10.02.2023

«Гарматами по горобцях»: сплеск податкових скарг та результати роботи бізнес-омбудсмена у IV кв. 2022 року

У четвертому кварталі 2022 року Рада бізнес-омбудсмена продовжила захищати законні права підприємців від зловживань державних органів. Протягом жовтня-грудня компанії подали до установи 305 скарг, з яких Рада успішно закрила 265 справ. РБО, зокрема, додатково завершила 290 розслідувань у скаргах, що установа отримала до 24 лютого та розгляд яких був призупинений у перші місяці війни.

Із завершенням 2022 року добігла кінця й робота оперативної Лінії підтримки бізнесу (хелплайн), започаткованої із повномасштабним вторгенням росії в Україну. Протягом дев’яти місяців війни хелплайн був чи не єдиним способом подання звернення до РБО. В межах хелплайну інспектори Ради безкоштовно консультували та супроводжували бізнес у вирішенні проблем, що виникли у зв’язку із введенням воєнного стану. Оговтавшись від шоку війни та адаптувавшись до нових викликів, бізнес все менше звертався з раніше актуальних питань на кшталт – розширення переліку товарів критичного імпорту, релокації та бронювання працівників. Відтак, із поступовим поверненням у профіль скарг «довоєнних» проблем бізнесу, здебільшого із податкової тематики, від середини листопада Рада відновила розслідування у традиційному форматі.

Другий квартал поспіль протягом воєнного стану податкові питання очолили рейтинг звернень, склавши 71% від усіх скарг підприємців до РБО. Враховуючи гучний суспільний резонанс довкола сплеску випадків блокування податкових накладних, у грудні минулого року бізнес-омбудсмен за власною ініціативою розпочав розслідування проблем із функціонуванням системи ПДВ. Аби встановити суть проблеми та напрацювати рішення для її розв’язання, Рада провела велике опитування представників бізнес-спільноти, проаналізувала 1,5 тис. «податкових» скарг, що були раніше у провадженні РБО, та ініціювала діалог з Державною податковою службою України (ДПС України). Попередні висновки установа опублікувала напередодні нового року, і наразі готує звіт про результати розслідування для презентації за декілька тижнів.

«Ми в четвертому кварталі 2022 року бачили впровадження, а потім частинне згладження, фіскальних змін, які вдарили майже по половині українського бізнесу — зокрема законопослушній його більшості. Ще до оприлюднення наших остаточних висновків ясно, що тут стріляли гарматами по горобцях. Припинити принаймні такі обстріли повністю в силах української влади», – Роман Ващук, бізнес-омбудсмен.

Окрім розгляду скарг, тривала й превентивна робота РБО у співпраці з ДПС України щодо адміністрування податків. У листопаді-грудні Рада реалізувала другий проєкт вебінарів у тандемі з податківцями щодо подання податкової документації та оподаткування на тимчасово непідконтрольних Уряду територіях. Разом з тим, у співпраці з Міністерством економіки, Офісом з розвитку підприємництва та експорту та національним проєктом «Дія.Бізнес» Рада провела семінар щодо програм підтримки бізнесу під час військових дій. Переглянути вебінари.

РБО зміцнює партнерство з національним проєктом «Дія.Бізнес», аби ще більше підприємців з різних куточків країни дізнались про безкоштовні послуги та можливості захисту прав бізнесу від порушень з боку державних службовців.

Хоча звітний квартал був сповнений чисельними атаками агресора на Україну та її енергетичну інфраструктуру, тривалі аварійні відключення електроенергії не стали на заваді команді Ради й надалі проводити розслідування у справах підприємців, контактувати зі скаржниками та поглиблювати взаємодію з державними органами та партнерами у підготовці до післявоєнного відновлення.

РБО працює у звичайному режимі. Подати скаргу до установи можна через форму на вебсайті: https://boi.org.ua/podaty-skargu/ .

З повною версією квартального звіту українською та англійською мовами можна ознайомитися за посиланням.

Наступна новина: Послуги Ради бізнес-омбудсмена доступні на порталі Дія.Бізнес