладання договору про відмову відконкуренції за спрощеною процедурою, якщо отримання дозволу на концентрацію суб’єктів господарювання вже відбувається за спрощеною процедурою.

АМКУ
ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Зараз АМКУ розробляється законопроект про внесення змін до Закону України "Про захист економічної конкуренції", які, зокрема, стосуватимуться і процедури одержання дозволів на концентрацію. Заплановано на 2018 рік.
Внести зміни до пункту 2 частини 2 статті 52 Закону України «Прозахист економічної конкуренції», щоб забезпечити чітку ідентифікацію учасників, відповідальних за неповідомлення про концентрацію.

АМКУ
ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Зараз АМКУ розробляється законопроект про внесення змін до Закону України "Про захист економічної конкуренції", які, зокрема, стосуватимуться і процедури одержання дозволів на концентрацію. Заплановано на 2018 рік.
Встановити граничні строки розгляду справ про зловживання монопольним (домінуючим) становищем шляхом внесення змін в розділ VII Закону України «Про захист економічної конкуренції»та/або розділ VII Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затвердженому Розпорядженням АМКУ від 19 квітня 1994 року № 5.

ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Відповідний Проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення принципів процесуальної справедливості та підвищення ефективності проваджень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" №6746 від 17.07.2017р. прийнятий у першому читанні 09.11.2017р.
Встановити, що факт відкликання заявником своєї заяви у справі про зловживання монопольним (домінуючим) положенням не може застосовуватися АМКУ як матеріальна підстава для реалізації своєї процесуальної дискреції припинити розгляд справи. Для цьогопропонується внести відповідні зміни до Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених Розпорядженням АМКУ від 19 квітня 1994 року № 5.

АМКУ

Не розпочато
— коментарі: АМКУ наразі не підтримує актуальність даної рекомендації РБО.
Змінити порядок прийняття рішень АМКУ у такий спосіб, щоб первинне прийняття рішень, які підпадають під компетенцію колегії державних уповноважених АМКУ, вимагало б більшості передбаченого законом складу колегії АМКУ (тобто, 5 осіб), за винятком уповноваженого, який розслідував справу. Останній, тим не менш, повинен залучатися у процес прийняття рішень шляхом надання йому/їй права представляти результати розслідування на відповідному засіданні.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: Пропозиція відображена у законопроекті № 6746 (зміни до статті 48 Закону "Про захист економічної конкуренції").
До прийняття Методики розрахунку розміру штрафів, здійснювати моніторинг застосування існуючих Рекомендаційних Роз'яснень і регулярно (не рідше, ніж один раз на квартал) оприлюднювати інформацію про їх застосування.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: На даний момент в АМКУ триває робота із доопрацювання Рекомендаційних роз'яснень.
Прийняти Законопроект № 2431, в частині, де, поміж іншого, Методиці розрахунку розміру штрафів надається статус обов'язкового до застосування нормативного акту.

ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Проект Закону «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами Антимонопольного комітету України розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» №2431 від 19.03.2015р. переданий на повторне друге читання.16.06.2016р. було вручено таблицю поправок 2.
Забезпечити можливість судового оскарження розміру штрафу,накладеного АМКУ за умови існування Методики розрахунку розміру штрафів за порушення законодавства про економічну конкуренцію, як нормативного акту, обов’язкового до застосування як АМКУ, так іорганами судової влади.

ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Проект Закону «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами Антимонопольного комітету України розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» №2431 від 19.03.2015р. переданий на повторне друге читання.16.06.2016р. було вручено таблицю поправок 2.
Запровадити практику періодичного узагальнення і оприлюднення змісту індивідуальних рекомендацій, виданих АМКУ, у формі необов'язкових інформаційних листів

АМКУ

Виконано
— коментарі: Наразі, АМКУ на своєму офіційному сайті публікує текст індивідуальних рекомендацій, наданих суб’єктам господарювання.Прикладом активного використання такої практики є розміщення на сайті АМКУ узагальнених Роз’яснень з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги, складені за результатами опрацювання найбільш поширених запитань щодо застосування Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».
Запровадити електронну базу даних, яка дозволятиме заявникам отримувати в онлайн режимі загальну інформацію про поточний стан розгляду запитів/заяв, поданих до АМКУ, яка за своїм характером не є конфіденційною.

АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: АМКУ не проти впровадження даної рекомендації. Разом із тим, наголошується увага на необхідність залучення додаткового фінансування задля її імплементації.
Внести зміни до статті 40 Закону України «Про захист економічної конкуренції» задля того, щоб:1.1. встановити максимальні строки для (i) надання додаткових роз’яснень та/або пояснень на запити АМКУ; та (ii) подання письмових пояснень (заперечень) сторонами, які не згодні з проміжними процесуальними рішеннями АМКУ у справах про концентрації/ узгоджені дії;1.2. встановити конкретні строки розгляду АМКУ клопотань про ознайомлення з матеріалами справи, поданих сторонами; та1.3. прямо встановити право зацікавлених сторін подавати клопотання в АМКУ з метою ініціювання слухань стосовно концентрацій/узгоджених дій, при цьому передбачивши, що такі клопотання мають бути обов’язково розглянуті АМКУ, а по їх суті має бути надана вмотивована відповідь у розумні строки

АМКУ
ВРУ

Не розпочато
— коментарі: АМКУ розгляне можливість імплементації даної рекомендації РБО під час підготовки наступного пакету законодавчих змін.
Розглянути доцільність зменшення розміру штрафів за участь у антиконкурентних узгоджених діях для заявників, наступних після першого заявника.

ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Відповідний Проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення принципів процесуальної справедливості та підвищення ефективності проваджень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" №6746 від 17.07.2017р. прийнятий у першому читанні 09.11.2017р.
Внести зміни до частини 10 статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі", надавши право суб'єктам оскарження або будь-яким іншим учасникам процедури оскарження подавати додаткові документи, які стосуються предмету скарги.

АМКУ
ВРУ

В процесі виконання
— коментарі: Відповідний проект змін до частини 10 статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" наразі розробляється АМКУ і планується його подання Мінекономіки до ВРУ у 2018 році.
Забезпечити допустимість доказів, які подаються в українських судах у формі електронних документів шляхом:a) внесення змін до частини 1 статті 79 Кодексу адміністративного судочинства України та відповідних підзаконних нормативних актів про електронний документообіг; або шляхом b) внесення змін до частини 3 статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» та відповідних положень Кодексу адміністративного судочинства України щодо доказів, з метою надання адміністративним судам права доступу до електронної системи закупівель.

ВРУ

Виконано
— коментарі: Частина 9 статті 79 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає допустимість доказів, що подані до суду в електронній формі.
Продовжувати покращувати рівень обізнаності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та бізнесу про зміст нового законодавства про державну допомогу та зумовлених цим наслідків.

АМКУ

Виконано
— коментарі: У АМКУ у серпні 2017 р. створено окремий Департамент державної допомоги, який, у т.ч. працює над наданням роз’яснень суб’єктам із застосування законодавства про державну допомогу. Постійно проводяться публічні заходи (220 заходів проведено у 2017 році).Крім того, у зв’язку з численними надходженнями листів від центральних та місцевих органів державної влади, органів місцевого самоврядування 5 жовтня 2017 року АМКУ було прийнято роз’яснення з питань застосування законодавства про державну допомогу №35-рр/дд, які надають відповіді на найбільш поширені питання щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги.
Підтримувати активний діалог як з надавачами, так і отримувачами державної допомоги для обговорення існуючих та ймовірних підходів до основних засад державної політики в цій сфері.

АМКУ

Виконано
— коментарі: З набранням чинності у повному обсязі Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" АМКУ за підтримки проекту міжнародної технічної допомоги ЄС у серпні 2017 року розроблено та впроваджено інформаційно-аналітичну систему "Реєстр" (електронна платформа). "Портал державної допомоги" створено для збору інформації про чинну та нову державну допомогу, містить реєстр державної допомоги, реєстр рішень, реєстр справ тощо. За допомогою Порталу можна зручно надати інформацію про державну допомогу
Забезпечити наявність та якість підзаконних нормативних актів як з процесуальної, так і матеріальної точок зору. Зокрема, щоб забезпечити дотримання вимог, які містяться в статті 6 Закону про державну допомогу, КМУ має прийняти:a) Постанови про надання державної допомоги в конкретних сферах (тобто, допомога для забезпечення розвитку регіонів; на підтримку середнього та малого підприємництва; на професійну підготовку працівників; на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання; на підтримку окремих галузей економіки тощо);

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: На сьогоднішній день Урядом затверджена більша частина Критеріїв допустимості державної допомоги:1. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на професійну підготовку працівників (постанова КМУ від 11 січня 2018 р. № 11);2. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб'єктам господарювання на працевлаштування окремих категорій працівників (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 33);3. Критерії оцінки допустимості державної допомоги на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 36);4. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для забезпечення розвитку регіонів та підтримки середнього та малого підприємництва (постанова КМУ від 07.02.2018);5. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технічний розвиток та інноваційну діяльність (постанова КМУ від 07.02.2018).Наразі ведеться робота над Критеріями допустимості держвної допомоги на захист навколишнього природнього середовища і на підтримку вугільної галузі.
Методику розрахунку сум державної допомоги; та

КМУ
АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: Проект документу, наразі, узгоджується з Енергетичним співтовариством, як це вимагається Законом "Про ринок електричної енергії".
Порядок повернення незаконної державної допомоги, визнаної недопустимою для конкуренції.

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: Постанова КМУ від 4 липня 2017 р. № 468.
Посилити зусилля з адвокатування економічної конкуренції, спрямовані на роз'яснення існуючого порядку повідомлення АМКУ про державну допомогу, в тому числі, зокрема, шляхом поширення відповідних шаблонів звітності.

АМКУ

Виконано
— коментарі: У зв'язку з численними надходженнями листів від центральних та місцевих органів державної влади, органів місцевого самоврядування 5 жовтня 2017 року АМКУ було прийнято роз'яснення з питань застосування законодавства про державну допомогу №35-рр/дд, які надають відповіді на найбільш поширені питання щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги.
Невідкладно розпочати інвентаризацію існуючих наразі заходів державної допомоги, яка має відбутися в умовах наявності відповідної матеріально-технічної бази (апаратного та програмного забезпечення).

АМКУ

Виконано
— коментарі: З набранням чинності у повному обсязі Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" АМКУ за підтримки проекту міжнародної технічної допомоги ЄС у серпні 2017 року розроблено та впроваджено інформаційно-аналітичну систему "Реєстр" (електронна платформа). "Портал державної допомоги" створено для збору інформації про чинну та нову державну допомогу, містить реєстр державної допомоги, реєстр рішень, реєстр справ тощо. За допомогою Порталу можна зручно надати інформацію про державну допомогу.