19.08.2016

Ярослав Грегірчак: “У другому кварталі ми допомогли підприємцям на більш, ніж 500 млн.” (hromadskeradio.org)

Заступник бізнес-омбудсмена Ярослав Грегірчак зазначає, що цей звітний квартал також був рекордним в плані кількості рекомендацій, які надала РБО.
У студії працюють журналісти «Громадського Радіо» Олег Білецький та Ірина Сампан.

Олег Білецький: Розкажіть, як готувався звіт.
Ярослав Грегірчак: Це наш звіт про операційну діяльність, який ми видаємо по результату кварталу. Природно, що по тим статистичним показникам, які характеризують нашу діяльність, є певні відмінності в цифрах. Ми говоримо про другий календарний квартал цього року.
Надійшло доволі багато скарг — 213. Це скарги від будь-яких суб’єктів підприємницької діяльності. По результатам було прийняте рішення відкрити провадження по 105 скаргах. В абсолютних показниках це один із найбільших показників з початку діяльності РБО, більше було тільки в четвертому кварталі 2015 року. У нас є доволі значний прямий фінансовий ефект від діяльності в другому кварталі. Це більше, ніж 500 000 000 гривень. Цей звітний квартал був рекордним в плані кількості рекомендацій, які ми надали — 93.
Олег Білецький: Кому адресовані рекомендації? Які найбільш характерні проблеми стали відомими та зрозуміли внаслідок моніторингу?
Ярослав Грегірчак: Скарги багато в чому надходять від середнього і малого бізнесу. Один із чинників такої статистики є те, що наші послуги для них є безкоштовними. Цей черговий звіт на рівні своїх статистичних даних підтвердив основні тенденції і тренди, які в нас є і в частині державних органів, і в частині типології скарг.
Ми були створені у відповідності до Меморандуму про українську антикорупційну ініціативу. Але те, що ми беремо в роботу, охоплює не тільки випадки недобросовісної поведінки, які є такими, бо носять корупційний характер. Якщо ми бачимо, що державний орган, реалізовуючи свою, нібито законну, на перший погляд, дискрецію, вчиняє нечесні дії по відношенню до бізнесу, ми теж беремо такі скарги в роботу.
Ірина Сампан: І хто найбільш нечесний з чиновників?
Ярослав Грегірчак:  У нас беззаперечний «лідер» по кількості скарг — Державна фіскальна служба — приблизно 45%.  Далі я б назвав правоохоронні органи як такі — 15-18%. Відзначають і органи місцевого самоврядування.
Проблематика йде через призму відповідних органів — податкова проблематика на першому місці. Це податкові перевірки, проблеми з адмініструванням ПДВ, з поверненням ПДВ, з відкриттям кримінальних проваджень за, нібито, ухиляння від сплати податків. Правоохоронці можуть безпідставно відкривати кримінальні провадження, затягувати досудове розслідування. Що стосується органів місцевого самоврядування, в основному, це земельна тематика, тематика, пов’язана з роздрібною торгівлею.
Олег Білецький: Чи є різниця між кількістю запитів і кількістю ваших відповідей, коли ви розбираєте ситуацію і бачите порушення?
Ярослав Грегірчак: Приблизно 95% з них кажуть, що дуже задоволені співпрацею з нами. Ми зобов’язані розсилати опитування після того, як прийняли рішення по їх скарзі. Навіть якщо ми не беремо скаргу в роботу. У нас є критерії, які повинні визначати нашу діяльність в частині того, чи ми беремо скаргу в роботу. У цьому кварталі ми не взяли в роботу найменшу кількість з отриманих скарг — 19%. Рівень обізнаності про те, як працювати з нами, має тенденцію до покращення.
Звертатися зі скаргою можна через сайт листом. Можна приносити до нас у офіс у «Podol Plaza» (вулиця Сковороди, 19) особисто.
Олег Білецький: Скарги, в яких ви виявляєте неправомірності, є обов’язковими до виконання юридично?
Ярослав Грегірчак: Ми не наділеними владними повноваженнями, але ми беремо за рахунок нашої репутаційної ваги: хто нас створив і хто там працює.
Приблизно 70% відсотків наших рекомендацій на різних етапах виконується.  Ми моніторимо виконання рекомендацій. Це теж важливий елемент нашої діяльності.
Олег Білецький: Рекомендації можуть бути комплексними, коли треба реформувати принцип діяльності в цілому. Чи надаєте ви такі?
Ярослав Грегірчак: По нашому мандату, основне, що ми робимо, розглядаємо індивідуальні скарги і надаємо індивідуальні рекомендації, приймаючи по ним рішення. Друге — в тій частині, де ми зобов’язані писати звіти по системним проблемам, які загалом негативно характеризують якість бізнес-середовища, там містяться рекомендації системного характеру по відповідним тематикам.
https://hromadskeradio.org/programs/rankova-hvylya/u-drugomu-kvartali-my-dopomogly-pidpryyemcyam-na-bilsh-nizh-500-mln-gregirchak

Наступний кейс Спецпроект журнала "Фокус" и СБО: «Бизнес против системы»