08.11.2025

Звіт Ради бізнес-омбудсмена за III квартал 2025 року

У липні-вересні 2025 року Рада бізнес-омбудсмена (Рада) продовжила допомагати підприємцям протидіяти випадкам несправедливого трактування з боку державних органів.

Зокрема, у звітному кварталі Рада зосередила роботу на врегулюванні податкових скарг бізнесу, практичному впровадженні адміністративної процедури та впливу на політику у сфері відновлення. Особливий акцент квартального звіту — найбільша в структурі податкових скарг категорія перевірок, якій присвячено окремий розділ звіту. 

Досягнення та результати розслідувань

Рада отримала 225 скарг та закрила 116 справ. Розслідування 67 справ триває. Рада забезпечила відчутний фінансовий ефект для бізнесу за квартал — 2,7 млрд грн.  Від 2015 року сума збережених коштів для підприємців сягнула 31 млрд грн.

Лідерами антирейтингу скарг у третьому кварталі є податкові питання (48%), правоохоронні органи (20%), державні регулятори(10%), митні питання (7%) та органи місцевого самоврядування (5%)

Спецтема кварталу: податкові перевірки

Рада системно аналізує практики податкових перевірок і просуває підхід «спершу консультування», прозорі дані та KPI, справедливе правозастосування з урахуванням реалій судової системи. У звітному періоді Рада зафіксувала поступ у впровадженні виданих у звіті за результатами власного розслідування рекомендацій, а саме у впровадженні підходу «спершу консультування».

Водночас, виходячи з кейсів скаржників, Рада наголошує на проблемах затягування узгодження результатів перевірок та неефективних повторних «доперевірках», що створюють надмірний тиск на платників та ускладнюють планування діяльності.

ПДВ і СМКОР: моніторинг виконання рекомендацій

Пильнуючи зміни в СМКОР, у липні-вересні Рада спостерігала тенденції до стабілізації блокування податкових накладних. Так, відсоток зупинених накладних  зменшився від 0,35 у липні та серпні до 0,29% у вересні 2025 року згідно з даними податкової служби. Такі тенденції свідчать про поступове вирівнювання процесу контролю та зменшення випадків неправомірного блокування.

Адміністративна процедура: кроки до впровадження

Рада перейшла від адвокації до активної роботи над практичним застосуванням Закону «Про адміністративну процедуру» (ЗАП).

Спільно з EU4PAR2 та Львівською міською радою запущено пілотний проєкт «Львів: ЗАПровадження», покликаний уніфікувати адміністративні акти, запровадити ефективне адміноскарження та популяризувати досудове врегулювання спорів і медіацію. Наступні кроки — моделювання роботи міської Комісії з розгляду скарг і навчальні заходи.

Від аналітики до дії: Policy & Recovery (Політика і Відновлення)

Напрям Policy & Recovery перетворює системні висновки РБО на практичні інструменти відбудови. Команда працює з критичною інфраструктурою (енергетика, транспорт, соціальні об’єкти) та фокусується на розробці рекомендацій, які роблять проєкти відновлення злагодженими, відкритими й швидкими, підвищуючи передбачуваність для бізнесу та залучення приватного капіталу. 

Детальніше про результати Ради у третьому кварталі 2025 року читайте у звіті за посиланням.

Наступна новина: Анонс проєкту вебінарів: «Голос бізнесу: як відстояти своє за допомогою інструментів бізнес-омбудсмена»