You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Перемогти корупцію: як РБО допомагає бізнесу в розв'язанні проблем на митниці

11.08.2021

В Україні вже 6 років працює Рада бізнес-омбудсмена – організація, яка допомагає бізнесу боротися з порушеннями державних органів. За цей час РБО отримала 9460 скарг підприємців та завершила розслідування 6255 справ: більшість звернень бізнесу стосувалося податкових питань, взаємодії з правоохоронними органами та державними регуляторами. Ірина Станіславська, директорка з комунікацій Ради бізнес-омбудсмена поділилася з Mind аналітикою та навела приклади кейсів з митних питань, з якими до РБО зверталися підприємці.

Якщо вантаж вашого підприємства безпідставно затримують на митниці, не погоджуються з його митною вартістю та коригують її, а потім відмовляються повертати митні переплати попри рішення судів на вашу користь, ви можете звернутися до РБО. Установа незалежно та безкоштовно проведе розслідування та зробить все від неї залежне, щоб захистити законні права вашого бізнесу.

Динаміка скарг бізнесу з митних питань

З травня 2015 року по серпень 2021 року РБО отримала 376 скарг від бізнесу щодо проблем на митниці. За сім місяців 2021 року ми вже отримали 45 скарг, що перевищує річну кількість звернень у 2018 та 2016 роках та становить майже дві третини звернень 2020 року. Якщо поточний темп звернень збережеться до кінця року, 2021-й зможе обійти 2020-й за кількістю скарг бізнесу з митної тематики.


Варто наголосити, що 376 звернень з митних питань – це лише 4% від загальної кількості скарг підприємців до РБО. Але кожне звернення – це окрема історія з рівнем складності від затримок товарів, що швидко псуються, до неповернення мільйонів гривень митних платежів.

За результатами попереднього розгляду близько третини скарг ми були змушені відхилити, оскільки вони не відповідали формальним вимогам РБО. Проте серед 262 закритих справ більш ніж половина (59%) була успішно вирішена на користь бізнесу.

Загалом, припинивши порушення на митниці, сприяння РБО допомоглоа підприємцям повернути та заощадити 24 млн грн. При цьому не взяла з них ані копійки – її послуги для бізнесу безкоштовні.

Хто скаржився?

Переважна більшість (74%) заявників РБО з митних питань – це українські компанії, лише 26% представляють бізнес з іноземними інвестиціями. Майже дві третини (65%) скаржників – малий та середній бізнес. За регіональним розподілом – близько третини скарг (35%) надійшло з Києва, далі із суттєвим відривом йдуть Одеська (12%), Дніпропетровська (10%), Київська (6%) та Волинська (5%) області.

Про які проблеми повідомляли підприємці?


Найчастіше (34%, або 128 звернень) підприємці скаржаться на відмову або затримки в митному оформленні товарів. Ми розуміємо, що ця кількість доволі мала на тлі загального масиву ситуацій, коли бізнес стикається з затримками в митному оформленні.

Дзвінок другу

Тут варто пам’ятати, що процедура розгляду скарг РБО передбачає попередню оцінку скарги протягом 10 днів та проведення розслідування порушень державного органу – до трьох місяців. Оскільки не всі підприємці володіють таким ресурсом часу, перед подачею скарги з митної тематики вони можуть зателефонувати до РБО та проконсультуватися з інспектором із приводу проблеми, з якою вони стикнулися.

Кейс: Житомирська митниця завершила оформлення нафтопродуктів

Трейдер скрапленого газу повідомив РБО, що не може завершити митне оформлення вантажу через недобросовісну поведінку митників. Проаналізувавши документи на 100 тонн нафтопродуктів, співробітник митниці направив весь вантаж на огляд та забір зразків продукції.

За результатами додаткового дослідження Житомирська митниця зробила усний висновок про те, що товар класифікований неправильно. Щоб прискорити оформлення, співробітники митниці усно порадили самостійно змінити код товару та сплатити мито, що значно перевищувало вже сплачені платежі.

Підприємство попросило письмово відповісти про необхідність зміни коду, проте митний орган відмовився. Житомирська митниця не поспішала з офіційним висновком: ані випускала продукцію у вільний обіг за тимчасовою декларацією, ані відмовляла підприємству в митному оформленні.

Вивчивши обставини справи, РБО підтримала позицію підприємства. Інспектор РБО письмово попросив Житомирську митницю усунути зволікання з митним оформленням вантажу. Він зауважив, що процедура митного оформлення має тривати до 4 годин, після чого митний орган має озвучити своє офіційне рішення щодо товару. Житомирська митниця дослухалася до аргументів РБО та завершила митне оформлення товарів скаржника одразу після письмового звернення РБО

Завезти карася за ціною лосося 

Також часто (33%, або 124 скарги) митники не погоджуються з вартістю товарів, зазначеною у деклараціях, вважаючи її заниженою. Навіть попри те, що імпортер надає пакет документів, який містить договір на постачання із ціною товару та додаткові документи, запитувані державним органом. Отже, митниця відмовляє імпортеру в митному оформленні товару за ціною, зазначеною в декларації, визначає нову вартість та відповідно донараховує митні платежі.

Кейс: Миколаївська митниця припинила коригування митної вартості імпортованої риби

Великий український дистрибутор риби та морепродуктів поскаржився, що Миколаївська митниця необґрунтовано підвищила митну вартість його товарів. На підтвердження ціни імпортованого норвезького оселедця для митного органу скаржник підготував вичерпний пакет документів.

Відповідно до законодавства перший метод визначення митної вартості товарів – за договором купівлі-продажу, який додавався до цього пакету. Встановлення ціни іншими методами відбувається лише у випадках, коли за контрактом її визначити неможливо. Проте Миколаївська митниця не визнала ціну, зазначену в договорі, та запропонувала іншу вартість, вищу майже на 10%.

Митники розрахували її на основі аналогічних договорів, щоправда не врахувавши сезонні коливання цін на оселедець. Не погоджуючись з коригуванням ціни, імпортер подав до митного органу скаргу, але її відхилили. Тоді підприємство звернулося до РБО.

Інспектор Ради ретельно вивчив матеріали справи. Він взяв участь у розгляді скарги підприємства в митній службі, де підтримав позицію бізнесу. За сприяння РБО митний орган прийняв додаткові документи імпортера та погодив задекларовану ним митну вартістю товарів. Це допомогло підприємству зекономити майже 900 000 грн

Повернути своє – надміру сплачене

Рішення митного органу про коригування вартості підприємець має право оскаржити в адміністративному або судовому порядках. Щоб не чекати на кордоні вирішення всіх спірних питань, встановлена можливість випустити товар у вільний обіг під гарантійні зобов’язання.

Якщо в майбутньому рішення митниці про коригування буде скасоване, підприємству повернуть надмірно сплачені митні платежі. Але на цьому етапі також виникали складнощі – повернути митні переплати не завжди вдавалося з першого разу, навіть після успішного судового оскарження рішення про коригування митної вартості.

З цього приводу ми отримали 24 скарги, або 6% всіх звернень з митних питань. У 2020–2021 роках ми отримали лише 2 скарги з цього приводу, тому наведемо нижче приклад розслідування, завершеного ще 2018 року.

Київська митниця повернула понад 4 млн грн «Фоззі-Фуд»

Український ритейлер «Фоззі-Фуд» звернувся до РБО з приводу повернення надміру сплачених 4 млн. грн. митних платежів. Незважаючи на те що суди ухвалили низку рішень на користь скаржника, Київська митниця відмовилася повертати кошти за багатьма з них. Причини відмови були досить формальними. Наприклад, за деякими постачаннями підставою неповернення було те, що судом рішення про коригування були не скасовані, а «лише» визнані протиправним.

Вивчивши матеріали справи, РБО повністю підтримала позицію підприємства та звернулася до Київської митниці з проханням виконати рішення судів.

За сприяння Ради, скаржник та Київська митниця налагодили конструктивний діалог. Для ефективного вирішення питання сторони зустрілися та розробили план дій щодо повернення коштів. Після зустрічі митниця оперативно задовільнила декілька заяв скаржника щодо повернення 3,9 млн грн. Спірне питання на декілька сотень тисяч гривень, яке залишилося на порядку денному, врешті розглянули на засіданні експертної групи за участю співробітників митного органу та РБО.

Якими ще питаннями опікується РБО? 

Крім розгляду індивідуальних скарг підприємців, приклади яких ми навели вище, РБО також працює над розв’язанням системних проблем бізнесу в Україні.

Проблеми бізнесу в митній сфері та рекомендації державним органам з їх вирішення викладені у відповідному системному звіті. Наразі держоргани виконали 17% рекомендацій РБО, ще 70% перебувають у процесі виконання. Зокрема, серед виконаних рекомендацій: було удосконалено механізм повернення надмірно сплачених митних платежів, прийнято законодавство про уповноважених економічних операторів, запроваджено можливість обміну між митними органами та декларантами електронними документами.

Серед ключових рекомендації, що потребують виконання: необхідно створити публічний електронний реєстр рішень щодо класифікації товарів; реформувати інститут адміністративної відповідальності за порушення митних правил; забезпечити поступовий перехід до постаудиту як основної форми митного контролю.

Читайте публікацію за посиланням.