You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

У першому кварталі кількість скарг бізнесу зросла

19.05.2020

Перший квартал 2020 року, незважаючи на скорочення ділової активності внаслідок запровадження карантину у другій половині березня, відзначився зростанням скарг підприємців. Рада отримала 462 звернення щодо порушень держорганів (на 12% більше проти ІV кварталу 2019 року) та закрила 295 справ (на 18% більше проти ІV кварталу 2019 року). Підприємці звертатися з новими проблемами, що стосувалися безпосередньо впливу карантину на бізнес: заборона реекспорту медичної продукції, н відмова у реєстрації платника податків еобґрунтовані розпорядження про закриття магазинів, безпідставна заборона проведення навчання онлайн.

«Цього кварталу ми допомогли бізнесу повернути та заощадити 231 млн. грн. Крім цього, припинили десятки випадків порушень держслужбовців, допомоги виконати рішення судів, закрити безпідставні кримінальні справи, отримати дозволи та ліцензії. Серед скаржників, які відповіли на запит про зворотній зв’язок, 99% залишилися задоволеними співпрацею з нами», – підкреслив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький.

У І кварталі 2020 року 84% всіх звернень стосувалися наступних блоків питань:

Податкові питання (58%). Кількість звернень з податкових питань збільшилась проти ІV кварталу 2019 року та І кварталу 2019 року. Зростання було зумовлене збільшенням кількості скарг з ключових предметів: податкових перевірок, кримінальних справ з податкових питань та блокування податкових накладних. У структурі останнього предмету звернень найбільшими групами є включення платників податків до списків ризикових (44%) та виконання судових рішень щодо реєстрації податкових накладних (38%), в той час як «класичні» скарги з блокування накладних становлять лише 18%.

Дії правоохоронних органів (11%). Компанії більше скаржилися на Національну поліцію, зокрема, повідомили про більшу кількість випадків процедурних зловживань, тоді як кількість звернень щодо бездіяльності, навпаки, зменшилась. Водночас Рада отримала менше звернень стосовно органів Прокуратури та Служби безпеки України порівняно з ІV кварталом 2019 року та І кварталом 2019 року.
Дії місцевих органів влади (МОВ) (7%). У звітному періоді Рада отримала 33 скарги на дії МОВ – це майже в 4 рази більше порівняно з IV кварталом 2019 року та вдвічі більше проти І кварталу 2019 року. 

Дії державних регуляторів (4%). Кількість скарг на дії державних регуляторів зменшилась приблизно на третину порівняно з ІV кварталом 2019 року та І кварталом 2019 року. Як порівняти з попереднім кварталом, підприємства менше скаржилися на дії ДАБІ та АМКУ, тоді як кількість скарг на дії Держгеокадастру зросла.

Митні питання (4%). У звітному кварталі кількість скарг на дії митників зросла. Ми отримали 18 звернень, що на 8 скарг більше порівняно з IV кварталом 2019 року. Це було пов’язано зі збільшенням кількості скарг, пов’язаних з визначенням митної вартості товарів та затримками митного оформлення.

Рада відзначає окремі системні досягнення кварталу – відповідно до раніше виданих нею рекомендацій державним органам:
•    прийнято в першому читанні закон щодо детінізації ринку металургійної сировини та операцій з металобрухтом;
•  підготовано проект нормативно-правового акту про затвердження технічного регламенту будівельних матеріалів з повною відповідністю Регламенту Комісії ЄС;
•    запроваджено механізм надання інформації підприємствам, які потрапили до списку ризикових платників податків щодо того, як вийти зі списку. Нещодавня постанова КМУ передбачає надання такої аргументації, проте ми продовжимо моніторити її практичне виконання;
•    скасовано обов’язок підприємств інформувати податковий орган про новопризначеного керівника;
•    переглянуті розміри штрафів з урахуванням тяжкості та ступеню вини роботодавця, а також передбачено можливість застосування попереджень за незначні правопорушення;
•    узгоджено технічні регламенти щодо оцінки відповідності та прийнятності промислових товарів з Угодою про Асоціацію з ЄС. 

На основі розгляду понад 7000 скарг РБО розробила дві брошури з практичними рекомендаціями для бізнесу:

1.    «Як правильно повідомити про корупційні дії держслужбовців». Розуміючи, що часто підприємці, які стикалися з корупцією, не готові публічно говорити про це, РБО описала державні гарантії для викривачів та зібрала інформацію про конфіденційні канали комунікації. 

2.    «Як захистити свій бізнес та нерухомість від рейдерства». РБО розробила рекомендації щодо того, як захиститися від незаконного вилучення активів, та що робити у випадку рейдерської атаки. 

З повною версією річного звіту українською мовою можна ознайомитись тут.