You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Вдосконалено процедуру імпорту демілітаризованої техніки

24.05.2019

Об'єкт скарги: Кабінет міністрів України (Кабмін)

Суть скарги: У 2017 році до Ради звернувся виробник вузлів та комплектуючих для бронетанкової техніки. Скаржник не міг імпортувати демілітаризовану техніку, оскільки жоден державний орган не міг видати йому висновок про допущення цієї техніки до цивільного використання (Висновок).

Під демілітаризованою технікою маються на увазі танки, з яких демонтували всі військові комплектуючі, і перетворили їх на бронетранспортери, придатні до цивільного використання, наприклад, на прифронтових територіях.

Під час проходження попередньої експертизи товарів та реєстрації в Державній службі експортного контролю України (ДСЕК) Скаржника повідомили про необхідність надання висновку центрального органу виконавчої влади про можливість допущення цієї техніки до цивільного використання. Оскільки законодавством чітко не виписано, яке саме відомство наділено такою компетенцією, Скаржник за висновком звернувся до Міністерства оборони України (МОУ). Водночас МОУ повідомив підприємство, що в нього немає повноважень видавати такі висновки та порадив звернутися до ДСЕК, яке також відмовило, посилаючись на те, що зазначене питання не віднесено до його компетенції. 

Втративши надію отримати необхідний Висновок самостійно, підприємство звернулося до Ради.

Вжиті заходи: Інспекторка Ради вивчила матеріли справи та встановила, що у випадку Скаржника має місце прогалина у законодавстві. Хоча демілітаризована техніка може імпортуватися, якщо є висновок відповідного органу виконавчої влади, на практиці розібратися, який саме державний орган відповідає за видачу зазначених висновків, було не так просто. МОУ та ДСЕК лише переадресовували звернення один на одного. Згодом до діалогу залучили Міністерство економічного розвитку та торгівлі (МЕРТ), який реалізовує політику у сфері експертного контролю. За результатами декількох раундів листування, питання винесли на рівень керівництва Кабміну. 
На початку 2018 року Віце-прем’єр міністр України доручив розглянути звернення Ради бізнес-омбудсмена МОУ, МЕРТ, Міністерству внутрішніх справ та ДСЕК. Проте з відповідей державних органів стало зрозуміло, що швидко компромісу досягнуто не буде. Тому сторони вирішили внести зміни до законодавства, щоб врегулювати поміж іншого і питання Скаржника. 

Результат: Влітку 2018 року Президент  своїм указом ввів у дію рішення РНБО «Про вдосконалення державної політики щодо забезпечення Збройних Сил України та інших військових форм продукції оборонного виробництва іноземного виробництва, а також сприяння співробітництву оборонних підприємств України з іноземними партнерами». Кабміну у двохмісячний термін було доручено розробити проекти змін, необхідних для забезпечення реалізації рішення РНБО. 

Згодом МЕРТ подав на розгляд Уряду проект постанови, яка вдосконалила порядок надання повноважень вітчизняним оборонним підприємствам різних форм власності на імпорт товарів військового призначення для використання у власному виробництві. Після відповідного затвердження Кабміном постанова набула чинності у жовтні 2018 року.

На початку 2019 року Скаржник повідомив, посилаючись на практику інших учасників ринку, що процедура дійсно працює. Справу закрито.