16.06.2021

Чим Рада бізнес-омбудсмена може допомогти суб’єктам господарювання (Баланс-Агро)

Рада бізнес-омбудсмена (далі – Рада) – організація, яка покликана захищати законні інтереси бізнесу перед органами державної та муніципальної влади. Функціонуючи в Україні вже близько 6 років, Рада отримала майже 9000 скарг суб’єктів підприємництва. У цій статті ми розглянемо, якими питаннями займається Рада, коли Рада може взяти скаргу в роботу і коли у неї немає змоги цього зробити. Зупинимось також і на тому, на якому етапі краще всього подавати скаргу до Ради з метою її найбільш ефективного розгляду. 
З якими питаннями варто звертатися до Ради
Звернутись до Ради можуть суб’єкти підприємництва: юридичні особи та підприємці. Поскаржитися можна на держоргани, державні/підконтрольні державні компанії та органи місцевої влади. Рада не може розглядати скарги приватного бізнесу один до одного. 
Основне питання, на яке Рада звертає увагу, коли отримує скарги від бізнесу: чи дійсно наявна недобросовісна поведінка в тому чи іншому випадку? 
Під недобросовісною поведінкою органів державної або муніципальної влади маються на увазі дії, бездіяльність чи то неправомірні рішення, які зачіпають ваші інтереси. 
Наприклад, варто звернутися до Ради у разі, якщо:
Для наглядності вище ми навели декілька прикладів, коли допомога Ради може бути корисною. Водночас, як же зрозуміти, що саме у Вашій проблемній ситуації Рада матиме необхідні повноваження та інструменти для досягнення відповідної мети? Щоб отримати відповідь на це питання рекомендуємо вам зробити дві прості речі: 
ознайомитися із прикладами успішно вирішених кейсів, які є в загальному доступі на сайті Ради (boi.org.uа); 
проглянути критерії прийнятності скарги в Регламенті Ради на сайті Ради. 
Стосовно прикладів кейсів на сайті необхідно розуміти, що це загальний орієнтир, оскільки обставини кожної справи є унікальними і невеличка деталь може відігравати ключову роль. Разом з тим, такі кейси сформують уявлення як працює Рада. 
Не менш корисним буде ознайомитися також із критеріями прийнятності скарг, на яких зупинимося трохи нижче. 

Розгляд скарги Радою є безкоштовним, а процедура подачі – простою. Найшвидший та найлегший спосіб – подати скаргу через сайт Ради у розділі “Подати скаргу”. Тому можливо, якщо Вам ще не доводилось працювати із Радою, саме час скористатися таким інструментом захисту своїх прав.

Коли краще звернутися до Ради із скаргою?
Варто звернути увагу на правило, що закріплене в Регламенті Ради: з моменту настання недобросовісної поведінки має минути не більше одного року. 
Насправді на практиці скаржники звертаються до Ради якомога оперативніше, оскільки часто позитивний результат у великій мірі залежить від своєчасного звернення до Ради. Окрім того, Регламент Ради передбачає, що необхідно пройти принаймні одну ланку адміністративного оскарження (якщо вона взагалі доступна скаржнику). 
Розглянемо найбільш типові скарги, з якими працює Рада та зупинимось на тому, на якому ж етапі слід подавати скаргу.
 
Щодо податкових перевірок
Як показує практика, у разі адміністративного оскарження результатів перевірки до Ради варто звернутися, як тільки ви подали відповідну скаргу до ДПС. Це пов’язане із тим, що Раді необхідно буде вивчити документи, які стосувались перевірки, сформувати власну позицію і звернутися із нею до податкового органу. 
На жаль, трапляються і випадки, коли скаржники звертаються до Ради запізно: наприклад тоді, коли вже відбулось обговорення скарги із представниками ДПС або навіть тоді, коли ДПС вже було прийняте відповідне рішення. З метою ефективного розгляду подібних скарг радимо залучати Раду завчасно. 
 
Щодо виконання судових рішень
Судові рішення можуть стосуватися найрізноманітніших питань. 
Останнім часом Рада, наприклад, отримує значну кількість скарг, які стосуються реєстрації податкової накладних на підставі судових рішень. 
Коли варто звернутися до Ради із таким видом скарг? Відповідне судове рішення має набрати законної сили і це правило стосується не тільки реєстрації податкових накладних, але й інших питань. Відтак, якщо ви отримали позитивне рішення першої інстанції щодо реєстрації податкових накладних радіти зарано, адже податкова має право звернутися до суду із апеляційною скаргою. 
 
Щодо блокування податкових накладних
Найкраще звертатися до Ради одразу після подачі скарги до комісії центрального рівня (комісія, до складу якої входять посадові особи ДПС). Оскільки загальний строк прийняття рішення становить всього-на-всього 10 календарних днів (на практиці, не зважаючи на карантин, ДПС розглядала подібні скарги вчасно), а Раді необхідний час для вивчення відповідних документів, підготовки власної позиції, зволікати тут не варто. 
 
Щодо інших категорій скарг
З практичної точки зору, звичайно, до Ради краще звертатися раніше, аніж тоді, коли Рада вже не має реальної можливості допомогти у вашій ситуації.  Якщо ви звернулися зарано з точки зору Регламенту Ради і остання не може взяти скаргу в роботу – ви не позбавлені права звернутися із скаргою повторно. Якщо ж ви звернулися до Ради запізно, то тут ситуація значно гірша. 
Чи може втрутитись Рада на етапі судового оскарження?
Специфіка роботи Ради полягає в супроводі скаржників на етапі адміністративного оскарження. Норми Регламенту Ради чітко передбачають, що Рада бізнес-омбудсмена не розглядає скарги стосовно справ, що знаходяться на судовій стадії чи в арбітражі. 
Чи має повноваження Рада розглядати скарги щодо законності/дійсності рішень судів?
Відповідь тут однозначна: Рада не може розглядати скарги, які стосується законності або дійсності рішень будь-яких судів. В той же час, як було зазначено вище, Рада може допомогти із виконанням судового рішення, яке набрало законної сили. 
Перейдемо від теорії до практики. 
Приклад 1 
До Ради звернулась агрокомпанія на Київщині, яка скаржилась на неефективне розслідування кримінального провадження слідчими поліції. Внаслідок втручання Ради було змінено підслідність у кримінальному провадженні, новий слідчий розпочав проведення необхідних слідчих дій. 
Приклад 2
Сількогосподарське підприємство скаржилось на протиправні дії іншої приватної компанії в частині спроб протиправного заволодіння (рейдерської атаки) земельними ділянками Скаржника. 
Таку скаргу Рада не могла взяти в роботу, оскільки вона не містила фактів недобросовісної поведінки з боку органів державної або муніципальної влади. 
Приклад 3
Сільськогосподарське підприємство скаржилось на незаконне блокування декількох податкових накладних комісією регіонального рівня. Не погоджуючись із таким рішенням, скаржник звернувся із скаргою до комісії центрального рівня та за підтримкою до Ради. Рада направила письмову позицію до комісії центрального рівня. Кейс вдалося успішно вирішити.
Приклад 4
До Ради звернулось фермерське господарство із Полтавщини, яке скаржилось на незаконне блокування податкової накладної. Разом з тим, компанія вже зверталась до комісії центрального рівня із скаргою, на жаль, рішення було прийняте не на користь скаржника. 
Виходячи із норм законодавства, єдиним шляхом для подальшого оскарження блокування податкової накладної є звернення до суду. Залучення Ради у ситуації скаржника вже б не мало практичного сенсу. 
Приклад 5
Компанія скаржилася на тривале невиконання Державною податковою службою рішення суду, згідно з яким податкова мала збільшити суму реєстраційного ліміту компанії в СЕА ПДВ на мільйон гривень. Завдяки втручанню Ради, компанія домоглась виконання судового рішення.
Приклад 6
Рада отримала скаргу від сільськогосподарського підприємства у Харківській області на рішення адміністративної колегії обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо накладення штрафу. Як з’ясувалось, вказане питання вже розглядалось судом і рішення було прийнято не на користь Скаржника.
Рада була змушена відмовити у відкритті провадження за скаргою, оскільки фактично Скаржник ставив питання щодо законності відповідного судового рішення.
Читайте статтю також за посиланням.

Наступний кейс Бізнес-омбудсмен надав пропозиції до податкового законопроєкту № 5600