You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Рада бізнес-омбудсмена надає рекомендації державним органам як на основі окремих кейсів, так і відповідно до опублікованих системних звітів. У даному розділі ми зібрали інформацію по статусу виконання лише системних рекомендацій.

Назва звіту
Надані рекомендації
Статус виконання

Системный звіт "Контроль за контролерами: стан впровадження реформи контролюючих органів"

Встановити Органам контролю чіткі терміни запровадження ризик-орієнтовного підходу до здійснення контролю, зокрема:-розробити або привести у відповідність критерії оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності та визначити періодичність проведення планових заходів контролю;-розробити або привести у відповідність форми актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів контролю, в яких передбачаються вичерпні переліки питань залежно від ступенів ризику.

КМУ

Не виконано – нова рекомендація
Забезпечити:-приведення органами контролю нормативно-правових актів у відповідність до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та постанови КМУ №752;-підготовку змін до законодавства, які б не дозволяли органам контролю вносити інформацію в ІАС ДНК та відповідно не дозволяли б провести таку перевірку для органів контролю, які не запровадили ризик-орієнтований підхід;-встановлення дисциплінарної відповідальності керівників органів контролю за невиконання вимог вищезазначеного Закону щодо запровадження ризик-орієнтованого підходу;-розробку чек-листа кожним органом контролю стосовно питань, які можуть перевірятись на планових перевірках.

КМУ

Не виконано – нова рекомендація

Системный звіт "Боротьба з рейдерством: сучасний стан та рекомендації"

У відповідності до пункту 10 Постанови Кабінету Міністрів України № 509 від 12 липня 2017 року розробити та затвердити протоколи з визначенням структури та формату інформаційних файлів, що передаються та приймаються в порядку інформаційної взаємодії інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру. Відповідні протоколи, серед іншого, повинні бути спрямовані на створення технічних можливостей для надання державному кадастровому реєстратору інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та внесення відомостей про власників та/або користувачів земельної ділянки до даних Державного земельного кадастру.

КМУ
Мін’юст
Держгеокадастр

Виконано
— коментарі: Інформаційна взаємодія почала повною мірою функціонувати з середини листопада 2017 року.З практичної точки зору це означає, зокрема, що тепер кадастрові реєстратори нарешті отримують технічну можливість брати інформацію про права власності або оренду щодо конкретної ділянки через прямий доступ до Реєстру прав. Крім того, коли державний реєстратор вносить певні зміни в Реєстр прав, дані відповідної земельної ділянки автоматично синхронізуються з Земельним кадастром.

Системный звіт "Виклики для уряду та бізнесу при взаємодії з місцевими органами влади"

Рекомендувати КМУ (зокрема, органам центральної виконавчої влади в управлінні яких перебували установи та організації освіти, культури, науки, охорони здоров’я) зобов’язати при переході таких об’єктів у власність ОТГ:1) формувати перелік (баланс) поточних зобов’язань по цих об’єктах і доводити інформацію про існуючі зобов’язання до відома об’єднаної територіальної громади;2) повідомляти суб’єктів підприємництва, з якими укладені договори про виконання робіт (надання послуг) в інтересах згаданих органів і установ про передачу останніх у власність об’єднаних територіальних громад.

КМУ

В процесі виконання
— коментарі: Мінрегіоном здійснено аналіз функціонування закладів освіти, культури, соціального захисту населення, фізичної культури та спорту в ОТГ для вироблення єдиних підходів до формування типових моделей організації єдиного освітнього, культурного, фізкультурно-спортивного та соціального простору в різних видах адміністративно-територіальних одиниць базового рівня.

Системный звіт "Виклики та проблеми у сфері захисту та контролю за конкуренцією"

Забезпечити наявність та якість підзаконних нормативних актів як з процесуальної, так і матеріальної точок зору. Зокрема, щоб забезпечити дотримання вимог, які містяться в статті 6 Закону про державну допомогу, КМУ має прийняти:a) Постанови про надання державної допомоги в конкретних сферах (тобто, допомога для забезпечення розвитку регіонів; на підтримку середнього та малого підприємництва; на професійну підготовку працівників; на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання; на підтримку окремих галузей економіки тощо);

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: На сьогоднішній день Урядом затверджена більша частина Критеріїв допустимості державної допомоги:1. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на професійну підготовку працівників (постанова КМУ від 11 січня 2018 р. № 11);2. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб'єктам господарювання на працевлаштування окремих категорій працівників (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 33);3. Критерії оцінки допустимості державної допомоги на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання (постанова КМУ від 31 січня 2018 р. № 36);4. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для забезпечення розвитку регіонів та підтримки середнього та малого підприємництва (постанова КМУ від 07.02.2018);5. Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на проведення наукових досліджень, технічний розвиток та інноваційну діяльність (постанова КМУ від 07.02.2018).Наразі ведеться робота над Критеріями допустимості держвної допомоги на захист навколишнього природнього середовища і на підтримку вугільної галузі.
Методику розрахунку сум державної допомоги; та

КМУ
АМКУ

В процесі виконання
— коментарі: Проект документу, наразі, узгоджується з Енергетичним співтовариством, як це вимагається Законом "Про ринок електричної енергії".
Порядок повернення незаконної державної допомоги, визнаної недопустимою для конкуренції.

КМУ
АМКУ

Виконано
— коментарі: Постанова КМУ від 4 липня 2017 р. № 468.

Системный звіт "Проблемні питання регулювання зовнішньо-економічної діяльності в Україні"

Рекомендується підготувати та прийняти нову редакцію Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», яка відображатиме сучасну тенденцію регулювання торгівлі, членство України в СОТ, а також охоплюватиме всі необхідні положення правової системи ЄС (acqui communautaire), зокрема: забезпечити повну відповідність закону угодам СОТ і вимогам ЄС, розширюючи доступ до світових ринків, зокрема: (а) спрощення формальностей і процедур; (б) гармонізацію відповідних законів і правил; (в) використання міжнародних угод; (г) співпрацю щодо і регулювання; змінити правила зовнішньої торгівлі, ліцензування експорту/імпорту та заходи із захисту відповідно до норм і правил СОТ (наприклад, ліцензії повинні вимагатися тільки для імпорту/експорту товарів, які впливають на громадську безпеку, життя і здоров'я громадян, тварин, рослини тощо відповідно до визначення, що використовується в ЄС); на підставі проведених консультацій із зацікавленими сторонами потрібно зменшити (а) кількість міжнародних торгівельних операцій, що підлягають ліцензуванню експорту та імпорту; (б) кількість товарних груп, які підлягають регулюванню чи обмеженню на експорт-імпорт; реалізувати методи регулювання квот на експорт-імпорт згідно з найкращими практиками та рекомендаціями СОТ («першим прибув – першим був обслужений», аукціонне право на квоту, безкоштовна передача прав на квоту).

КМУ
МЕРТ

В процесі виконання
— коментарі: У грудні 2017 року, у ВРУ був зареєстрований проект закону "На захист українських експортерів!" (про внесення змін до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність") з метою лібералізації механізму спеціальних санкцій по відношенню до осіб, які займаються зовнішньою торгівлею в Україні. Цей законопроект був розроблений Робочою групою, до складу якої увійшли спеціалісти провідних бізнес-асоціацій, проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), UkraineInvest та представники РБО.
Скасувати Постанову КМУ № 724 від 16.09.2015, якою державним митницям надані повноваження застосовувати орієнтовні показники для визначення митної вартості імпортованих товарів на власний вибір.

КМУ

Виконано
— коментарі: Постановою КМУ № 686 від 05.10.2016 визнано такою, що втратила чинність, постанова КМУ № 724 від 16.09.2015.
Підготувати і прийняти Закон України про компенсацію збитків, завданих незаконними діями працівників митниці, щоб посилити роль адміністративного досудового врегулювання спорів і запобігти зловживанню повноваженнями.

КМУ

В процесі виконання
— коментарі: Проектом Закону № 3763 від 13.01.2016 "Про Національну митну службу України" передбачається кримінальна, адміністративна, дисциплінарна та цивільно-правова відповідальність посадових осіб, винних у порушенні митного законодавства. Поточний статус - очікує розгляду.

Системный звіт "Вибрані проблеми підприємницької діяльності, які безпосередньо пов'язані з воєнними діями на сході України та анексією АР Крим"

Виконати зобовязання перед підприємствами, працівники яких були мобілізовані на військову службу на особливий період АТО, щодо виплати їм компенсації середнього заробітку таких співробітників за весь період, починаючи з 27 березня 2014 року, моменту прийняття законодавчого рішення № 1169-VII.

КМУ

Виконано
— коментарі: КМУ постановою №911 від 04.11.2015р. удосконалив Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на «особливий період» АТО.
Запровадити адресність виплат мобілізованим працівникам: створити єдиний реєстр обліку виплат компенсації із бюджету мобілізованим на особливий період працівникам; налагодити електронний обмін інформацією між Державною фіскальною службою України, Пенсійним фондом України, Міністерством соціальної політики України та Міністерством оборони; опрацювати питання розрахунково- банківської інфраструктури таких виплат.

КМУ

Виконано

Переглянути критерії, згідно з якими суб’єкт господарської діяльності включається до відповідного переліку. Окремі з наведених у «Порядку» критеріїв включення до переліку та пріоритетності розгляду таких заявок створюють поле для корупційних дій завдяки можливості неоднозначної оцінки відповідності підприємства цим критеріям. Зокрема, необхідно вказати: 1. орган (органи) державної влади, висновок якого (яких) щодо непричетності до терористичної діяльності є необхідним та достатнім для включення до «переліків»; 2. чіткі, кількісні параметри оцінки соціальної та експортної орієнтованості;

КМУ

Виконано

Державним органам, що координують порядок перетину кордону (СБУ, МВС та ДФСУ) визначити терміни та порядок отримання погодження профільними міністерствами спеціальних дозволів (перелік документів, терміни, чіткий порядок дій субєкта господарювання, якому необхідно отримати спеціальні дозволи і перемістити товар (вантаж) через лінію зіткнення). Необхідно чітко визначити перелік профільних міністерств, які погоджують і видають такі спеціальні дозволи.

КМУ

Виконано
— коментарі: КМУ прийнято Постанову «Про затвердження Порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» №99 від 01.03.2017 («Постанова №99»). Постановою №99 врегульовано питання документів, які необхідні суб’єкту господарювання для включення його до відповідного переліку, що здійснюють переміщення товарів, а також строки розгляду таких документів.
Доцільно вдосконалити чинну систему надання дозволів на перевезення товарів (вантажів) за принципом єдиного вікна, коли відповідальні державні службовці зможуть перевіряти необхідні дані, користуючись наявними реєстрами різних відомств, тим самим заощаджуючи час та зменшуючи ризики корупційних дій, пов’язаних із наданням таких дозволів.

КМУ

Виконано