You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Приборкати вітер і хвилі державного врядування

21.08.2019

Вже за тиждень запрацює нова Верховна Рада України і очікується формування нового Уряду України

Парламент і новий Кабінет міністрів повинні майстерно балансувати між виконанням зобов'язань країни перед міжнародними партнерами і необхідністю забезпечити швидке зростання економіки. Як доведено позитивним досвідом інших країн, успішний перехід до більш розвинутих ринків вимагає більш ефективних і підзвітних інституцій економічного врядування одночасно з підвищенням якості процесів в приватних компаніях. 

Саме на вирішення цього завдання направлено більшість системних рекомендацій Ради бізнес-омбудсмена (РБО). З початку функціонування РБО підготувала 14 системних звітів, охопивши різні проблеми врядування, що перешкоджають бізнесу і інвестиціям в Україні. За чотири роки існування Ради ми опрацювали проблематику від нагальних питань бізнесу в умовах військової агресії й анексії територій до тонкощів процедур адміністративного оскарження.

З повним переліком і змістом рекомендацій можна ознайомитись на веб-сторінці РБО. Там же, власне, і можна знайти актуальну інформацію про стан виконання цих рекомендацій відповідними державними органами. Безумовною для команди Ради бізнес-омбудсмена є підготовка і "тестування" рекомендацій в тісній співпраці з бізнесом. 

Огляд виконання рекомендацій

Більше сотні таких рекомендацій вже впроваджено, а багато інших знаходяться на різних стадіях готовності. Серед широко відомих прикладів наших спільних зусиль — скасування санкцій у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що були абсолютно застрілим, непрозорим і корупціоногенним явищем. Я впевнена, що деякі службовці органів влади і правоохоронної системи з ностальгією згадують цей дохідний для них атавізм. 

Ухвалення законів "Маски-шоу стоп-1" і "Маски-шоу стоп-2" сприяли усуненню найбільш грубих порушень проти бізнесу, коли люди в балаклавах несанкціоновано обшукували зі зброєю підприємства, здійснювали процесуальні дії асиметрично порушенням, необґрунтовано вилучали майно та документи. Проте порушень з боку правоохоронців ще достатньо, і Рада бізнес-омбудсмена часто стикається з ними в своїй роботі.

Це лише окремі приклади, а їх є набагато більше. Сподіваємось, що після перехідного політичного періоду державні органи активізуються за всіма згаданими напрямками.

Організація Економічного співробітництва і розвитку (OECD) в рамках регулярних аналізів інвестиційної політики (так званого Investment Policy Review) проводить моніторинг дій Уряду стосовно виконання системних рекомендацій РБО. Наразі є сфери, в яких виконано всі або майже всі рекомендації. До них відносяться процеси, пов'язані з функціонування бізнесу в умовах проведення Антитерористичної операції, багато зроблено в будівельній сфері, значно лібералізовано зовнішню торгівлю, є прогрес у реформі контролюючих органів та позитивні зрушення у стосунках з правоохоронцями. 

Проте залишається значна частина системних рекомендацій і ініціатив РБО, впровадження яких суттєво б вплинуло на якість врядування і інвестиційного середовища як в державному секторі, так і в приватному бізнесі. Інтегральною ідеєю рекомендацій РБО щодо покращення врядування є: 

➡️ Перенесення акцентів органів державного нагляду і контролю з каральної на консультативну та профілактичну функції.

➡️ Припинення безкарних дій чиновників і впровадження ефективного механізму притягнення до відповідальності посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування за їх незаконні і необґрунтовані рішення (дії, бездіяльність).

➡️ Діджиталізація процесів, пов'язаних з наданням адміністративних послуг, функціонуванням реєстрів, "е-кабінетів", наявністю ефективного зворотного зв'язку тощо. Важливо забезпечити належний рівень збереження даних та їхній захист від незаконного втручання.

➡️ Стимулювання бізнесу до покращення ділової культури, добровільного дотримання законодавства (compliance).

Фокусні напрямки

В розрізі конкретних сфер і секторів економіки я б зробила акцент на наступних сферах: 

➡️ Має бути реформована система податкових та митних органів. Наповнення державного бюджету має досягатися за рахунок ефективного адміністрування і стимулювання бізнесу до виходу з тіньового сектора, а не за рахунок необґрунтованих штрафів і тиску на сумлінних платників податків.

➡️ Завершення реформи децентралізації не лише забезпечить баланс владних повноважень, в тому числі  в сфері надання адміністративних та соціальних послуг, а і стимулюватиме послідовність і підзвітність суспільству дій місцевих органів влади.

➡️ Значна робота має бути проведена в контексті трансформації ринків природніх монополістів. Незважаючи на різний рівень прогресу у питаннях приєднання до інженерних мереж, встановлення чітких і однозначних правил тарифікації, якості надаваних послуг, ці питання все ще залишаються в фокусі як національного, так і міжнародного бізнесу і значно впливають на конкурентні позиції України на міжнародному інвестиційному ринку.

➡️ Незахищеність прав власника та інвестора прямо впливає на діловий клімат. Необхідно припинити практику тиску на бізнес різних правоохоронних органів під приводом розслідування економічних злочинів. Фінансові розслідування мають проводитись єдиним спеціальним органом, який буде віддавати перевагу аналітичним, а не силовим методам роботи.

І хоча у Ради бізнес-омбудсмена набагато більше пропозицій, ніж ті, яких торкнулись у цій публікації, я б також додала — можливо безкінечно покращувати правила ведення бізнесу, але це ніщо без їх сумлінного виконання з обох боків.

Оригінал публікації доступний за посиланням.